hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering/dressur med tøyler.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering/dressur med tøyler.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  10:46:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg er usikker på om dette har vært oppe før, men spør likevel..
Hvordan skal jeg begynne med longering med lange tøyler? Banen jeg kan bruke egner seg ikke til og trene på annet vis enda, så det blir passe stor volte vi kan trene på.
Jeg har alltid ridd ham med sjenkler og sete, så hvordan skal jeg gå frem egentlig? Hva skal erstatte dette?..
Jeg har tenkt og tenkt for og prøve løse dette selv, men finner ikke ut av det.
Er der noen av dere som trener med tøyler som kan forklare dette godt?
Nå tenker jeg ikke på trening med disse selene, det eneste jeg har på ham er longeringsgjordten + hodelaget (kapsun om jeg longerer vanligt, men har jo ikke noe med dette og gjøre da..).

Nå prøvde jeg litt i går for og venne ham til tøylene og at jeg brukte dem litt. Og han fattet poenget f.eks. med hvordan jeg ville han skulle vende, ganske så fort. Så jeg håper noen kan forklare meg hvordan jeg kan jobbe videre med dette, var veldig kjekt og prøve noe nytt.
Og føler han har godt bruk for denne form for trening også (kanskje gamlegutt kan trenes litt slik han også etterhvert )

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  11:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke om jeg forstod helt hva du mente med longering på lange tøyler. Mener du innspenningstøyler som du har slakke i starten, for så å stramme inn etter hvert? Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  12:38:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei, jeg mener og longere ham med to lange tøyler (longeliner) istedenfor en longeline. Akkurat som tømmekjøring men at han blir longert istedenfor og å rett frem.
Usj, er visst dritdårlig til og finne ordene nå...

Men planen var og kunne trene litt dressur på denne måten, fra bakkenivå og uten rytter.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  12:52:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da forstod jeg deg Jeg har longert mye på begge måter, både med en line og tømmekjøring. For tiden har jeg kun èn longeringsline, men jeg foretrekker å longere med to. Da er det enkelt å korrigere hesten på sporet og få henne til å bruke hele linen og ikke kutte svingene.

Min erfaring med vendinger er litt feiling og prøving de første gangene så kommer dette fort av seg selv. Selv om du ikke har sjenkler til å hjelpe deg så gå dette fint kun på tøylen.

Det er jo som du selv skriver, det gikk bra ved litt prøving.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  13:03:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja jeg var overrasket over hvor fort han forstod det egentlig :o)
Men har du noen forslag til hvordan jeg skal jobbe videre? Tenker da på hvordan jeg egentlig skal bruke tøylene? Æh, høres jo dunt ut dette spørsmålet, men vet ikke hvordan jeg skal spørre så det blir riktig. Har problemer med og finne ordene nå (hjelper kanskje med litt datafri, må ta en treningsøkt etterpå og klarne tanker og hode..)

Hvordan går jeg frem for og lære ham og jobbe med bakparten når jeg ikke sitter på ham og jobber ham, slik at han samler seg og går til ettergift?
Dette kan han når jeg rir, men trenger litt a-ha-opplevelse for og fatte hva jeg skal gjøre for og lære ham dette fra bakken..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  13:13:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke spør så vanskelig da, jeg vil nødig vise for alle her inne at jeg ikke kan alt...

*Kremt*

Når hesten blir varm og er kommet inn i et godt arbeidstempo, vil den ikke da , ved hjelp av tøylene som du styrer, jobbe riktig med bakparten av seg selv? Du korrigerer jo på tøylen mens han jobber om han skulle komme ut av posisjon, og ved å korrigere utvendig tøyle vil du få med bakparten iom at tøylen ligger bak "stumpen".
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  15:03:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Skal være litt mindre kravstor heretter, hihi

Jeg har ikke lagt tøylene bak stumpen hans jeg, men latt dem ligge over manken (noe som ikke har vært så helt enkelt og jobbe med da..)
Helt på slutten, da jeg skrittet ham av, prøvde jeg og legge utvendig tøyle rundt hans "rundere bakdel" og da så jeg med en gang at han formet seg bedre ja.. *tenke tilbake..*

Grunnen til at jeg ikke la tøylene rundt bakparten hans mens jeg trente var enkelt og greit at gubben er noe bakredd, eller redd for bakbena er vel rettere og si. Dette har jeg jobbet med før, og haddemer enn mindre jobbet bort da, men så sluttet jeg med det og svupps så var han back to basic igjen.
Har tenkt og jobbe effektivt med det fremover nå, så nå skal det skjærpings til her

Hmm, ja kanskje det ikke var vanskeligere enn det?! Ser man det??, Birre, du kan jo, hihi

Så skal jeg heller spørre mer om der skulle dukke opp flere problemer jeg trenger hjelp til

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  15:15:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Bruker du longeringsgjort/tømmekjøringsgjort når du arbeider med han? Da holder linene seg bedre på plass, hvis du får tredd dem gjennom ringer i longeringsgjorten :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  15:22:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nå prøvde jeg det for første gang i går, og da hadde jeg ikke på longeringsgjordten. Men fant fort ut at det burde jeg nok ha ja.. Utvendig tøyle skled bare opp mot halsen i ett sett jo

Så nå skal jeg være mye bedre utrustet til neste treningsøkt med longe og tøyler, da skal gjordten på i tillegg
Gleder meg allerede til og jobbe mer med dressur på bakken. Blir kjekt og kunne se hvordan han jobber, og hva som evnt. må jobbes mer med. Spesielt om han trår godt nok under seg, og går frem med god nok fremdrift.

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  15:23:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spør i vei du, det er jo morsomt og hyggelig å kunne være til hjelp av og til Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.