hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hodet er strekt ut
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hodet er strekt ut
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

carambee

Skrevet - 25/05/2006 :  13:40:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ang "lirking" på bitet. Gjør det selv. I den grad lirking er små fingerbevegelser slik at det ikke blir helt stivt mellom hånd og munn. Men bittet skal ikke flytte seg i munnen, bare røre seg litt.
Saging er fysj spør du meg.

Dere er veldig krasse for tiden mange av dere jenter men jeg sjønner dere godt. Jeg sitter og skjærer tenner mange ganger når jeg leser om sånt. Men vi må huske at for en som ikke vet helt hva det dreier seg om så er det jo hodet som legges mest merke til. I tillegg er det jo mange hester som går bare med halsen bøyd, uten bakbeinsaksjon desverre.

Om du mijopija leser under emnet "Dressur" og også her under dette emnet så finner du masse om temaet. Du kan også lese diskusjoner for og imot strikk (som du sikta til i første innlegg), og du vil kanksje forstå hvorfor du ikke skal benytte deg av dette.

Din hest er bare 5 år, så du kan ikke forvente underverker bare ved å gjøre "alt det riktige"
Hesten trenger tid til å bygge muskler for å kunne bære seg riktig.

Det du kan tenke på er å hele tiden ha myk kontakt med munnen hans. Gjøre mye overganger. Fra trav til skritt fx. Da bør du trene på å bare gå ned til skritt ved hjelp av setet. Du strammer deg opp, holder igjen med magen og klemmer med oversjenkelen (låra dine) samtidig som du sier prooo, eller hva du når har lært inn som bremsekommando. Dette gjør du først. Kommer ingen reaksjon så tar du i tøylen til han stopper.
Neste gang gjør du samme sak, hvis du klarer å være tydelig. Og at du slutter bremsinga med en gang han reagerer vil du til slutte ikke trenge så mye tøylehjelp.
Når du gjør dette med bare noen steg skritt før du traver, og bare trver noen steg før du går ned i skritt vil han etterhvert komme litt mer over på bakbeina, ordi da blir overgangene lettere å utføre.
Når du rir på volte,og han bøyer hele kroppen vil han automatisk bruke ene bakfoten ekstra. Det er derfor lurt å ri en del på volte i skritt og trav, bytte hånd ofte slik at han får trent begge bakbeina likt
Ikke hold på altfor lenge hver gang. Ta tida til hjelp.

Hvis du nettopp har ridd han inn synes jeg det høres ut som om du rir litt mye om gangen. Greit nok at du rir på tur først og så rir litt volter og sånt. Men da bør du ikke være på banen så veldig lenge synes jeg.
At du rir på tur, på bane og longerer på en gang høres mye ut.

Du skriver at du holder på lenge nok til han blir svett. Det er absolutt ikke nødvendig at hesten blir svett for å ha gått en bra treningsøkt.
Hesten jeg rir blir aldri svett. Kunne ridd i evigheter. Hun svetter nesten bare hvis hun er stressa. Jobber hun avslappet så kan jeg ri som sagt, i evigheter

I innlæringsfasen synes jeg heller du skal konsentrere deg om å få til ting. Gjør han noe veldig bra, så avslutter du der.
En viktig regel er å ri til det går veldig bra, så avslutter du. Enten det er etter 10 minutter eller en halvtime.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  16:48:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Okei dette var gode tips...:D

men jeg rir ikke hesten hver dag han har fridager 2 ganger i uka å det er bare jeg som rir han... Longerer han ca. 2 ganger i uken...

Skal lese inne på dressuren... :D

Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  16:53:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Men jeg lurer på en ting...

Jeg holder fortsatt å lære hesten å bli longert.. Han er ikke så flink.. Det må være en rytter på hesten når jeg longerer han ellers så kommer han bare inn mot meg.. Han eier null respekt for pisken, han er kald i hodet så han er ikke redd for noen ting.. D kan være litt vanskelig noen ganger... Men det er longeringen jeg sliter med...
Jeg bruker bare vanlig hodelag og sal...
Noen tips??

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  17:57:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Kan du ikke longere heller?

Det finnes gode bøker (og filmer) om det også. Jeg ville investert i litt kunnskap først, og så gått ut og trent hest etterpå...

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2006 :  17:36:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Kan longere jeg... Men det er bare han som ikke kan det... Hallo han er bare 5 år å begynte med han for et halvt år siden... Det er ikke engang jeg som eier han...
Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  08:54:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten kan det nok.
grunnen til at han kommer inn vil jeg tro er pga din plassering, du er ikke bak han og får drevet han fremover, derfor kommer han inn.
men nå har jeg ikke sett verken deg eller hesten så jeg skal ikke si at sånn er det...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 29/05/2006 :  09:17:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan longere jeg... Men det er bare han som ikke kan det... Hallo han er bare 5 år å begynte med han for et halvt år siden... Det er ikke engang jeg som eier han...

Opprinnelig postet av mijopija

Du longerer tydeligvis med en line og pisk. Longer med to liner i steden for, da får du korrigert hesten ut på sporet når den forsøker å komme inn mot deg. Har du ikke longeringsgjord som du kan tre utvendig line igjennom, bruker du bare salen og trer utvendig line igjennom stigbøylen.

Jeg kan også longere, har gjort det i mange år, men Vickie har også en tendens til å kytte svinger og ikke bruke linen helt ut. Så ikke heng deg opp i at noen mener du ikke kan, forsøk heller å gjøre det på en annen måte slik at det blir enklere både for deg og hesten din.

Lykke til
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  09:57:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du ikke longeringsgjord som du kan tre utvendig line igjennom, bruker du bare salen og trer utvendig line igjennom stigbøylen.

også lønner det seg å knyte et tau gjennom stigbøylene så slipper du at de flagrer hit og dit.

jeg sier ikke at du ikke kan longere, men vet at det veldig ofte er vår plassering som gjør at hesten kommer inn mot oss.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 29/05/2006 :  11:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Har du ikke longeringsgjord som du kan tre utvendig line igjennom, bruker du bare salen og trer utvendig line igjennom stigbøylen.

også lønner det seg å knyte et tau gjennom stigbøylene så slipper du at de flagrer hit og dit.

jeg sier ikke at du ikke kan longere, men vet at det veldig ofte er vår plassering som gjør at hesten kommer inn mot oss.

Opprinnelig postet av lucky june

Jeg skjønner godt hva du mener, har slitt litt med det samme selv, og det er irriterende, men da har jeg fulgt hesten på sirkel hvor jeg står og holdt meg bak ved hesten. Det hjelper det, men man må jobbe mye mer...
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 29/05/2006 :  12:44:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Alle hester kan longeres som de sier her. Du kan nok ha go effekt av å bruke to tømmer.
Men det viktigste er å plassere seg riktig i forhold til hesten. Du skal være i posisjon slik at du driver (med kropp og pisk) hesten ved bakparten.
Er bare fint at han ikke er redd piska, den skal bare brukes som en lengelse av hånden din.

Det jeg mener med at alle hester kan longeres er at alle hester vet hva det betyr når noen driver på den mot balparten, den beveger seg da fremover. Siden du har festet en line i hodet på hesten må den svinge, dermed blir det en sirkel.
Når han kommer inn til deg må du komme deg bak ham og drive frem, er ikke så nøye om sirkelen blir ujevn når du skla finne ut av det. Bare tren på å få han til å flytte seg når du ber om det. Kommer du foran (skulderhøyde) så hjelper det ikke å eive med piska, for du sprerre nemlig veien for ham med kroppen din (selv om du er flere meter unna).

Synes du bør få litt opplæring hos en som er erfren. Når du skal gjøre noe du ikke har gjort før så er det lurt å ha noen med deg de første gangene

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  13:01:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Okei så dere mener at jeg skal ha en line på utsiden av hesten også? Skal den være fra hodelaget til salen og bak ræva og Til hånden min? Jeg holder meg bak hesten for hvis ikke stopper han.. Det er ikke det som er problemet at han stopper det er bare det at han kommer inn i sirkelen!

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 29/05/2006 :  13:12:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er helt riktig. Utvendig line går fra hodelaget, gjennom stigbøylen og bak baken på hesten din og til din hånd. Du bytter ut longepisken med en utvendig line, slik at du alikevel vil få en trekant med deg, hesten og to liner. Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  23:02:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
ooookei.. skal prøve dette i morgen.. I dag hadde vi det bare kos.. Var på stranden og Vasset.. det var første gangen men gikk supert.. Ville bare ut i vannet igjenn etterpå...
Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 30/05/2006 :  08:42:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ooookei.. skal prøve dette i morgen.. I dag hadde vi det bare kos.. Var på stranden og Vasset.. det var første gangen men gikk supert.. Ville bare ut i vannet igjenn etterpå...

Opprinnelig postet av mijopija

Du er heldig som har en hest som ikke er redd for vannet og som du mest sannsynlig kan bade med. Det er kjempegøy! Vickie tåler vannslangen helt greit, men å få henne uti noe vann kan jeg bare glemme.
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  19:02:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Ja han er kjempe grei...

Han er stort sett ikke redd for noe... Har enda ikke merket noe.. Er ikke skvetten i det hele tatt...
Men bor rett attme en stor strand...

I morgen har jeg fri fra skolen så jeg skal ri på banen tidlig... Skal gjøre som du sa tidligere... Synes d virket veldig greit!

Er kjempe gla for alle de gode råda fra deg Birre...

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.