hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hodet er strekt ut
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hodet er strekt ut
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

nn

Afghanistan

Skrevet - 01/06/2006 :  13:56:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal gi deg et lite tips til når du longerer med to liner, som gjør det enklere for deg når du skal vende hesten:

Du trer begge linene gjennom ringene på longegjorden, eller stigbøylene på salen om du bruker den. Se for deg at du skal ut å kjøre vogn. Når du da skal vende hesten slipper du å bytte på å tre innvendig line ut og inn av ringen eller stigbøylen ettersom hvilken line som blir innvendig og utvendig.

Ta en titt på bildet jeg har satt inn til deg, hun har gjort det slik jeg forøker å beskrive, bortsett fra at jeg lar den utvendige linen ligge rundt bakparten på hesten. Da får du hesten mer i riktig vinkel på sporet når du longerer.

Jeg er helt enig i det Carambee skriver, bortsett fra at å lære seg å longere klarer du uten instruktør. Selv om du skal lære hesten din noe nytt som du selv kanskje er litt usikker på og som du ikke har gjort mange ganger, kan du lære sammen med hesten din. Det har jeg gjort med alt jeg kan om hest.
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  17:23:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Men jeg lurer på en ting... Hvordan kan jeg lære hesten å fatte venstre og høyre galopp? Har gjort det før på andre hesten som kan det men hvordan kan man lære en hest å gjøre det? PLis svar...
Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  17:23:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Men jeg lurer på en ting... Hvordan kan jeg lære hesten å fatte venstre og høyre galopp? Har gjort det før på andre hesten som kan det men hvordan kan man lære en hest å gjøre det? PLis svar...
Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/06/2006 :  08:44:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å fåtte høyre eller venstre gallopp vil egentlig gå av seg selv iom at det er det letteste for hesten å gå i riktig gallopp alt ettersom hvilken vei den går på banen. Det er ikke naturlig for en hest å gå i kontragallopp.

Når du longerer og etterhvert skal få den til å fatte gallopp er det lurt å be om kommandoen på det samme stedet hver gang. Hesten vil da koble kommandoen med stedet og huske hva den skal gjøre.

Det er nok lurt å få inn traven først, og har ikke hesten nok muskler til å bære seg ordentlig i gallopp når du longerer vil du ende opp med et hårreisende tempo. Hesten vil trenge høyt tempo og stor plass for å klare galloppen.

Men du må bare starte fra børjan av med skritt og trav, og etterhvert forsøke galloppen. Uansett hva du trener på trenger du ikke holde på så veldig lenge. Det er nok at hesten fatter gallopp og holder den et par tre steg.
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  12:30:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Trente bare på bane i går... Prøvde å fatte galopp i høyre hjørne nede på banen men når han satte i galopp bare braste han avsted så jeg får jo ikke sjangsen til å se hvilen fot han begynner med. Hvordan skal jeg da få han til å litt mer samlet galopp og han traver ganske fort. har det noe med at moren hans er traver? Men hun står ikkje på samme stall lengre!
Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

amadeus+

» VIP

Skrevet - 02/06/2006 :  12:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er nok lurt å få inn traven først, og har ikke hesten nok muskler til å bære seg ordentlig i gallopp når du longerer vil du ende opp med et hårreisende tempo. Hesten vil trenge høyt tempo og stor plass for å klare galloppen.

Men du må bare starte fra børjan av med skritt og trav, og etterhvert forsøke galloppen. Uansett hva du trener på trenger du ikke holde på så veldig lenge. Det er nok at hesten fatter gallopp og holder den et par tre steg.

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

(Tidligere Line Kristine) Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 02/06/2006 :  13:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Trente bare på bane i går... Prøvde å fatte galopp i høyre hjørne nede på banen men når han satte i galopp bare braste han avsted så jeg får jo ikke sjangsen til å se hvilen fot han begynner med. Hvordan skal jeg da få han til å litt mer samlet galopp og han traver ganske fort. har det noe med at moren hans er traver? Men hun står ikkje på samme stall lengre!

Opprinnelig postet av mijopija

Neida, det har ingen ting med moren hans å gjøre. Du må bare begynne helt fra scratch, helst på bakken. Poenget med å trene inn gangartene er at du må megynne med det letteste, som er skritt. Når hesten din takler den går du over til å jobbe med trav, og deretter galopp. Men dette tar TID og er ikke gjort på noen få dager. Du kan sikkert sette av de neste par årene til denne treningen...
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  15:50:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
hmm... Okei...

Han går godt i skritt... I trav og galopp bare braser han fremover..
Øvde på skritt og trav på volte i går men han bøyer seg bare på en side av banen... På den andre siden av banen krysser han bare føttene og går helt stivt men på den andre siden går han nesten perfekt. Bøyer halsen og kroppen...

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  17:50:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Jeg skal til Tromsø i Sommarferien å da skal jeg på en stall å ri dressur og sprang. Bare for å lære meg litt mer.. Det er jo erfarne dreuusr og sprang hester jeg skal ri dær da... Så Kan jo bruke noe av det jeg har lært på hesten Mio... Hadde tenkt meg til Stall-K men det var ikke flere plasser dær i år.

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/06/2006 :  12:42:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Når du er i Tromsø, pass på å spørre ridelæreren om litt tips til trening av Mio.
Når hun har sett på din ridning, og du forklarer hva du har problemer med på din hest. Så kan hun nok gi noen tips. Er det på rideskolen du skal? Håper du skal ri for Mette da. Hun er dyktig:)

Det viktigste er nå som Birre sier å få han sterk nok til å bære seg i trav og galopp så han ikke bare ruser avgårde.
tror egentlig du bare skal vente med å galoppere så mye på han. Spesielt på bane. Vent til traven blir bedre. Det har jo litt med lydighet å gjøre noen ganger, dette med farta. men i Mio sitt tilfelle tror jeg nok at det er mangel på stykre som er største problem

Når Mio kan gå i avslappet galopp på volta kan du begynne å tenke på å ri han i galopp. Det er en fordel å lære inn en stemme kommando for galopp slik at du også kan bruke den når du rir. Det er ikke så bra for galoppen at han løper seg opp i trav. Fatningen er mer styrkende hvis han fatter fra rolig trav eller skritt.

Når du så skal lære han galoppsjenkel så bruker du stemmekomandoen sammen med galoppsjenkel. Vri også hofta di, innvendig hofte frem (venstre hofte i venstre galopp). Når hesten galopperer er den litt bøyd i kroppen. Når du vrir hofta di skal hans hofte følge med. Hans hofte blir da vinklet rett i forhold til den galopp du ønsker.

Det er ikke lett å kjenne om det er rett galopp på rett sted. Men i de neste stegene kan du ta et blikk på skuldrene, hvis høyre skulder går lengst frem er det høyregalopp (lettest å se på rett spor)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  19:57:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding

takk for Tippsa... vet ikke hvem jeg skal ri for dær på rideskoln men finner det nokk ut.. Hu som eier Mio hu skal kjøpe seg en varmblodshoppe om en uke som har gått 2 grads dressur... da kan Hesten lære meg litt... :D

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 11/06/2006 :  07:43:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det er jo fint. Greit å sitte på en hest som kan litt, for da får man riktig respons når man gjør rett-
Men hva er 2 grads dressur?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  09:14:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurte jeg også på..

Edit for å spørre om en ting. Du sa at eieren til Mio ikke vil bry seg om han, og nå plutselig skal h*n få en ny hest? Forstår jeg det riktig nå?

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 11/06/2006 09:15:00 Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  17:49:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Næi jeg vet ikke helt hva 2 gradsdressur er men det var det hun eieren til Mio sa... Men Hun eieren hun er blitt mye tryggere på Mio nå siden jeg har trent han.. han har sluttet å bite,sparke å sånne ting. Hun har en plan om å starte noe sånn ungdommsgreier som at ungdommer kan komme å ri å stelle hestene.. Så hun skal ha ca. 5-6 hester etterhvert. hu har nå 2 stk. Hun er lærer nå men hun synes ikke hun får gitt så mye til ungdommen.. hun er veldig engasjert iungdommen, hun vil at de skal ha e valg etter skoletid også. de fleste sitter jo bare på PC en eller foran TV-en
Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.