hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hodet er strekt ut
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hodet er strekt ut
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

nn

Afghanistan

Skrevet - 23/05/2006 :  10:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og jeg er enig med Ragnhild og Renate. Men jeg synes det ofte diskuteres bagateller og flisespikkeri. Jeg tror alle her har en generell oppfatning av at skal man få en hest til å gå på bittet/tøylen så gjøres dette ved å bruke setet, ikke saksing på bittet, som jeg kaller det.

Men å "lirke" på tøylen, her diskuteres små detaljer, og det er litt slitsomt, går nok helt greit. Jeg skal ikke starte en ny diskusjon rundt "lirkingen", men jeg har selv erfart og sett at dette kan gjøre hesten litt mer oppmerksom og konsentrert om det den driver med. Alikevel er det setet som får hesten fram i riktig holdning.
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:08:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Nå som Destrier er inne på det med bøker, vil jeg gjerne tilføye en på listen:

Dressur med Kyra - av Kyra Kyrklund og Jytte Lemkow

Dette er faktisk den aller beste boka jeg har lest i hele mitt liv. Jeg leser ting, tenker at de høres fornuftige ut, prøver på min egen hest, og opplever at, ja, det funker kjempebra! Jeg leser boka opp igjen og opp igjen, stopper der jeg blir veldig interessert for å tenke nøye i gjennom ting, og leser og leser. Jeg får ikke lagt fra meg den boka, for jeg blir så oppslukt! Bildene beskriver mye, tegningene og figurene gjør at alt blir beskrevet godt, og tankegangen bak det er fenomenal. Jeg bøyer meg nok en gang i støvet, denne gang for Kyra Kyrklund!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hahaha. Dette var dagens. Du vil at "hodet skal bøye seg pent" (hodet?? Antar du mener halsen?) , men du vet ikke hvorfor/hvordan/når.

Man kan samle en hest helt uten tøyler, så man trenger vittelig ikke å "lirke" (evt sage) med tøylene. Det er uansett ikke halsen du burde fokusere på, men bakpart, rygg og tyngdepunkt.

Tragisk, men desverre ikke overaskende, bevis på overfokuset på tøyler, hals, bitt ++ i ridningen her til lands.

Vil du ri for å ta deg pent ut kan du jo investere i en gyngehest? :)

Man skal ikke tvinge hesten til å bøye noe som helst for at det skal se pent ut.

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:26:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Det er ikke noe poeng i å være frekk.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  20:40:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Mente jo ikke sage da... Uansett har ikke hesten så veldig vondt av å gå med litt bøyd nakke litt heller! (Ikke "bit")
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  22:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hahaha. Dette var dagens. Du vil at "hodet skal bøye seg pent" (hodet?? Antar du mener halsen?) , men du vet ikke hvorfor/hvordan/når.

Man kan samle en hest helt uten tøyler, så man trenger vittelig ikke å "lirke" (evt sage) med tøylene. Det er uansett ikke halsen du burde fokusere på, men bakpart, rygg og tyngdepunkt.

Tragisk, men desverre ikke overaskende, bevis på overfokuset på tøyler, hals, bitt ++ i ridningen her til lands.

Vil du ri for å ta deg pent ut kan du jo investere i en gyngehest? :)

Man skal ikke tvinge hesten til å bøye noe som helst for at det skal se pent ut.

Opprinnelig postet av BabyLunah

Synes det er trist at trådstarter opplever å få et sånt svar,alle kan ikke være like gode på alt og man lærer vel ved å spørre?
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 23/05/2006 :  23:11:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Forsåvidt enig med Kine og Tassen.

Ellers KAN jeg nesten forstå det om noen oppfatter et slikt innlegg som "agn" for å få engasjerte Mixere til å hive seg på en slik debatt...

Forøvrig har jeg en oppfatning om at "lirking" på tøylene handler om å løsgjøre hestens ganasjer, slik at den slapper av. Bæring, og form, kommer derimot bakfra....

Well, then... Så klarte jeg å få sagt noe alikevel...
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  23:19:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Baby Lunah; Slikt kan du vel spare deg for? Tenk om du spør om hjelp ved en senere annledning...
Her er mange flinke folk her inne, kanskje de synes spørsmålet ditt er noe "grunnleggende du burde vite" og svarer slik!
Slike svar gjør at man ikke tør å spørre og DET er MYE verre. Man blottstiller seg med å spørre om ting man ikke kan og da trenger man ikke å bli latterliggjort..... Ikke hadde du noen gode råd å komme med, så da vet du det vel ikke du heller?
Er kommet en del gode svar og til trådstarters forsvar vil jeg bare si at jeg vet godt hvordan det er å bo "på landet" uten noen til å hjelpe seg. Vokste opp i ei bygd i Lofoten som eneste heste-eier, bor nå på ei øy ute i gokk... (-:
MEN jeg er voksen, har bil, jobb og penger og det gjør at jeg kan oppsøke hjelp! Tenk nå litt over slike faktorer før dere svarer.
Ikke alle er nabo til ridesenter med instruktører og fasiliteter, men de kan ha like stor glede av hesten og ridningen likevel.
Flotte boktips!!!!! Kjøp bøker, les og prøv deg frem og sats på en rideleir med egen hest, er kjempegøy (-:
Lykke til

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 24/05/2006 :  10:55:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ordentlig ufint, jeg blir matt... Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 24/05/2006 :  14:05:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slenger meg på med deg Harneshaug...vet akkurat hvordan det er å bo på landet,uten allverdens av penger til å betale svindyre instruktører+transport!!
Ride with the wind Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  14:08:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Jeg sager ALLDRi på bittet! Er det ikke vondt for dem da?
Tror jeg skjønner med leke med bittet....
Næij desværre så er det ikke instruktør her... Eller det er en men det er mange år siden hun har instuert...
har vært å tatt dressur timer 2 ganer i år... men det er så langt unna...

Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  14:14:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Takk for alle de gode rådene her... Okei jeg har ridd siden jeg var 5 år, selvlært ridning. var på en dressurtime og de sa at de var utrolig imponert over hvor god sits jeg har... Men jeg lurer på hvordan man får til å likksom bruke bakparten til hesten... ? Å ikke bare fremparten... Hesten har jeg ridd inn selv og er bare 5 år.. Ridde han inn i år på grunn av at han har vært en vilter hingst.
Men er utrolig lærevillig har allerede hoppet 1.25... Å han er en døla vallak...

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 24/05/2006 :  14:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk for alle de gode rådene her... Okei jeg har ridd siden jeg var 5 år, selvlært ridning. var på en dressurtime og de sa at de var utrolig imponert over hvor god sits jeg har... Men jeg lurer på hvordan man får til å likksom bruke bakparten til hesten... ? Å ikke bare fremparten... Hesten har jeg ridd inn selv og er bare 5 år.. Ridde han inn i år på grunn av at han har vært en vilter hingst.
Men er utrolig lærevillig har allerede hoppet 1.25... Å han er en døla vallak...

Opprinnelig postet av mijopija

Når man rir, og har ingen til å hjelpe seg, er det ofte vanskelig å vite når man gjør tingene riktig. Men veldig ofte vil man kjenne når hesten gjør det man ber om, og da vet man.

Jeg trente på sjenkelvikninger for noen år tilbake, med instruktør. Jeg jobbet og jobbet og lurte på om jeg ikke snart fikk det til... Når skulle den j... instruktøren si at jeg var flink? Plutselig kjente jeg knekken i livet når hesten gikk korrekt, og da fikk jeg høre hvor flink jeg var! Jeg visste selv, før jeg fikk beskjed, at nå hadde jeg fått det til.

Det samme vil du merke når hesten får med seg bakparten når du rir. Du vil kjenne at du får hesten "under" deg, den bøyer ikke bare nakken, men hele kroppen på en måte. Den blir plutselig veldig lett på tøylen, og du kan sitte og "lirke" med èn finger.

Du må bruke setet ditt og "drive" hesten frem, korriger med sjenkler underveis. Start i skritt til du får det til, og deretter kan du begynne i samlet trav. Ta en ting om gangen og ikke gi opp. Får du det ikke til etter noen økter, så fortsett å tren. Få hesten god og varm og konsentrer deg om hesten. Få den også med deg, den skal konsentrere seg om det den driver med, ikke hva som skjer rundt.

Jeg jobber iherdig med Vickie med dette, og jeg synes hun er best å ta på banen etter en liten tur. Da er hun varm, hun er konsentrert og jeobber bedre.

Ta korte økter så hverken du eller hesten blir lei.

Dette klarer du, stå på!
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  16:56:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Jeg er bare 15 år å har maaaaasse å lære...
Men synes det er flott å få så utrolig goe svar fra dere!
Når jeg rir, rir je gsom regel nesten alltid først på tur for da blir han god å varm. Og så er jeg på banen tar noen volter og øver på sjenkelvikning.. Og div...

Hopper med han noen ganger men holder ikke for lenge på... Er redd for at han skal bli lei, men holder på lenge nokk til at han blir svett... Noen ganger er jeg ikke så lenge på banen så da kan jeg longere han etterpå...

Men er det noen som kankje kan prøve å forklare meg hvordan man bruker bakparten bedre? Hvet ikke hvordan man gjør det...

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  16:57:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Jeg er bare 15 år å har maaaaasse å lære...
Men synes det er flott å få så utrolig goe svar fra dere!
Når jeg rir, rir je gsom regel nesten alltid først på tur for da blir han god å varm. Og så er jeg på banen tar noen volter og øver på sjenkelvikning.. Og div...

Hopper med han noen ganger men holder ikke for lenge på... Er redd for at han skal bli lei, men holder på lenge nokk til at han blir svett... Noen ganger er jeg ikke så lenge på banen så da kan jeg longere han etterpå...

Men er det noen som kankje kan prøve å forklare meg hvordan man bruker bakparten bedre? Hvet ikke hvordan man gjør det...

Ingvild & Mio Golan.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.