hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sesongstart
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Distanseridning
 sesongstart
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 16

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  16:28:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Å phju... Nå ble jeg lettet, Miriam Da kan jeg slappe av med det der med løpingen ja Jeg er ikke konstruert for og løpe, får blodsmak i munnen bare ved tanken på og øke tempoet til jogg

Hihi, du tenker kort, Bente tenker laaangt til 6 mila, hihi Jeg gleder meg veldig til det, det blir kanon og ri så langt!!
Jeg var inne på proppene i et annet enme her, så du hadde lagt det ut, og så at der ikke er mer enn 3 klasser.. 2 mil, 4 mil og 6 mil. Jaja, får håpe de klasker på en klasse til

Ja jeg skal si til Kjell at vi som har Krone-hester blir driiitskuffa av ham, om han ikke kommer og ser dem starte

En trenger lisens og hestepass om en skal starte 4 mil og oppover. Er bare 2 mila som er fri for det meste.
Ja det er et engangsbeløp det passet, så egentlig er det ikke så gæli
Det koster litt der og da (rundt kr.800.-?? kan det stemme?), men da er det gjordt. Så slipper en og tenke mer på det.
Da er det bare rytterlisensen og påmeldingen som kommer i tillegg.

Njæææh, om vi har rideklubb på Haua??... Tja, hva skal en si til det da... Altså, den eksisterer men er ikke aktiv. Et par jenter her på Haua prater mye om og puste liv i klubben igjen, men jeg har ikke så god tro på at de vil greie det.
De vil arrangere distanseritt her igjen og diverse kurser, men tror ikke hestefolket gidder og delta jeg..
Der bor ganske mange sære hestefolk her på Haua, eller sære folk generelt tror jeg bare jeg sier!!

Men får du lyst en gang, så er du hjertelig velkommen til Haua for og være med meg på langtur!! Så skal jeg vise deg rundt her borte,og vår flotte natur

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  22:41:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
JIIIPIIII
Kjell sa ja til og kjøre, var ikke nøling en gang!!
" Da skal jeg sparke Karoline igang med treningen av Fiona, slik at hun også kan være med", var èn av kommentarene hans, hihi

Så da blir det distanseritt!! Juuu-huuuu, så jeg gleder meg

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  08:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
JIIIPIIII
Kjell sa ja til og kjøre, var ikke nøling en gang!!
" Da skal jeg sparke Karoline igang med treningen av Fiona, slik at hun også kan være med", var èn av kommentarene hans, hihi

Så da blir det distanseritt!! Juuu-huuuu, så jeg gleder meg

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Så gøy, og nå nærmer det seg med stormskritt (heh, under en måned igjen til start, hihi). Får håpe alt går etter planen nå, og at det blir en fin sommerdag den dagen (ikke for varmt osv).

Blir greit med en start i seksmila, Ferrari blir sikkert forundret når han er ferdig allerede etter seks mil Kjenner jeg han rett så er han nok full av futt, han elsker å vise seg frem! (og når han da langer ut i arabertraven, er det ikke like lett å holde takta, han flyr jo nesten , skjønne hesten).

Hehe, hestefolk er vel kjent for å være litt sære, på godt og vondt. På Gyland er hestefolka stort sett sære på en hyggelig måte, heldigvis. Det finnes jo de gamle travergubbene som ikke skjønner hvorfor man skal ri hesten isteden for å kjøre den, og hva i all verden er poenget med baneridning på ridebanen?? (vi hadde ridekurs for ei stund siden, og gamlegubbene stod bare å ristet på hodet) Hihi, de er litt morsomme (og snille).

Det har liksom alltid vært hester og et hestemiljø på gyland, så andre innbyggere stiller stort sett positivt til hester, og det er jeg glad for når jeg hører om hester/ryttere som ikke får f.eks ri i skog, på visse veier osv osv fordi sinte turgåere ikke liker det!? Hest er jo en sunn hobby/livsstil!

Du venter vel spent på pakken nå? Får håpe den kommer før stevnet

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  09:00:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hmm. og jeg som venter utålmodig på utstyret jeg
Jeg sitter og venter på postmannen hver eneste dag nå og løper som en dust ned etterpå, men har ikke kommet enda da *kremt*
Kanskje ikke så rart siden det bare er 3 dager siden jeg betalte det, hehe
Forstykket skulle komme fra USA om to uker, så jeg håper jeg får det også før stevnet.
Etanec har en helt håpløs pels da... Forstykket i lær sliter på pelsen hans + shabracken sliter på ryggen og nede fremme på sidene, ved muskelen over fremfoten..
Så jeg skal aldri mer skryte av noe utstyr tror jeg... Så hva slags merke jeg nå skal prøve aner jeg ikke...
Hadde jeg bare fått tak på veninnen min i Alta igjen, hun som skulle ordne med reinsdyrskinn til meg.. Håper jeg får fatt på henne til helgen, om hun ikke jobber i helgen, men tror ikke hun gjør det.
Har tenkt litt på saueskinnsvoilock, men det blir kanskje for varmt under rittet?..

Hehe, ja de gamle kara fatter nok ikke bæret av alt det dillet vi holder på med, hihi Men så er de jo koselige og gullete mange av dem, også da
Ja dere har en herlig bygd for hestehold.. Misunner dere den... Her er de dritsure, de fleste

Haha, ja det blir en liten søndagstur for Ferrari dette her, hihi Håper dere freser inn til seier!! Gjett om Kjell kommer til og sprade stolt rundt da og skryte på seg at det var han som avlet frem gliset ditt, hihi Syntes jeg ser ham, hehe!!

Ja, håper det blir pent vær men ikke for varmt. Jeg rir med sikkerhetsvest og en ordentlig varm sommerdag er det til og få heteslag av..

Vet du om der er noen merkbar forskjell på elektrolytter? Jeg må kjøpe nytt siden den jeg hadde tidligere har gått ut på dato, men har såvidt begynt og se på det.
Bruker du det når du trener også? Tenker på når du tar mer hartrening eller langturer.
Leste i Ridehesten at en burde gi dem det om en skulle ha en hardtrening eller annen har fysisk aktivitet (dette var en kjent sprangrytter som sa). Tenkte at da gjaldt det sikkert distansehestene også..
Selv har jeg ikke gitt ham elektrolytter under trening, men mulig jeg kommer til og gjøre det når der blir hardere trening enn det jeg har nå.

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  10:41:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hvor mange hestepassere er normalt og ha med seg egentlig? Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på to nå til dette rittet, men er det nok med èn tro?
Vil jo ikke at det skal virke som om jeg tar med meg en "hel haug" og slaver dem rundt heller da, hehe

Ellers så har jeg hatt nok med min mann som hestepasser (han er min hovslager også om jeg skulle trenge det), men han kan ikke være med denne gangen
Så da blir det ei eller to som ikke har erfaringer med distanseritt..

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  11:41:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ferrari pleier å få elektrolytter underveis i rittet når lengden er over 80km, og/eller når det er fryyyktelig varmt i været. Ellers så får han en liten dose i mat. Om jeg merker forskjell? Tja, jeg tror det Hesten svetter jo, og det er såpass lenge at man skulle tro at det var nødvendig med nytt saltinntak. Om Ferrari liker det? Hehe, nei, han spytter det helst ut igjen om han får muligheten (når han får via sprøyte i munnen). Har aldri gitt han under trening (bortsett fra nå de siste månedene når han får den lille dosen i fóret).

Dessuten er det visst noe med at hesten ikke skal ha elektrolytter under ritt før han har drukket vann. De fleste hester drikker jo ikke vann før de har gått fire mil.

Det er mange som har to bøtter med vann, en uten elektrolytter og en med elektrolytter. Dette er noe hesten må lære seg, på et vis, så velger hesten selv hva han vil ha. De fleste velger jo vanlig vann.. Så da er det frem med store engangssprøyter med elektrolyttblanding å kjøre inn i munnen til hesten. Stort sett bare nødvendig på lengre ritt, som sagt. unntaket er jo om tempoet er veldig høyt på kortere ritt, og om det er veldig varmt den dagen.

Vil jo tro at det går fint med saueskinnsvoilock. Er ikke lett det der med salunderlag, Ferrari har også tendenser med å slite av hår ved bruk av vanlige underlag. Så reinsdyr er jo suverent (men det blir jo også varmt når det er 33grader i skyggen).

Hestepasser ja, jeg og søs har med mamma, pappa, typen min og typen til søs når vi er ute å rir. Pappa er ganske (veldig) laidback, liker best å snakke med andre personer på stevneplassen, typen til søs gjør som hun sier, typen min gjør som jeg sier, og mamma stresser rundt å gjør alt på en gang, hehe.

Om du velger å ha en eller to (eller flere) hestepassere, ser du selv. Så lenge de vet sånn cirka hva slags oppgaver de får, og tåler litt mas , går det nok greit. Så lenge de forstår: "hold hest, finn vann, ta av salen, mål puls, finn hesteteppet!" Du har jo en månedstid til å lære de opp =) Prøv dere frem.

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

-Tanha-

Skrevet - 02/06/2006 :  14:10:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei!!:) jeg må bare si meg enig av miriam(søss:) at de nye ridebuksene er helt fantastiske!!..det føles nesten ut som om du ikke har bukser på deg...hehe..øøøh.
men selv har jeg ridd flere mil med ei tynn joggebukse,det var greit nokk det..jeg stoppet å ri med helskinnbukser etter jeg hadde ridd ei 8 mil med hans petter,mye trav og veldig varmt den dagen,så ett gnagsår på rompa kom..
Gå til toppen av siden

-Tanha-

Skrevet - 02/06/2006 :  14:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei...må bare prøve...er ikke helt data nerd,så prøver meg litt frem...
men mens jeg prøver kan jeg si meg enig at de ridebuksene i distanseridning er helt topp!! red med helskinn på ei 8 mil med hans petter, mye trav og hetene sol.det ble et gnagsår på rompa da.
Gå til toppen av siden

-Tanha-

Skrevet - 02/06/2006 :  14:16:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
åja,fikk det viss til alikevel....hehe.fant ikke hvor det første innlegget mitt ble av.men nå ser jeg det.... Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  14:35:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Velkommen til forumet, Janne
Usj, ja gnagsår er ikke kjekt og få der nei, hehe
Men er de glatte mot salen? Jeg har hatt behov for og bruke ridebukser med skinn til tider, men som du forteller så er det ikke kjekt med gnagsår
Hihi, lo godt da jeg leste at det var som og ikke ha på seg bukser, hehe

Tror jeg skal hvertfall prøve saueskinnsvoilock på ham og se om det kan hjelpe. Jeg skal jo skifte underlag i rittet, så der blir jo variasjon selv om det skulle bli varmt..
Såklart virker det som om min veninne svikter meg når det kommer til kjøp av reinsdyrskinn, så da får jeg prøve finne ut av dette selv.. Skal legge ut annonse på HM og se om jeg får noe respons her da..

De som jeg har tenkt og spørre om hjelpe på rittet bor ikke her, så der blir nok ikke så mye trening..
Men men, vi får bare ta det som det kommer. Det er jo bare morro og "skåy". Jeg vet ikke en gang om de jeg tenker og spørre vil - eller kan - i den tiden, så jeg får bare se det an litt
Kunne tvunget Michelle med meg, hun vet jo hva som skal gjøres og hva som krevest, men hun er umulig og få med seg.. Har tyype skjønner`u 14 år og type... Umulig kombinasjon
Jupp jupp, skal nok fikse det anyway jeg

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  15:47:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Lillings, du kan bestille kjempepraktiske hodelag om du går inn på www.distansritt.nu De er av typen "plastikk"

Jeg klarer ikke helt følge med på det med pass til hesten i små klasser. Jeg har ordnet pass til min firbeinte venn, og har ikke trengt å bekymre meg noe videre for det. Kanskje du vet om det er nødvendig, Bente?

Uansett, om du får hestepass til hesten, så varer jo det i mange år, imotsetning til rytterlisens som må betales hvert år man skal konkurrere

Håper du får med deg far og bror på stevner nå, Lillings

Opprinnelig postet av Ferrari & Miriam

Ja, det er best de blir med altså, så får de se hva gamlemor er god for, hehe... Virker som hun storkoser seg når hun er på tur/ritt med mange andre hester, så lenge de er bak henne, hehe...

Var kjempemye fint der. Har lyst på sånn ridebukse som de har der jeg.

Men dere veit ikke hvor de selger disse "nylon/stoff" hodelagene? Ellers så var de veldig fine de biothane hodelagene også da. Får se hva jeg ender opp med...

Hmm, må visst ha hestepass for å delta på stevner i klubben min så da må det vel bare ordnes... Må få ridd lett:C så jeg får startet litt høyere klasser også(har ikke gjort ferdig grønt kort enda).

Merker det kribler skikkelig i beina for å få kommet meg ut og blitt med og starta. Har hjulpet til på noen ritt(hjulpet klubben) og da er jeg bare grønn av misunnelse på de som starter...

~*~ Lill ~*~
Redigert av - lillings den 02/06/2006 15:49:54 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  16:28:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Når jeg søkte her inne fant jeg bare denne linken, men det er ikke i Norge da...
http://www.enduranceriders.com/products/headgear/all/h-bridle.htm
Men de er hvertfall i nylon :o)

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  20:59:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
De buksene, Bente.. Første gang jeg brukte den virket den litt glatt (var jo vant til helskinn på spretten araber), men neste gang jeg brukte den, var den ikke glatt lengre Så nei, de er egentlig ikke glatte mot salen, det er bare noe en merker litt i overgangen (nå snakker jeg jo for meg selv om mine erfaringer). Nå bruker jeg de buksene til all form for ridning; distansestevner, tur, full-fart-hopp-og-sprett rideturer, sprang, bakkearb.. Og jeg har ikke trillet av ennå p.g.a buksene

Mulig vi har et ekstra reinsdyr vi kan ta med til kv.dal, så kan jo du få prøve, om du ikke får tak i før den tid. Det er jo ikke så langt ritt, hihi, så jeg tror ikke jeg trenger å bytte underlag. Isåfall bytter jeg til vanlig tøyunderlag.

Finnes det ikke noen reinsdyrjegere i distriktet?

Det går nok bra angående hestepassere, så lenge de vet forskjell på bak/fram på en hest

Øøøh, Janne, har du prøvd å ri uten klær?? (for hvordan kan du ellers vite hvordan det føles å ikke ha bukser på deg når du rir, hoho)

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  21:41:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hehehe, Miriam nå må du ikke drite ut sin skjønne søster (Men det skal sies at jeg lo godt av kommentaren din, hahaha )

Ja, det er nok som du sier ang.ridebukse. Blir vel noe a`la det samme som når en er vandt til helskinn og går over til kneskinn. Syntes det er så fælt at da klasker jeg på meg chapsen
Nei jeg kommer til og bestille slik ridebukse. Men får se hva tid jeg får muligheten *les: råd..*
Jeg har bare èn shabrack så jeg må investere i ett eller annet ekstra.. Nye stigbøyler siden jeg ikke har ridesko (må ha noen sikkerhetsstigbøyler, så jeg fant noen greie på Skoies med hette). Var så uvandt og ri med distansestigbøylene nå.. De var så brede at føttene mine ligger så uroligt inni de nå Og pga. elastisiteten inni de (nede uner skoene) fikk jeg ganske vondt i knærne (revmatisme + leddgikt ). Så derfor prøver jeg noe annet og ser.

Åjaa, det hadde vært toppers om du hadde villet låne bort et skinn i Kv.dal Jeg hadde jo ikke trengt og låne det i rittet, men prøvd det bittelitt før rittet kanskje

Eeee, finnes der reinsdyr her i området?? Jah, da ser du hva jeg vet *kremt..*
Jeg skal ikke gi meg, skal mase på papsen min jeg!! Han har bare med og skaffe meg skinn, han som kastet sitt uten og spørre meg først..

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 02/06/2006 :  22:15:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
haha, nei, jeg vet ikke om det finnes reinsdyr i morådet (antagelivis ikke), men det finnes kanskje reiselyste jegere? Skal prøve å huske å ta med et skinn så du kan prøve. Mye å huske på å pakke med, men det skal nok gå greit.

Alltid gøy med gode unnskyldninger for å handle utstyr Ikke for pengeboka, kanskje.. Hihi.

Venter selv på noen polypads, så jeg håper de fungerer ok på min lille hest.
Så har jeg handlelisten klar dersom det i tillegg skulle dukke opp ekstra penger å handle for

Åh, nå ser jeg frem til å bli ferdig med eksamen, for så å dra hjem til hesten (savnesavne)

Ser forresten ut til å bli en del som skal starte seks mil i kvdal. Kanskje de legger opp ei 80km likevel (håper litt på det)

Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden
Side: av 16 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.