hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nytt bitt, hva skal jeg velge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Nytt bitt, hva skal jeg velge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Christine71

Skrevet - 04/10/2003 :  21:27:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal kjøpe nytt hodelag med nytt bitt og lurer på om noen kan hjelpe meg.
Jeg skal ha trinsebitt men lurer på hva som er forskjellen på vanlig trinse,d-ringer,mufferinger og hengende trinse? Har også sett at det finnes trinse med stenger på undresiden av ringene,og et med vridd bitt,hva er det til?
Er det bare utseende eller har de forskjellige virkninger,i så fall hva er forskjellen?
Bør jeg velge messing,kobber eller rustfritt?

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  22:41:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hvordan hest skal det brukes på??

Ganske vanskelig å svare på det uten å vite hvordan hesten er og hvordan du skal bruke den. Men skjennerelt er det best å bruke et vanelig trinsebitt. Har hørt at noen hester foretrekker messing faktisk

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  00:14:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kanskje du kan finne litt hjelp i denne debatten om bitt i dressurdelen av forumet, iallfall med hensyn til hvilket metall du bør velge!!

Et bitt med d-ringer gir vel til en viss grad "vektstangprinsippet", og vil vel derfor kunne være noe "sterkere" enn et vanlig trinsebitt.
I motsetning til det vanlige trinsebittet.

Resten av dem skal ikke jeg uttale meg om tror jeg:)

Guro

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  00:19:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Et bitt med stenger på undersiden(trinse) er et såkalt travbitt, hvor stengene bla forhindrer at du drar bittet gjennom kjeften på hesten, og at du får ekstra press på siden. dette med press gjelder forøvrig d trinsen også. Messing- og kobberlegeringer skiller ut noen stoffer som setter igang spyttkjertlene til hesten, sånn at den skummer. De er også *varmere* i munnen.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  14:49:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
vanlig trinse og d-bitt har guro og stormy forklart veldig bra. jeg vil bare si at muffebitt er for følsomme hester som ikke liker klypingen i kinnet som bitt med "løse" ringer. hesten min er slik, og hun går veldig bra på muffebitt. vridde bitt er ikke å anbefale, de er veldig sterke. vet ikke akkurat hva vridningen gjør, men den gjør iallefall bittet mye sterkere! bitt med fullsjekk (stenger på siden) er også veldig effektive for unghester, for fullsjekken "viser" veien når de får beskjed om å svinge...

hengende trinse? hva er det? det tror jeg ikke jeg har sett...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/10/2003 :  00:01:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vridde bitt har kanter, det er derfor de blir sterke. Bør brukes med varsomhet. Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 06/10/2003 :  00:27:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Triner med D-ringer:Holder bittet stille i munnen,hindrer det i å dratt gjennom munnen.

Mufferinger:ligger relativt stille i hestens munn,det er avrundet i kanten ved overgangen munnstykke/ring og hindrer flyping i munnviken.

Vanlig trinse:Bittet kan bevege seg mer i munnen,noe noen hester foretrekker,det kniper også i munnvikene (kan sette på bittskiver for å forhindre det)

Hengende trinse:har separate ringer til å feste kinnstykkene i,og er det eneste trinsebittet som også,til en viss grad virker på bakhodet.

Trinse med stenger i underkant:er en travtrinse,men egner seg også godt til longering,hindrer at bittet kommer ut av riktig stilling.

Trinse med vridd munnstykke:legger veldig press på hestens tunge og munnviker og er derfor et veldig sterkt bitt.

Mht hvilket metall:

Kobber/messing:varmes fortere i hestens munn (fint om vinteren) øker også spyttproduksjonen,noe som forhindrer at hesten "låser" kjeven

Stål:Slitesterkt og lett å holde rent.

Du får jo også stålbitt med innlagte kobbernagler o.l som kombinerer stålets styrke og samtidig øker spyttproduksjonen.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/10/2003 :  00:43:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan! (nattevakt igjen...)

Personlig har jeg de beste erfaringene med litt tynne,tredelte bitt.I tilegg foretrekker jeg også "vanlig" trinsebitt, men som er noe buet.(Mylerbitt prinsippet)

Da får hesten litt mer "rom" i munnen, og det bryter ikke like mye som et vanlig trinsebitt.Dette er bitt jeg hovedsaklig har brukt og bruker, på 2-5 åringer.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.