hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - med eller uten bitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 med eller uten bitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2003 :  13:29:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hadde en fjording på for i vinter, og hun var stein hard i munnen, men så begynte jeg å bruke side pull på henne, og hun ble kjempe grei... nå har jeg ei dølahoppe, og jeg prøvde å bruke samme side pull'en på henne, men hun ble veldig hard med den... til vanlig går hun på et tykt muffebitt... nå lurer jeg på om du bruker bitt eller ikke, og hva du bruker...

mvh lille meg

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2003 :  13:49:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bittløsehodelag er i første rekke ment for heite hester som er redde for munnen sin. Av og til fungerer de likevel bra på hester som er harde i munnen.

Jeg rir alltid på trinsebitt. Rei vel en hest med tredelt trinsebitt for et par år siden, og det er forsåvidt greit nok, men holder meg stortsett alltid til todelt. Fordelen er at jeg kjenner bittet godt, og vet hvordan det fungerer.

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 30/08/2003 :  14:30:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går også an å prøve en mild hack. Med mild, mener jeg en som har korte stenger, og som har noe relativt mykt over neseryggen. Det er en "standard" hack som selges i butikkene som er omtrent slik, og ganske snill. Men obsobs: Du skal ikke hale og dra i en hack heller! Det kan nemlig også være veldig ubehagelig, eller smertefullt, for en hest. Og dessuten: Hvis du må hale i en hack, har du bare bevist meget tydelig at det ikke er bitt/hack som er problemet, men at du har et generelt kommunikasjonsproblem med hesten din.

Det beste er imidlertid etter min mening, å forsøke å trene opp seg og hesten så den kan gå på et vanlig bitt. Veldig ofte ligger problemet i treningen til hesten, eller hos rytteren. Men hvis sidepull eller hack fungerer, så kan det jo være greit å bruke det underveis.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2003 :  14:39:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg lurte ikke på hva jeg skulle bruke til henne, jeg bruker bittet jeg siden hun går best på det... lurte på hva dere der ute bruker...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2003 :  16:10:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!!
Jeg bytter litt...
Bruker vanlig trinsebitt og av og til pessoabitt, på 2.hakk! Har veldig hissig hest..hehe...

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/08/2003 :  08:31:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

jeg bruker et "vanlig" trinsebitt som er noe buet med kobberinnlegg.At det er litt buet gjør at det ikke bryter like mye som et vanlig trinsebitt.Noe av det samme som er poenget med Myler-bittene.Jeg har ingen "problemhest" så dette funker bra.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 31/08/2003 :  10:44:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker vanlig trinse på alle mine hester. det har jeg altid brukt og kommer til å fortsette med. Jeg mener at alle hester skal kunne fungere på vanlig trinse, enten den er hard eller myk og var i munnen. Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  12:22:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hey!

før på min Danske Varmblods, så pleide jeg på førsten når jeg eide henne å ri med Hackmore, det var en mild hack fungerte faktisk veldig bra, fordi jeg måtte bruke det var fordi hun hadde sår i munnen og måtte da ri uten bitt, men hun var jo en spranghest, og spranghester pleier å være vandt med Hackmorer!
Så det gikk kjempe bra, hun lystrert godt, det var ikke noe problem, så selvom munnen hennes ble fin kunne det hende jeg brukte det, for det var bra at man byttet litt så hun slapp å bruke bitt heletiden.

Heldighvis slapp jeg å dra noe i tøylene hennes, da hun var en hest som lystret veldig godt med bare sjenkler og slikt, men når jeg skulle trene seriøst dressur måtte nok trinse bittet på igjen, for du for ikke like god kontakt med hesten, med Hack altså!

Klemz Prospect &

Pia
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 03/09/2003 :  22:35:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg bruker grime og leietau.
Bruker kun bitt ved kjøring og spesielle anledninger.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  12:51:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
På tur bruker jeg taugrime og leietau, eller bare tau rundt halsen (hvis jeg rir i trygge omgivelser). Har funnet ut at det er dette hesten liker best, og den lystrer stemme svært godt. Men på banen trenger jeg mer presisjon og kommunikasjon med hesten, så da bruker jeg et middels tykt tredelt trinsebitt da det dette bittet hesten har fortalt at hun liker best (har prøvd alle slags bitt), men prøver også her å bruke bittet minst mulig, kun sete og stemme, men det er jo ikke alltid like lett, så jeg i det siste tatt av hodelaget også på banen for å lære hvordan jeg skal ri med sete slik at hesten forstår meg (for husk; hesten er den beste ridelæreren du kan få, hør på den for den gjør ALDRI feil). Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2003 :  16:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for mage svar interessant å høre så mange forskjellige meninger. har lest mage plasser nå at pessoa bitt ikke er å anbefale, av mange grunner, men da høres det ut som de mener delt pessoa... på fjordingen så brukte jeg pessoa, og venninnen min (som har henne nå) bruker det enda, men det er stangbitt da. er det like ille? hun går veldig bra på det nå, har det på øverste hullet, og egentlig så kunne hun ha hatt vanlig rett trinse nå, bare økonomien som stopper... er det mye forskjell på et rett pessoa bitt på øverste hull og en vanlig rett trinse?

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  09:04:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Grunnen til at pessoabitt ikke er å anbefale er ikke pga det som er inni munnen (det er jo vanligvis et vanlig trinsebitt), men at ringene klyper veldig oppover hestens kinn (prøv det selv, er ikke særlig behagelig). Stangbitt er et helt greit bitt dersom rytter er myk i hånden og hesten liker det bittet. Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 22/09/2003 :  10:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid trinse på vanlig trening,både på banen og evt tur,ellers bruker jeg kandar i konkuranser og av og til på gjennomgang av programmer. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2003 :  10:46:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Pessoabittets virkning er både bittets vektstangeffekt, samt måten det strammes over hestens nakke når en tar et tøyletak (at ringene klyper kjenner jeg ikke til). Desverre et bitt som er langt hardere enn de fleste tror. Selv om du har et vanlig trinsebitt inne i munnen, eller til og med et "mildt" apple mouth i stangform. Det er vekstangeffekten som gjør bittet skarpt, og gir mer kraft i dine tøyletak, samt gir hesten et press over nakken. Uavhengig av hva som ligger inne i munnen på det aktuelle pessoabittet. Pessoabitt kan nok være et egnet bitt i noen tilfeller, men jeg liker nittet svært lite fordi det lurer folk til å tro at bittet er mildere enn hva det er. Det resulterer svært ofte i feilbruk. Derfor liker jeg ikke bittet, selv om det helt sikkert har gode effekt ved riktig bruk.

--
spoff
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2003 :  13:33:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
fjordingen går kjempefint på pessoaen, og det er uansett bedre enn det eneste andre alternativet (et vridd stang kjøre bitt med kjetting). hun som har henne skal kanskje begynne å venne henne til tredelt nå, aberet med det er at hun er nødt til å ri med to tøyler (en tøyle på stangen og en på trinsen), og hun er ikke så god til å ri enda. hun er veldig myk på hånden da, og med en gang hun kjenner en reaksjon så slipper hun opp og tar et nytt tak (hun tar og gir for å si det helt presist)...

Kopi av melding:
Grunnen til at pessoabitt ikke er å anbefale er ikke pga det som er inni munnen (det er jo vanligvis et vanlig trinsebitt), men at ringene klyper veldig oppover hestens kinn

men kan ikke vanlig trinse også gjøre det da? hun har det på øverste hull da, så det blir jo nesten som en vanlig rett trinse, blir det ikke det da? bare med et ekstra trykk på nakken?

Kopi av melding:
Desverre et bitt som er langt hardere enn de fleste tror. Selv om du har et vanlig trinsebitt inne i munnen, eller til og med et "mildt" apple mouth i stangform.

jeg vet godt at der er et sterkt bitt, og da jeg hadde henne så red jeg med side pull. hun som har henne nå stoler ikke nok på henne til å ri med det, de kjenner ikke herandre godt nok (sorry elisabeth, men slik ser jeg det. vil ikke slippe deg på yur med side pullen før du har ridd henne en stund...). hun er veldig myk på hånden og tar nesten ikke i munnen hennes. men jeg råder henne til å kjøpe en vanlig rett trinse når hun skal til en hesteutstyrs butikk, med tanke på hesten...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2003 :  14:11:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

men kan ikke vanlig trinse også gjøre det da? hun har det på øverste hull da, så det blir jo nesten som en vanlig rett trinse, blir det ikke det da? bare med et ekstra trykk på nakken?

Du har rett, men det er ikke pessoabittet i seg selv som gir klypeeffekt. Utihva jeg forstod av tidligere innlegg var det snakk om at de ekstra "pessoaringene" ga klypeeffekten, og kanskje lagde mer klype effekt enn vanlig trinsebitt. Nå skal det sies at et trinsebitt (og også pessoabitt) vanligvis heller ikke klyper. Men noen hester er veldig følsomme, og har bittet lagt slik at det kan klype litt. Men ethvert trinsebitt (eller pessoabitt) gir vanligvis ingen klypeeffekt. I såfall er bittet gjerne for kort, eller ligger dårlig i hestens munn.

Med tøylen på den store bittringen på pessoabittet får du nesten trinsebitt effekt, men med et lite trykk over nakken. Jo lengre ned du flytter tøylene jo mer kraft blir det i rytterens tøyle tak, jo mer tar en i munnen, og jo mer strammes nakkestykket over hestens nakke. Det er særlig den siste effekten med trykk over hestens nakke folk glemmer at pessoabittet har. Selv leste jeg dette først i en bok før jeg ble bevist på det. Når man vet det er det ganske selvsagt, men når man ikke vet det så tror jeg det er vanlig å utelate at dette er en mulig effekt. Nakkestykket ser jo helt stillestående ut.

Hvorfor må du trene inn tredeltbitt ved å ri med to bitt? Pessoabitt og vanlig tredelt bitt er uannsett begge ganske store og tykke bitt som ikke er laget for å ligge oppåhverandre. Det vil nok bare gi mer forvirring enn tilvendig til tredelt vil jeg tro. Så lenge hesten ikke er farlig å ri uten pessoa, tar du bare på et nytt og mildere bitt for videre tilvendig. Du må regne med å jobbe litt for å få resultater av det, hesten skal trossalt også tilvenne seg bittet. Hvor raskt ting tar kommer ann på hvilken ulempe eller hvilke ubehag en hadde med det forrige bittet.

Kopi av melding:

fjordingen går kjempefint på pessoaen, og det er uansett bedre enn det eneste andre alternativet (et vridd stang kjøre bitt med kjetting).

Godt mulig pessoa er et godt alternativ til andre alternativer. Men jeg tror også det er andre alternativer som er bedre til pessoa. Jeg rei litt fjording på pessoa da jeg var mindre og trodde pessoabitt var et mildt bitt. Det var lett å ri på, hesten knakk på nakken og føltes lettere ut. Men gikk den egentlig "kjempefint"? Nå er det vanskelig i avgjøre slike ting tilbake i tid, men i mitt tilfelle tror jeg ikke det. Det er nok godt mulig å få en hest til å gå kjempefint med pessoa, men min erfaring er at det lett kan lure deg til å føle at ting går kjempefint. Og etterhvert legger du opp til et problem, da pessoan er et sterkt bitt som f.eks. gjør mer skade i hestens munn på sikt. Da vil det blir vanskeligere å vende tilbake til trinsebitt, og har du f.eks. lyst til å starte dressur etterhvert er trinsebitt påbudt ved start, og da er det igrunn greit at man lærer å ri på dette først som sist.

Å kjøpe et vanlig trinsebitt høres ut som en god ide. Om du tenker på stang når du sier rett vet jeg ikke. Jeg ville forsøkt både todelt og tredelt istedet, da dette er bitt en kan ri dressurkonkurranser med. Nå er selvfølgelig målene man har veldig ulike. Kanskje fjordingen aldri skal ut i en dressurkonkurranse.. Men i bunn og grunn er det slike regler som finnes for dressurkonkurranser, nettopp fordi det er meninga at en normalt og lavt skolert hest skal håndteres på slike bitt. Så av prinsipp ville det være hensiktsmessig med denne tilvendingen selv om ikke dressurkonkurranser er i målsetningens område med det første. Går det virkelig bra etterhvert kan slike mål og ønsker raskt dukke opp også

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.