hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - med eller uten bitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 med eller uten bitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/09/2003 :  14:39:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor må du trene inn tredeltbitt ved å ri med to bitt? Pessoabitt og vanlig tredelt bitt er uannsett begge ganske store og tykke bitt som ikke er laget for å ligge oppåhverandre. Det vil nok bare gi mer forvirring enn tilvendig til tredelt vil jeg tro. Så lenge hesten ikke er farlig å ri uten pessoa, tar du bare på et nytt og mildere bitt for videre tilvendig. Du må regne med å jobbe litt for å få resultater av det, hesten skal trossalt også tilvenne seg bittet. Hvor raskt ting tar kommer ann på hvilken ulempe eller hvilke ubehag en hadde med det forrige bittet.

det er nettopp det, hun er farlig å ri uten pessoa. ridde henne først med et bridon bitt, men det gikk ikke! hun sprang ut med meg og dret i at jeg tok i tøylen... måtte sage henne i munnen for at hun skulle høre på meg. det var rett og slett farlig å ri henne med det. eierne hennes hadde sagt at de hadde et stangbitt til henne, så jeg ringte dem å spurte om de kunne komme med det. de sa at det kunne de, og så kom de med det monsteret av et kjørebitt! hun må ri's med to bitt fordi rytteren ikke er så veldig flink enda, og hesten ignorerer bittet litt enda. men, jeg har forslått at hun skal kjøpe et vanlig stangbitt til henne, så hun slipper trykket på nakken...

Kopi av melding:
Godt mulig pessoa er et godt alternativ til andre alternativer. Men jeg tror også det er andre alternativer som er bedre til pessoa. Jeg rei litt fjording på pessoa da jeg var mindre og trodde pessoabitt var et mildt bitt. Det var lett å ri på, hesten knakk på nakken og føltes lettere ut. Men gikk den egentlig "kjempefint"? Nå er det vanskelig i avgjøre slike ting tilbake i tid, men i mitt tilfelle tror jeg ikke det. Det er nok godt mulig å få en hest til å gå kjempefint med pessoa, men min erfaring er at det lett kan lure deg til å føle at ting går kjempefint. Og etterhvert legger du opp til et problem, da pessoan er et sterkt bitt som f.eks. gjør mer skade i hestens munn på sikt. Da vil det blir vanskeligere å vende tilbake til trinsebitt, og har du f.eks. lyst til å starte dressur etterhvert er trinsebitt påbudt ved start, og da er det igrunn greit at man lærer å ri på dette først som sist.

med at hun går "kjempefint" mener jeg ikke at hun går samlet og på bittet... hu sleper nesten hodet i bakken når hun går, så... det jeg mener er at hun reagerer på bittet nesten med en gang og med ganske lite trykk... skal ikke starte dressur med henne, hun er ingen bane hest. med en gang hun kommer på banen så blir hun lat og umedgjørlig, og rytteren får henne ikke i gallopp heller. forresten så er hun så lat på banen at det ikke er noe prob å ri henne med tredelte da...

når jeg sier rett trinse bitt så tenker jeg på stang bitt uten vekt stenger. i hööks så sier de rett trinse til det, så nå har jeg vent meg til å si det jeg å...

altså: på tur så må hun ries med pessoa, men på bane så blir hun så lat og treg at hun kan ries med tredelt...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2003 :  17:30:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
noen som kan si hardheten på et tredelt D-ringsbitt med kopperulle i midten? jeg bruker det på hesten min og det virker veldig bra! Hørte at det skulle være godt for hester som drar, og det gjør han...
men er det bra for han?
noen meninger?
(brukte i begynnelsen vanlig trinsebitt, men gikk ikke så bra da vi red (med fart) sammen med andre... han er nemlig litt av en kapper...)
Gå til toppen av siden

Ishwanvile

Norway

Skrevet - 08/10/2003 :  19:35:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir med Bitless Bridle på min hest da vi rir på tur og slike ting. En kjempefin avveksling for hesten. Har brukt det på mange og vil ikke si det er kun for "heite hester med 'hard' munn". Det er en kjempefin (som nevnt) avveksling. Rir vi på bane rir jeg med vanlig trinsebitt. Har prøvd mange bitt og han trives best med vanlig trinse. Det er ikke noe mindre kontroll med bittløst enn med bitt. Stikker hesten så er det ikke med munnen den stikker, men hodet! Jeg føler iallefall ikke at det er noe mindre kontroll!!

På shetlandsponnien har jeg og Bitless Bridle hvis det er små barn som rir han. Det er fordi de drar og herjer veldig mye i tøylene og vet ikke helt konseptet med det.
Trenger jeg han med kjøring eller lange tøyler går han med bitt.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  09:46:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Ville bare forklare hva jeg mente med at pessoabittet klyper oppover hestens kinn, jeg snakker om (som spoff sa) de ekstra ringene, og "klyper" var vel litt feil ordvalg. Ringene presser og trykker mot hestens kinn (og tildels mule) når man tar i tøylene, og ikke alle hester sier i fra om slikt ubehag (ihvertfall ikke min), sa derfor liker ikke jeg pessoabittet, og har aldri brukt det. Det lurer folk til å tro at det er mildrere enn det faktisk er, iom at det er vanlig trinse. Man kan foresten teste bittet ved å legge det i hånden og dra, så ser man hvor det klyper og presser, f.eks når man gjør det med et pessoabitt, vil man oppdage at den øverste ekstraringen går innover, altså mot hestens kinn.

Bare en ting jeg lurer på; Mange som rir med pessoa, sier de har tøylen på øverste ring (som jeg har forstått er den store "trinse ringen", altså nest øverste, kanskje jeg har misforstått...!?), men hvorfor rir dere med pessoa da? Da kunne dere jo like gjerne ridd med vanlig trinse (som jo er mye mer behagelig for hesten etter mine erfaringer)!

Redigert av Holter den 10/10/2003 09:54:30

Redigert av Holter den 10/10/2003 09:57:48
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  10:07:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det vil faktisk gi en veldig liten annerledes effekt å ri med pessoa med tøylen på den store ringen fremfor et vanlig trinsebitt. På et pessoabitt vil ikke bittringen har anledning til å skli på samme måtet gjennom hullet i munnstykket, og dette vil ha litt og veldig liten effekt over hestens nakkestykke. Med en gang du flytter tøylen ned på nederste eller nest nederste ring vil effekten øke endel, samt at du får vektstangeffekt i tøyletaket.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  15:00:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
rir på todelt trinse eller et snilt tredelt...
Liker egentlig runde 3-delte bitt beste (kk-sprenger (eller noe slikt) er veldig bra).
# delte bitt har den fordelen at de ikke klyper hesten, et todelt bitt kan faktisk virke skarpere på hesten enn et tredelt (og da mener jeg ikke fordi en rytter drar mer enn en annen.. la os si samme rytteren red med bittene)

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/10/2003 :  00:23:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Sammy..

Bittet du bruker er noe av det mildeste på markedet, så fungerer hesten din greit på det så er det jo ikke noe problem.Kobber-rullene forhindrer hesten i å "ta tak" i bittet å stikke, og viser hesten din respekt ovenfor det uten og bli tøffere på det etterhvert, er det jo i orden.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.