hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshest og sal
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Islandshest og sal
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  22:23:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
islandshestene er jo igrunn normale hester. hvorfor trenger de da spesialsaler? og er disse spesialsalene egentlig bedre enn vanlig saler?

for gangartsrytteren vil jeg definitivt si ja, merker STOR forskjell på å ri i en allround, sprang eller dressur sal fremfor en islandshest sal når jeg skal ri gangarstrening...

men islandsalene er utrolig smale... mange av dem ligger jo nesten oppe på ryggraden til de stakkars ponniene...
noen som har noen formening for/imot.. eller som vet om en islandssal som er brei nok under? uten å skli over hodet på hesten?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  22:32:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
For det første må jeg si at jeg kan svært lite om islandshester og islandshest som ridegren.

Men under gangartstrening har jeg observert at ryttern ofte rir med litt lange stigbøyler, og gjerne med sjenklene litt foroverlent. Da vil det vi være ideelt å ha lange salkapper (som dressursalen, men ikke allround og sprang), og kneputer som ligger noe lengre frem (som dressursalen gjerne ikke har). I tillegg har salen ofte et veldig mykt sete som sikkert egner seg bedre for ryttern i en gangartssituasjon hvor det ikke kreves så mye av korrekt sits (som f.eks. i dressur. Dressursalen er jo bygd for å sitte støpt i korrekt loddrett sits, som anses for å være den riktige innen dressur).

At salen ofte kan være for stor er kanskje et annet problem, særlig siden islandshesten er ganske liten, og rytterne kan være ganske høy/store. Men jeg har ingen formening om det.. Men at islandssal er godt egnet for gangartsarbeid har jeg tro på. Dessuten er den som en sofa å sitte i, så på tur er den jo også egnet (har ridd med islandshestsal på fjording. Salen mangler støtte for å ri dressur i, men er jo en fin og myk sofa og sitte i på "søndagsturene").

--
spoff
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  18:58:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff.
det du har observert med lange stigbøyler er nokk rikti men det du har observert med at beina skal vere litt fremover strekt er synd, fordi at du skal alltid ha ei bein linje fra skuldre-hofter-hel.
det er derfor lurt å ha en sal som har gode kneputer.Jeg er også enig i at islandshest salene er veldig gode å sitte i samtidig som de er gode for hesten.(de er litt forskjell på merkene, det er noen som er stein harde og som verken er god for hest eller rytter.)

shailamon
du trenger ikkje nødvendig vis annen sal til en islandshest enn en annen hest, men jeg vil anbefale å ha det fordi at salene er spesielt tilpaset islandshesten, og er da best for den.
en forskjel på islandshest salen og andre saler er at isl.hest salene er litt mindre enn de andre og de passer bedre på ryggen deres enn en annen sal, som ikke er spesialbygd for islandshesten som er en liten kompakt rase.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.