hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjording og araber - blanding
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjording og araber - blanding
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Lizzie+Tassen
» VIP

Skrevet - 19/05/2006 :  23:54:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLizzie+Tassen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLizzie+Tassen  Svar med kopi av melding
Har lest et sted at blandinger mellom fjording og araber er verdens verste blanding... at alle avkommene etter disse rasene har fått dårlig lynne og er en veldig tvilsom rase...

noen som vet noe om dette? noen som har/kjenner til denne rasen?

klem

.. Det som skjer,
det skjer..

Elsker deg Tassen<3

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  00:00:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kjenner til araber/fjording blanding ja, og flere som har litt av begge i seg. Vil ikke si at det er en veldig heldig blanding, de kan bli seende ganske rare ut rett og slett... Når det gjelder hvilke egenskapet avkommet av fjording og araber får er vel det individuelt. Man kan være heldig å få det beste av begge raser, eller uheldig å få det verste. Å si at "alle avkom etter disse rasene har fått dårlig lynne" blir vel litt løgn, det er vel ingen som har oversikt over alle slike blandinger i og med at de ikke blir registert i raseforeninger.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  00:10:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kjente tidligere ei hoppe som var blanding av fjording/araber (Kalinka). Utrolig herlig hoppe, både gemyttmessigt og utseendemessigt :o)
Så ut som en araber med fjordingens farger. Så jeg er enig med Eva, det er individuelt, en kan få det beste fra begge raser. Men også omvendt, men slik er det vel om en blander eller ikke tenker jeg..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  00:39:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kjente også til en blanding av fjording/araber en gang. Alexandra(?) het hun, stod på Monserud. Nydelig liten sak som var litt heftig å ri, om jeg ikke tar helt feil. ;-) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  01:39:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har lest et sted at blandinger mellom fjording og araber er verdens verste blanding... at alle avkommene etter disse rasene har fått dårlig lynne og er en veldig tvilsom rase...

noen som vet noe om dette? noen som har/kjenner til denne rasen?

klem

Opprinnelig postet av Lizzie+Tassen

Tror det er litt farlig å generalisere sånn. Det er jo ikke alle arabere som er heite i hodet, og et føll er 50% av mor og far.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  02:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det "verste" med fjording x araber kan bli et sta og heit og nervøst krapyl.
Har sjelden hørt om en mild, varm og sprek variant av denne mixen.

Kommer kanskje av hvor dyret kommer hen, og hvordan det blir oppdratt. Vet om flere tilfeller, og muligens med noen brukbare dyr. MEN i tidene som kommer vil jeg aldri anbefale slik avl.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  02:24:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den ultimate ulykke må vel være å få araberens følsomhet og utholdenhet kombinert med fjordingens stahet

Renate
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 20/05/2006 :  13:40:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Tror nå lynnet har mye med opveksten å gjøre ogå jeg. Både hva den får fra mor, og andre som håndterer føllet.
Kjenner bare en slik kryssning, og han er ganske sær. Men det kommer mye av hvordan han ble behandlet som føll.
Han ser egentlig ut som en litt kraftig sportsponni. Det som minner om fjording er noen svake sebrastriper, og ål som går fra manken og bak. Han er fuks.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  13:49:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Sånn for å avspore debatten litt (men bare litt). En hest på stallen jeg jobbet på var blanding av fjording og eng. fullblods. Helt herlig hest både gemytt og utseendemessig! Gikk i skolen, og var en av de bedre skolehestene.

Redigert av - Ragnhild E den 20/05/2006 13:50:50 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  13:51:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tror ikke det at alle blandinger av de rasene er slike, men det er ofte slik at blandinger mellom f.eks. fjording og 'heitere' raser ofte blir noen vrangpeiser, men det er laangt fra alle.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  14:39:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Vi har en fjording/araber på utegangen Kjempe søt hest, som kan ris alene med barn osv. Tror ikke det er noe problem med den.
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  12:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vet også om en fjording/araberblanding som (såvidt jeg husker) så ut som en araber med fjordingfarger...Baron han heter mon tro? Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  13:06:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg vet også om en fjording/araberblanding som (såvidt jeg husker) så ut som en araber med fjordingfarger...Baron han heter mon tro?

Opprinnelig postet av Weingi

Hmmm, syntes det ringte ei bjelle langt inne i hjernebarken nå... Mener og huske at jeg har hørt om en slik blanding som heter Baron..
Har du peiling på hvor han kommer fra, eller står/har stått?
Kan det muligens stemme med Larviksområdet tro?

*Bente tenker så det knaaker...*

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 21/05/2006 :  14:23:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med Bingo!!!!

Han er fjording og araber blanding og har vunnet feltritts NM for ponni flere ganger. Har også hørt noe om at han gikk middels for hest med eieren sin for mange år siden!
Det må vel være et posterchild for blandingen...

Veronica eller Camilla hvis dere ser dette... skriv litt om Bingos meritter da, så får folk se at ikke alle araber/fjordinger er merkelige!

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

Martamor

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  16:44:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er mer risikabelt å blande fjording med araber enn en hel del andre krysninger, fordi rasene er så forskjellige og har egenskaper som lett kan kræsje hvis kombinert. Men du vet jo aldri, da, det er jo som sagt ganske individuelt.
Personlig ville jeg vel ikke krysset disse rasene.
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  21:05:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Noen som har noen bilder av dette? *nysgjerrig*
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.