hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjording og araber - blanding
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjording og araber - blanding
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  22:00:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg vet også om en fjording/araberblanding som (såvidt jeg husker) så ut som en araber med fjordingfarger...Baron han heter mon tro?

Opprinnelig postet av Weingi

Er kommet en fjordingaraber hit, ei veninne av meg som har kjøpt han, som heter Baron... Hvordan kjenner du til ham?

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  22:40:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen som har noen bilder av dette? *nysgjerrig*

Opprinnelig postet av Roxy_Gulle

Skal se om jeg finner et bedere bilde

Edit: Ser den endel her http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=13920&galleri=show&side=22 Det er den lyseste fjordingblandingen

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

Redigert av - VictoriaTh den 21/05/2006 22:42:53 Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  19:06:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
jeg vet også om en fjording/araberblanding som (såvidt jeg husker) så ut som en araber med fjordingfarger...Baron han heter mon tro?

Er kommet en fjordingaraber hit, ei veninne av meg som har kjøpt han, som heter Baron... Hvordan kjenner du til ham?

Opprinnelig postet av sPikE

jeg bor i Egersund, og Baron er herifra=) mora hans er ei araberhoppe som heter Dancing Angel....har du bilde av han? har ikke sett han på 1 år...
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  22:11:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her ligger det masse bilder og stuff om han og den nye eieren hans; http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=17330

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 23/05/2006 :  01:20:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har lest et sted at blandinger mellom fjording og araber er verdens verste blanding... at alle avkommene etter disse rasene har fått dårlig lynne og er en veldig tvilsom rase...

noen som vet noe om dette? noen som har/kjenner til denne rasen?

klem

Opprinnelig postet av Lizzie+Tassen

Jeg kjenner en vallak som er blanding av araber/fjording.
Om jeg skal si det selv, er det rett og slett en kjempe fin hest :D
Ser ut som en araber, med litt sterkere bein, og fjording farget =)
Å den er kjempe snill, å elsker å jobbe ;)

så alle er nok ikke det ihvertfall =)

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  01:27:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vat at det blitt foretatt noen rare krysninger - muligens planlagt, men forhåpentlig ved "ulykkestilfeller" - da det ikke er lov å krysse raser slik her i landet.

Nå er det en avlspolitikk her i landet som ikke tillater slik blanding. Hestene får ikke "papirer", og eierne får problemer hvis de har ambisjoner om å konkurrere med dem - og det er IKKE lov å avle på dem.

Kjenner til en historie om at man brukte en Lippizzaner-hingst på døla-mærrer på 70-tallet, i håp om å få til "gode ridehester som tålte norsk klima" - det gikk IKKE bra! Bare noen få ble "brukbare", og de fleste ble "flopper" som ikke fungerte i det hele tatt.

Det ER er grunn til at man ønsker ren-avl av raser.

Har selv sett både det ene og andre av slik blandings-avl - noen dyr er heldige, og får det beste av sine foreldres egenskaper, mens andre blir håpløse, dessverre.

For en del år siden eide jeg en 1.-premie NL-hoppe, og ble en gang kontaktet av en araberhingst-eier: "Hadde det vært noe å parre din "gullhoppe" med min araberhingst? - Tenk hvilken flott blanding..." Det er vel ikke nødvendig å si at jeg høflig, men bestemt, avslo "tilbudet".....

Jeg vet selvfølgelig ikke hvor mange "blandingshester" som finnes i Norge i dag, men hvis man HÅPER at avlen snart vil følge lover og regler, så bør det ikke ta mer enn ca. 10 - 15 - år før ALLE hester er renavlet etter gjeldende regler, ved at INGEN blandingshester blir brukt i avl.

DET er et ansvar alle eiere av blandede hester bør følge, dvs. IKKE avle på dem.
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  07:54:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg vet om en hest som er blandig mellom Fjording og Araber, har ikke merker noe til det? Den er snill som dagen er lang og har ett rolig lynne. Jeg har derimot hørt at blandingen Fjording/Islandshest ikke er en heldig blanding, at de har tendens til å bli hissige. Det fikk jeg vite av en i familien som eier en slik blanding, men den er heller ikke aggresiv.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  08:17:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg vet om en hest som er blandig mellom Fjording og Araber, har ikke merker noe til det? Den er snill som dagen er lang og har ett rolig lynne. Jeg har derimot hørt at blandingen Fjording/Islandshest ikke er en heldig blanding, at de har tendens til å bli hissige. Det fikk jeg vite av en i familien som eier en slik blanding, men den er heller ikke aggresiv.

Opprinnelig postet av Åssmo

Fysj, for en grusom blanding. Der får du gjerne stahet fra begge sider. Kjente en sånn en. Forferdelig hest. Frekk, sta og lat. Da tror jeg det er mer "heldig" med fjording/araber, selv om blandingsavl generelt er forkastelig. Særlig med raser som islandshest og fjording, som er såpass rene og gamle raser.

Litt utenfor tema, men var det ikke slik at araber ble brukt en del tidligere for å foredle raser?

Redigert av - maane den 23/05/2006 08:20:29 Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  09:27:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Her ligger det masse bilder og stuff om han og den nye eieren hans; http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=17330

Opprinnelig postet av sPikE

det er nok han ja, kjempesøt han er=) ser jeg har rota med navnet på moren, men dancing og flying liksom...hehe...rotehue...håper hu får noe bra ut av han, vet ikke hvor mye han har blitt ridd der han kommer fra, men tror ikke han ble trent så altfor mye....
Gå til toppen av siden

Karoline og Funa

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  18:05:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaroline og Funa  Svar med kopi av melding
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?brukerid=11889
her er ei som har fjording araber blanding;)
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  10:53:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror nå lynnet har mye med opveksten å gjøre ogå jeg. Både hva den får fra mor, og andre som håndterer føllet.
Kjenner bare en slik kryssning, og han er ganske sær. Men det kommer mye av hvordan han ble behandlet som føll.
Han ser egentlig ut som en litt kraftig sportsponni. Det som minner om fjording er noen svake sebrastriper, og ål som går fra manken og bak. Han er fuks.

Opprinnelig postet av carambee

Rødblakk, tenker jeg vi sier ;)
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 25/05/2006 :  13:50:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Næææi, ville ikke sagt det...
Han har bare antytning til ål på rumpa Han er ikke mye blakk synes jeg.. hm..er dårlig på farger. Han er vel ikke fuks. Heller rød, siden manen ikke er helt samme farge som kroppen..
Til å være blakk har han isåfall en veldig kraftig farge...
Link til eiers vip:
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=5657

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  16:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Carambee; fargene kan variere VELDIG! her er et bilde av den rødblakke hingsten Kneist:

http://www.fjordhest.no/oafl/bilder/kneist.jpg

og her er at annet bilde av en annen rødblakk fjording(lånte bildet av Lucinda, rødblakk nederst på siden)

http://www.lyheim.net/hest/fargekart.htm
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  18:03:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hmmm, syntes det ringte ei bjelle langt inne i hjernebarken nå... Mener og huske at jeg har hørt om en slik blanding som heter Baron..
Har du peiling på hvor han kommer fra, eller står/har stått?
Kan det muligens stemme med Larviksområdet tro?

*Bente tenker så det knaaker...*

Opprinnelig postet av Bente71

Det var et par "kjente" av disse her i Larviksområdet.
Baron var ikke en av dem,husker ikke lenger hva han var,men...

Den ene og den som "satte igang" trenden med å krysse akkurat disse to rasene var Birgit Flesches gamle spranghest Palo.
Han gikk i sin ungdom Nordisk i sprang for,,,junior (tror jeg) med Birgit,var født en gang på starten av 70tallet.
Mørk gul av farge med en liten stjerne.
Gikk etter karrieren som skolehest på Brunla til han døde noenogtjue år gammel.

Fantastisk hest,må ha vært en tøffing,for han ble gammel!!Tror han var 23 eller 24 da jeg red ham siste gangen og han var fremdeles morsom å ri den gangen.

Den andre som var godt kjent ble "laget" etter at Birgit hadde så stor suksess med Palo og het Snurpen.
Han var også gul,men med mer "fjordingfarge" i man og hale. Tydelig araberpreg i hodet.
Steintøff hest. Noe grinete på stallen,men det kan jo ha vært at han var litt lei av livet som skolehest...

Sto på Hovland ridestall til han døde.Gikk ponniløp på Øvrevoll,Jermin-cup (den tidens mounted games) små sprangstevner,terapitimer...Snurpen gjorde det meste.En utrolig sliter med verdens mest behagelige gangarter og drømmehesten å ri i trav uten bøyler på....
Passelig "skolehesttreg".

Operert for luftsluking i sin tid. Husker ikke hvor gammel han til slutt ble.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  18:10:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den blandingen som derimot er knallfin med fjording, det er fjording og varmblods ;-) Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.54 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.