hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ung forytter/hestepasser...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Ung forytter/hestepasser...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

.::[(Hanne)]::.

Skrevet - 18/05/2006 :  15:10:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har vært mange temaer på debatten her, om unge foryttere og hestepassere.
Selv har jeg vært forytter (og hestepassere) på mange hester, og er bare 14!

Jeg er ganske erfaren, og har hatt mange forheste oppover årene. Både rolige hester og "ville" hester!
Så jeg har vært borti de meste hesteeiere og hesteraser =P

Mange stille spørsmålet om en ung forytte/hestepasser bør få låv til å ri på tur alene. Dette avhenger selvfølgelig på hesteeieren og erfaringen på forytteren/hestepasseren! Hvis du som hesteeier vet at hesten ikke er så stødig på tur, eller vet at rytteren ikke er så erfaren bør du sette grenser!

Det er lurt på kontrakt når hestepasser/forytter er under 18. Der kan dere la hestepasseren/rytteren skrive under og foresatte. Der kan dere bli enig om at rytteren skal følge alle regler og være ansvarli for eventuelle skader hesten/rytteren får når de er på tur (så frem til at det er en ulykke, men noe som rytteren har forårsaket) En slik kontrakt kan være kjempenyttig å ha, og løser mange saker.

Noen foryttere er uansvarlig og hører ikke på eieren. Så hvis du er usikker på om forytteren ikke hører etter, eller gjør det du ber den om, er det bedre å la forytteren få ri på bane, eller be andre i stallen om å følge med!

Jeg har som sagt hatt mange hester på for å vært hestepassere for. De fleste har vært ganske fornøyde, men vi har jo alltids noen som ikke er helt "sikre" på meg, og lar meg ikke få ansvar! Jeg liker at hesteeiere tar litt "avstand" slik at de følger med, men ikke blander seg for mye oppi! Jeg blir så nervøs av "overbeskyttende" hesteeiere =P Hesteeieren kan passe på, men ikke si så mye å la meg få bli kjent med hesten på egenhånd!
Mange synes jo jeg er litt ung (14) men jeg har både vært med å innridd/innkjørt unghester og har vært borti alle slags personligheter når det gjelder hester.

Hva synes du om å være forytter? (Hvis du er ung forytter)
Hva synes hesteeiere om unge foryttere? Er de uansvarlige, og hører ikke etter?

Synes at det er en ren selvfølge å høre på alt hesteeiere sier. Har opplevd mange ganger at foryttere/hestepassere som er eldre (over 18 osv.) ikke har hørt på hesteeiere. Da har de både travet og galoppert på tur, og hesteeieren har gitt beskjed om at hesten skal skrittes på banen pågrunn av vond fot!

lucky june

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  16:46:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
du er sikkert flink, men jeg syns du er litt vel ung.
og selv om du har vært borti alle slags personligheter når det gjelder hest (noe jeg tviler litt på) så ville jeg ikke tatt sjansen på å satt bort min hest til innridning/kjøring hos deg.
når du bare er 14 år er det begrenset på hvor mange års erfaring du har.

og de som sier de takler alle slags personligheter og problemer er jeg skeptisk til uansett alder.

ikke noe vondt ment, kun min mening.
og du er sikkert flink!

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Skrevet - 18/05/2006 :  17:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg er ung...
Å jeg ville aldri ha tatt inn hester for innridning og innkjøring enda!
Men jeg har kanskje drevet med hest, lengere enn visse andre, som kanskje er eldre!
Har drevet på i 12 år nå :P
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  19:04:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men du har nok ikke like mye erfaring som en som begynte med hest når de var 10 og nå er 20. Begrenset hvor mye man lærer de første årene av sitt liv...

Gå til toppen av siden

Skrevet - 18/05/2006 :  19:38:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda.. Men jeg har vært med hester hele livet..
Satt på en hest før jeg lærte å gå skikkelig =P
Sier ikke at jeg er KJEMPE erfaren, men jeg er mer erfaren og ansvarlig en visse andre, som faktisk er eldre enn meg!
Når de får beskjed om å ta det rolig, så setter de av på tur og galopperer kjempemasse... det synes jeg er litt uansvarlig. Med tanke på at hesten har vondt i foten, og eieren sa at hesten skulle kun skrittes på bane en liten stund!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  20:55:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Stå på du Hanne ;) Det burde være flere som deg, unge ansvarlige forryttere ;) Jeg har kjent ansvarlige 12åringer som jeg heller ville overlatt hesten til enn til en uansvarlig 18åring, så det er ikke alltid alder er avgjørende. Men det er desverre mange uansvarlige unge jenter, og jenter som tror de kan mer enn det faktisk kan, som gjør at det ikke er rart folk blir skeptiske. Samtidig finnes det mange unge hestejenter som bare er ute etter å suge i seg mest mulig om hest, være mest mulig i stallen, behandle hesten best mulig og gjøre alt eieren sier til punkt å prikke ;)
Gå til toppen av siden

Skrevet - 18/05/2006 :  21:31:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, du har rett der :P
Du har de som vil lære alt, og prøver å gjøre alt rett og perfekt.
Også har du de som tror de kan alt, og hører ikke på andre for de "kan jo alt"

Selv er jeg kanskje erfaren, men jeg prøver stadig nye metoder, og lærer fra andre mer erfarne ryttere osv. Skal blant annet på sommerjobb i hele sommer :)
Det blir gøy det!
Og mest sannsynlig har jeg egen hest til sommerferien også :)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  23:38:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
erfaring kan ikke bare regnes i år...
men syns det er fint at du vil lære mer, vi blir aldri utlært:) og det er det som gjør det interessant å diskutere med andre.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 19/05/2006 :  11:56:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært borit unge fôrryttere som jeg IKKE ville overlatt hesten min til og motsatt. Fôrrytteren min nå er "bare" 14, men hun er ansvarfull og gjør det hun får bedskjed om. Har opplevd de som tror de kan alt i hele verden og de takler ikke jeg. Men de finner du også blandt de eldre. Jeg har hele tide sagt til meg selv at finner jeg en som minner om meg selv når jeg var 14, så er det greit! Man må gjøre som man får bedskjed om, spørre før man gjør ting man ikke vet om man kan gjøre og være villig til å lære. Man må rett og slett ikke kjøre sitt eget løp, men faktisk eieren sitt. Og jeg skjønner godt at fôrryttere vil ha litt frihet samtidig som de må gjøre det de blir bedt om. Jeg ser på meg selv som en nokså nøye eier, men ikke hysterisk. Fôrrytter for lov til å gjøre som den vil innenfor bestemte rammer. Hva er poenget med en fôrrytter hvis ikke jeg kan overlate ansvaret til dem de dagene de har hesten? Hvis ikke jeg klarer å slappe av de dagene jeg ikke er på stallen, har jeg rett og slett feil fôrrytter.

Konklusjonen blir da at så klart kan en på 14 være flink, men de har også mye igjen å lære. Men som eier har man igjen mulighet til å forme en fôrrytter og ikke minst gi den mulighet til å lære enda mer!

Jeg er takknemlig for at jeg fikk min første fôrhest når jeg var 12 og når jeg ble 14 fikk jeg meg jobb sånn at jeg kunne ha halvparten av ansvaret til en annen hest. På rideskolen kommer man til et punkt hvor man ikke lærer så mye mer og da er det ypperlig å bli hestepasser eller fôrrytter for å komme videre!

Med fare for at det ble et litt rotete innlegg...
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  13:34:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Man kan ikke si at man har vært borti alle personligheter, for ALLE hester har forskjellig personlighet. Enkelt og greit.
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden

Skrevet - 19/05/2006 :  13:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mente ikke at jeg har vært borti alle personligheter
Men de fleste... Har jobbet med nervøse, stressa, rolige, gira og heite hester liksom!
Men alle heste har egen personlighet :) Det er det som gjør at vi aldri blir utlært
Selv om du har drevet med unghester (fra de er føll) hele livet, og lært de akkurat det samme. Så vil hver enkelt hest reagere forskjellige på hver ting
Gå til toppen av siden

Draupne

Skrevet - 20/05/2006 :  15:09:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
14åringer er jo utrolig forskjellige i erfarenhet, ansvarsfullhet og voksenhet, så det der må man bare se helt an.

Men jeg takket nei til en fjortenåring som ville dele hesten jeg har på for, med meg. Det er det flere grunner til, for det første ligger stallen ikke rett ved en hovedvei, og man må kunne komme seg til stallen hver dag. For det andre må man kunne ta ansvar for hele stallen, da jentene deler på å ha foring og stell om helgene. Og så har det noe med ansvar å gjøre, man må kunne redegjøre for seg skikkelig dersom noe skjer, og vite hva man skal gjøre...jeg sier ikke at en fjortenåring ikke kan gjøre dette, men jeg ville uansett vært utrygg på en som var så ung.

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  17:18:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg valgte en fôrrytter på 14 til fordel for en på 28, og jeg har vært utrolig fornøyd med min fôrrytter. Hun har vist veldig ansvarsbesvissthet hele tiden! F.eks den dagen hun kom til stallen, beinet til Cisco var megasvært (blodforgiftning) og hun ikke fikk tak i meg. Cisco blei frisk som en fisk pga. hennes innsats. Så jeg er iallefall av det inntrykket at ung fôrrytter kan funke veldig bra!

Og nå har jeg satt vekk Cisco på helfôr til ei på 16. Hadde også ei på over 30 som var veldig interessert, men etter et par mail frem og tilbake så svarte hun plutselig ikke mer. Skal også understrekes at jeg er veldig fornøyd med hun som har Cisco på helfôr nå.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  17:51:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Jeg mener det kommer helt an på personen. Jeg vil i utgangspunktet ha en forrytter som er over 13, men det finnes jo unntak. Ridelæreren min har en forrytter som var 12 når hun begynte, og hun er en av de to mest ansvarlige og flinke forrytterne jeg har møtt på (den andre er min egen! ). Det er også flere jeg kjenner som er voksne eller 17-18 år, som jeg aldri ville latt ri hesten min.
Så jeg synes ikke alder er noen hindring, men voksne er jo tross alt ofte mer ansvarlige. Så spørsmålet er egentlig hvor gamle folk er i sinnet, ikke i alder!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 26/05/2006 :  11:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er selv 13 år og har fôrhest. Han skal desverre ssendes vekk nå (pga. halthet). Fikk hør av eiern at jeg klarte meg kjempe bra, at hun var veldig fornøyd. Går nå over på en liten kalblods som nettopp har fylt fem, og får høre at jeg er flink med han. Også med ridningen men også fordi jeg er nøye med ting å tan, som feks. møkke grundig, legger på saltrekk om jeg får beskjed om det. Gjør akkurat det eiern sier jeg skal gjøre. eiern av denne hesten hadde tidligere skrevet at forytter bør være over 16 år.

Poenget med dette innlegget er at alt for mange ser kun på alder. Ikke selve dyktigheten og ansvarsheten! Stå på alle som er litt `yngre` fôryttere!!!!!!!!
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 26/05/2006 :  16:16:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min mening er at det ikke har noe å si om du har drevet med hest i 12 eller 2 år. Hva du har fått ut av de årene har noe å si.

Jeg er bare 13 år, har ridd i 5 år nå. Jeg har ei 14 år gammel, veldig rolig og grei NL hoppe på fôr. Jeg føler meg mindre enn 1/10 utlært. Aldri fortell eieren at man er veldig erfaren, når man egentlig ikke føler seg så trygg.
Da havner en på en heit, stor avdanka traver (mener ikke at alle travere er slik, men har sett veldig mange slike), som man ikke kan styre!

Uansett, eieren burde gi alle unge forryttere en sjanse og hjelpe dem. Fungerer det ikke, så burde de finne en annen hest. Går det bra, er det et bevis på at unge fôrryttere ikke alltid er så uansvarlige.

PS: Hanne: Viss du har drevet med hest i 12 år, så høres det mer ut enn det er, for en 2-åring klarer ikke å lære stort.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.