hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trene unghest til FELTRITT..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Feltritt
 Trene unghest til FELTRITT..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  16:31:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har planer om å få Araberen min til å bli feltrittshest.
Han er 3,5 år nå. Og vi har holdt på med "baby-ridning" i ca 2 mnd.

Hva er viktig å legge vekt på under innridninga, for å få en god felt hest?
Hvor gammel pleier vanligvis Arabere å være når de debuterer?

Jeg har aldri starta feltritt før, og har ingen erfaring med felthester..

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  22:43:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen??? Hjelp da en nybegynner...
Hvor gammel bør hesten være før man begynner med terreng trening?
Jeg har starta terrengritt flere ganger, men det har vært med andres hester..
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 19/05/2006 :  09:19:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
(Først: har aldri trent ein feltrittshest)

Men det kan sikkert hjelpe den unge hesten å gå mye tur, i ulendt terreng kanskje, trene psyken(!). Galopp - tempo arbeid, opp og ned bratte bakker, gå i vann osv. Mykje ein kan gjere uten å direkte hoppe. Du kan jo og ri rundt hinderene på banen bare for å vende hesten med synet av dei.

Terreng trening, veit eg ikkje kva du legg i, men eg ville ikkje ha hoppa på faste hinder før den var godt trent på vanlege "dette-ned" -hinder. Og det er jo og ein del av feltritt...

Ellers kan det jo vera lurt å ta kontakt med ein feltrittstrenar siden du seier du ikkje har erfaring med feltrittshest. Ein trenar vil nok kunne hjelpe deg langt påveg, og det er alltids godt å vite at ein er på riktig spor i treningen.

Lykke til :)
Gå til toppen av siden

mona_jeanette

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  17:13:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svaret!
Det finnes ingen trenere her oppe.. Som jeg vet om i alle fall! Det har ikke vært Feltritt her oppe før, kun reine terrengritt.
Men rideklubben har planlagt ett Feltritts kurs nå i sommer, som jeg skal delta på- nok engang med lånt hest- Fordi min er for ung foreløpig.
Forhåpentligvis så lærer jeg meg en god del da..
Men det er ennå ei stund til da..
Så var det alder på hest før man debuterer( forutsatt at hesten er riktig og godt nok trent)...
I mine øyne virker en 3-4 åring for ung..
Noen som har en annen oppfatning? Og ev hvorfor?

Mvh.
Mona og Fatal Attac
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  18:43:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest er for ung for sprang med rytter da den er 3 år. Jeg ville ventet med å hoppe ham til han var 4år. Men å gå over bommer og løshoppe 3-åringer, synes jeg derimot er greit. Husk på det at i dressur må du sannsynligvis holde deg på LC nivå som 4åring, evn. på LB på slutten av året. Som fireåring på rene feltrittsstevner, ville jeg ha ventet til slutten på sesongen det året den ble fire med å starte den i knøttecup-klasser og da med litt stevneerfaring fra før. Hvis hesten er sent utviklet/ ikke moden ennå, ville jeg ha ventet til den ble 5 år, da jeg ikke ville ha presset hesten

Slik vil jeg gå fram hvis det blir slik at jeg kjøper unghest, kanskje ikke proft, men jeg vil ikke presse hesten

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  00:08:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
grenspesifisering skal ikke begynne før hesten er 5år..
og det er vel heller ikke lov å starte stevner på distrikts basis før den er 5, men har vel lov å starte ld/lc når den er 4..husker ikke den reglen helt nøyaktig..

men en hest burde grunn trenes som om den skulle konkurrere i feltritt i grunn..

hadde ikke så veldig mye med det du spurte om men...
kunne selv tenkt meg å ri feltritt, men tviler på at det skjer så pysete jeg er ;)

Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  08:58:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
kross, jeg tenkte på LB hjemme, ikke starte med finpusset program (hvis du skjønner hva jeg mener)

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  12:12:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
ja;)
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 23/05/2006 :  17:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten din blir fire i år ikke sant???

ville begynt med å grunntrene den godt i dressur og starte smått med bommer etter at den er trent ca fem mnd. hvis du rir i hall/bane, tren i terrenget i tillegg, f.eks som avskritting eller oppvarming for å trene den i å holde balansen på ujevnt underlag. Jeg begynte å ri endel i terrenget sommeren da han fylte fire og begynte å hoppe små hinder (30cm ca) på høsten og løshoppet ca en gang i uken. vi prøvde oss forsiktig på de letteste terrenghindrene ca sept og det gikk helt fint. hindrene var nedhopp og opphopp samt stammer på bakken:)

nå skal det sies at min hest i hovedsak skal bli dressurhest, men det er viktig å trene den variert slik at han får sjansen til å bygge muskler og utvikle balanse ol som kommer godt med senere i utdannelsen. Har lest endel unghestbøker og leste faktisk ett sted at målet var at hestene skulle kunne gå lette klasser både sprang og dressur før man spesialiserte treningen....

lykke til i hvertfall
Gå til toppen av siden

hanne21

Skrevet - 25/05/2006 :  00:12:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvor skal jeg starte? skal man ikke ri en araber hart før han er 5 år!

hvordan du kan trene een ung hest: du kan først å øve dresur samt sprang + vanlig tur ridning. når du du føler hesten din er god på vanlig sprang sik at han hopper d meste dær bør du legge merke til om han/hun er redd får beina sine får d er viktig i felt ridning at di er, da ungår du skader å fall siden hindrene i løypa står fast å ikke går an å rive, et lett eks på åssn du sjekker d er: ta å sette opp kansje et lite hinder på 30cm å se om hesten løfter beina såm om d skul ha vært 80 cm høyt.

så er d viktig at du bygger opp musklene å kondis til hesten bynn ikke så hart øke mere etter såm du merker hesten får større kapasitat. ta lange trave turer uten svært lite stopper får å fikse kondis men du stopper når du føler hesten har fått nåkk ikke press han, ta ting sakte men sikkert.

prøv å håpp åver litt bekker gå mye bratt ujevnt tereng slik at hesten skaper muskler. dermen kansje skritt litt i vann så når du ser hesten er avslappet med d prøv å trave i van helt til hesten er avslappet med d samt galoper osv, men husk du trenger ikke stresse ta d rolig slik du ikke skremmer hesten, får en hest husker gått å vist han en gang blir sjikkelig redd noe så er d åfte jort,vanskelig å få tiltroe tilbake frivillig.å ikke press han til noe, eks vil han ikke gå i vann første dagen etter kansje 3 forsøk så dra hjem å prøv neste dag, har mye med at han vil jøre seg kjent med di nye omjivelsene.

Gå til toppen av siden

hanne21

Skrevet - 25/05/2006 :  00:45:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
mener jeg har hørt at en araber skal innries først når dem er 5 år.siden di er shjøre hester samt at di ikke er ferdig utviklet før da. Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 25/05/2006 :  01:18:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg trodde araberen var en av de mest hardføre hestene som eksisterte, og at de derfor egnet seg spesielt godt til distanse av den grunn, ikke at de er skjøre i det hele tatt...

eeh litt ute av tema her kansje...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  10:36:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
En araber er ikke skjør nei! Og er ikke en av dem som trengst og vente med innridning før de er 5. De ries inn når de er 3 år, men såklart er det en fordel og se hvert enkelt individ an. Noen er senere utviklet enn andre, men det er jo slik innen alle raser.

Araberen er mye sterkere enn den ser ut som, og som du seier Ked, den er spesielt godt egnet for lange distanser.

Og tenk også på de araberne som går som veddeløpshester da? De blir innridd som åringer og går løp (er usikker på om de går som åringer eller to-åringer i løp).
Jeg vet det er stor forskjell på vanlig innridning kontra veddeløpsinnridning, men de kan fint ries inn når de er fyldt 3 sånn som "vanligt" :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 25/05/2006 10:41:19 Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  10:42:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok kaldblodsen er senere utviklet enn araberen. Mener å ha hørt noe slikt ivertfall

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  14:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
hanne21: fryktelig tungt språk å lese... det jeg alltid har hørt er at araberen er en hardfør og sterk hesterase, noe som er årsaken til at den og fullblodshesten har hatt stor innvirkning på avlen av varmblods ridehester. tyngre raser og mange ponniraser derimot bruker lengre tid på å vokse og bli klar for trening, og det er disse jeg har lært at helst ikke skal trenes hardt for tidlig...f.eks islandshester og fjordinger...

leste litt i unghestboka (anderson og lindbeg, unghester) og der står det om treningen det året hesten er fire og frem til den blir fem. forutsatt at den har grunntreningen i orden er det dette året som skal brukes for konkurransespesifikk trening. feltrittshesten skal her trenes opp i både sprang og dressur (styrke, koordinasjon og balanse) og i tillegg skal den trenes i hurtigtrening, dvs intervall m 170-220 slag pr min. eksempler på øvelser er : ned og opphopp(allsidig trening) klatrenedover(samling),klatre opp i skritt eller galopp(trene styrke i bein), trappehopp (eksplosiv styrke 2-3 trinn), gymnastikkhopning(teknikk og muskelutholdenhet i bakpart), trening i vann(mindre belastning men god trening) og dratrening (styrketrening i korte intervaller)
hver trening foregår med en hoveddel på ca 20 min med opp og nedskritting i tillegg.

dette har jeg hentet fra boken og er forslag til hva du kan gjøre. selv har jeg endel bøker om trening av unghester, og har lagt opp en del av treningen utfra det og i tillegg har jeg fast trener. men nå skal det også sies at jeg tar det med ro og er nøye med ikke å gå for fort frem slik at det ikke oppstår skader eller at hesten mistrives...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  15:39:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Utrolig intressant og lese det du skriver Kjersti
Veldig intressant og lese hvilke muskler en trener i diverse situasjoner!! Og jeg fikk noen idèer og a-haopplevelser nå, som jeg skal med meg i min trening innen distanse også. Selv om min er noen år eldre så er det alltid kjekt og lese hvordan en kan jobbe for og bygge mer muskelmasse og styrke

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.