hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trene unghest til FELTRITT..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Feltritt
 Trene unghest til FELTRITT..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

kjersti *

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  15:46:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, enig med deg bente flott at du ble inspirert!
hvis man vet hvilke øvelser som trener de ulike funskjonene man ønsker er det mye lettere og gøy å trene variert. hadde en utrolig kjekk oversikt over hvilke øvelser innen gymnastikkhoppning og dressur som virket på bestemte muskelgrupper ol som jeg brukte endel helt til jeg selvsagt rotet det bort husker litt ennå da heldigvis...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  17:03:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Så synd du har rotet det bort da... Men du må gjerne skrive det du husker om du gidder og har lyst, jeg kunne gjerne tenkt meg og lese mer jeg hvertfall
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  17:32:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp
en dag etter eksamen i så fall...må lese alfor stor bok på engelsk i arkitekturhistorie nå....grøss
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 26/05/2006 :  09:16:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Kunne og tenke meg ein slik oversikt Kjersti...:)

Pippa Funnell veit eg har ei bok om "Training the young horse", på engelsk då men. Siden ho er feltrittsrytter kan ein sikkert finne nokre gode tips der.
Gå til toppen av siden

hanne21

Skrevet - 26/05/2006 :  23:20:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hanne21: fryktelig tungt språk å lese... det jeg alltid har hørt er at araberen er en hardfør og sterk hesterase, noe som er årsaken til at den og fullblodshesten har hatt stor innvirkning på avlen av varmblods ridehester. tyngre raser og mange ponniraser derimot bruker lengre tid på å vokse og bli klar for trening, og det er disse jeg har lært at helst ikke skal trenes hardt for tidlig...f.eks islandshester og fjordinger...

leste litt i unghestboka (anderson og lindbeg, unghester) og der står det om treningen det året hesten er fire og frem til den blir fem. forutsatt at den har grunntreningen i orden er det dette året som skal brukes for konkurransespesifikk trening. feltrittshesten skal her trenes opp i både sprang og dressur (styrke, koordinasjon og balanse) og i tillegg skal den trenes i hurtigtrening, dvs intervall m 170-220 slag pr min. eksempler på øvelser er : ned og opphopp(allsidig trening) klatrenedover(samling),klatre opp i skritt eller galopp(trene styrke i bein), trappehopp (eksplosiv styrke 2-3 trinn), gymnastikkhopning(teknikk og muskelutholdenhet i bakpart), trening i vann(mindre belastning men god trening) og dratrening (styrketrening i korte intervaller)
hver trening foregår med en hoveddel på ca 20 min med opp og nedskritting i tillegg.

dette har jeg hentet fra boken og er forslag til hva du kan gjøre. selv har jeg endel bøker om trening av unghester, og har lagt opp en del av treningen utfra det og i tillegg har jeg fast trener. men nå skal det også sies at jeg tar det med ro og er nøye med ikke å gå for fort frem slik at det ikke oppstår skader eller at hesten mistrives...

Opprinnelig postet av kjersti *

først vil jeg bare si, jeg skrev at jeg har hørt at d var slik, ikke derme sakt at jeg mente det var sånn,å etter det har jeg bare tengt logisk at d var sånn lissåm.men nå har jeg lært noe annet=)

jeg nevne også bare noen enkle eksepler på hovrdan man kan begynne å trene opp en hest til felt ritt, ble ikke så utdypende såm du jore det men.

samt beglager jeg at mitt inlegg ble tongt å lese, har fått en stygg uvane å putte inn noen ord på dialekt heh.
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 27/05/2006 :  16:05:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Hanne: du skriv sikkert litt fort, det gjer eg og så kjenner til det; bokstavane kjem litt "hultertilbultert", og dermed vert det litt vanskeleg å lese. Det hjelp nok om du berre les gjennom det du har skrive og rettar litt på feil før du legg ut :) Og så er det lett å gløyme stor forbokstav etter punktum. I Word t.d. fiksar jo det seg automatisk, men her må ein huske på det sjølv :) Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 29/05/2006 :  19:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg noen erfaring med dette selv, men jeg leste et lignende emne på Bukefalos og der var det flere som annbefalte å hoppe inn unghester på terreng hinder (små stokker) fordi de hestene som ble hoppet inn i terrenget ble mindre tittete og fikk bedre bydning enn de som ble hoppet inn i ridehus!
Man bør vel begynne med enkle bommer og sånn, men med en gang hesten skjønner dette med å jumpe over så kan man ta med seg en eldre og erfaren hest ut i skogen og hoppe litt der....Så lenge det er LAVT og BRA UNDERLAG!!!
Det mener nå jeg....
Den hesten jeg skal kjøpe har bare hoppet terreng hinder og den byr kjempebra og går rett på selv om den ikke er hoppet noe serlig.....

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.