hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stå stille
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stå stille
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  14:04:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Fant ut i går at hesten min ikke kan stå stille. Dette er vel kanskje noe som skulle inn da hun var liten, men jeg fikk henne desverre noen år forsent til det.
Så hva er det beste måte å lære henne det?

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-

nn

Afghanistan

Skrevet - 15/05/2006 :  14:48:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den beste måten er det ingen som kan fortelle deg, for det som virker bra på en hest, virker ikke dermed like godt på din.

Men min forrige hest var håpløs, den kunne heller ikke stå stille. Det var et h.... å komme seg opp i salen. Jeg ble rådet til å ikke stige opp før den sto rolig, men det ga jeg fort opp, da jeg sikkert kunne ha holdt på med det til året etter...

Så ble jeg rådet til at når jeg satte benet i stigbøylen og han begynte å gå, da skulle jeg ta ut foten, avbryte, og snurre han rundt og rundt i små sirkler til han ble svimmel. Helt tåpelig råd synes jeg, så det ble det heller ikke noe av.

Det som fungerte på han, var at jeg steg opp i salen, samme om han begynte å gå, men så fort jeg kom meg opp stoppet jeg han, forsøkte i alle fall til jeg fikk bena i stigbøylene. Når de var på plass fikk han ikke gå noen steder før han sto rolig såpass lenge at jeg fikk telt til 10. Klarte han det fikk han MASSE ros og klapp.
Klarte han det ikke, for en eller annen gang må man jo begynne å ri, fikk han IKKE ros i det hele tatt.

Haflingeren til venninden min har også vært fæl på det å ikke klare å stå rolig. Vi har forsøkt dette på henne og det fungerer. Nå er hun kjempeflink, og står rolig i flere tilfeller enn de hun begynner å gå.

Dette tar sikkert lang tid å trene opp, men ikke gi deg med å trene på det uansett hvilken metode du benytter. Øving gir resultater og tolmodighet er en dyd.

Lykke til, jeg er bombesikker på at du får det til etter hvert
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  15:20:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så ble jeg rådet til at når jeg satte benet i stigbøylen og han begynte å gå, da skulle jeg ta ut foten, avbryte, og snurre han rundt og rundt i små sirkler til han ble svimmel. Helt tåpelig råd synes jeg, så det ble det heller ikke noe av.

Fikk også dette rådet, men det virket på min hest. For etter å ha gått rundt en stund gadd hun ikke mer, og sto stille til jeg var oppe. Problemet her er at hun ikke står stille ellers. Hun må røre på seg hele tiden. F.eks. i går, da vi ventet på de siste som skulle på sommerbeite (skulle gå sammen bort dit). Da var det helt umulig å få henne til å stå stille uten at hun skulle rygge, gå, skrape i bakken (da først med hoven rett fram, farlig nær bena til de som står ved siden av) osv.
Men jeg får vel prøve det du forklarte, kanskje hjelper det uansett om jeg rir eller ikke

-

Redigert av - VictoriaTh den 15/05/2006 15:25:08 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 15/05/2006 :  15:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Akkurat det du beskriver er som å lese om min forrige hest. Det er så utrolig frustrerende, og hvordan man skal få bukt med problemet aner jeg ikke. Heldigvis så har jeg en hest i dag som ikke har slike uvaner og det er en annen verden.

Metoden med å snurre rundt i ring fungerte ikke på min hest, men der ser du jo. Det fungerer på din, og da er det jo bare å fortsette
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  15:55:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Ja Takk for svar da
-
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/05/2006 :  16:00:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Svimmel? Du leier den to-tre runder rundt som straff! Den skal ikke bli svimmel!

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  16:27:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
står hesten din stille når du gjør holdt på tur og på ridebanen osv? for hvis den ikke gjør det så hadde det jo vært en ide å trent mye på det..stoppe og skritte igjen før de rekker å begynne å tulle, dette er noe som er veldig typisk for eks travere (som jeg har forstått at du har?!)
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  16:27:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Min ble ikke svimmel, hun gadd bare ikke mer :P

Susanne: Hun er nok ikke en x-traver Men hun er ikke veldig flink til å stå stille noe sted. Får trene på det neste gang jeg drar til stallen

-

Redigert av - VictoriaTh den 15/05/2006 16:36:19 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/05/2006 :  16:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min ble ikke svimmel, hun gadd bare ikke mer :P

Opprinnelig postet av oOVictoriaOo

Nettopp! Hesten går lei, og dermed står den iro. Og etter hvert vil den skjønne at det er bedre å stå stille enn å gå rundt som en tåsk!

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  19:48:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Susanne: Hun er nok ikke en x-traver Men hun er ikke veldig flink til å stå stille noe sted. Får trene på det neste gang jeg drar til stallen

Opprinnelig postet av oOVictoriaOo

aha bare jeg som har misforstått litt da
men siden hun ikke står stille noen steder så kan det sikkert være en god ide å lære henne å stå stille når du rir til vanlig også, og stå stille når du går av, så muligens reste går lettere.

jeg leste også i en bok en gang at man skulle stille hesten inni et hjørne sånn at den ikke kunne gå noe sted, dette er imidlertidig noe jeg aldri har prøvd så jeg vet ikke om det funker

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  20:20:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Hørt at det skal hjelpe, men har heller ikke prøvd det. Skal prøve begge deler
-
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 16/05/2006 :  11:55:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
står hesten din stille når du gjør holdt på tur og på ridebanen osv? for hvis den ikke gjør det så hadde det jo vært en ide å trent mye på det..stoppe og skritte igjen før de rekker å begynne å tulle, dette er noe som er veldig typisk for eks travere (som jeg har forstått at du har?!)

Opprinnelig postet av susanne

Jeg har ikke lang erfaring med tidligere travere, men jeg har nå hatt et par. Ingen av de har hatt problemer med å stå stille, men det kan jo være tilfeldig. Det er vel noen her på forumet som har travere som ridehester, jeg vet ikke om de sliter med det?
Er det noen som er vandt til å måtte stå stille og vente så er det jo disse hestene.

Jeg har mer inntrykk av at det er hester generelt som ikke er blitt trent til å måtte stå rolig som sliter med dette.
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  17:57:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
alle de traverne jeg har ridd har hatt problemer med å stå stille når jeg rir og stiger opp..
hvorfor skulle traverne være vant til å stå stille forresten?
når de blir kjørt så er de jo i bevegelse nesten hele tiden og når de ikke er det er de som oftest noen som holder dem osv, de fleste kan jo ikke ta løs hestene sine selv for hestene ikke klarer å stå stille når de ikke står fastspent lenger.

nå vet ikke jeg om det er veldig tilfeldig at dette kun er mine erfaringer da, men det er ihvertfall slik jeg har oppfattet det=P

Molly

» VIP

Skrevet - 16/05/2006 :  20:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travere er like forskjellige som andre hester Alt kommer an på hva man lærer hesten og da gjerne når den er ung! Er så heldig å ha en (x) traver som KAN stå i ro når jeg ber om det, kanskje ikke like flink når jeg skal opp på ryggen men står lenge nok i ro til at jeg kommer meg opp fra en stol Dette går da heller mer på meg enn hesten! Har heller ingen problemer når jeg skal kjøre, kan spenne for nærsagt hvor som helst og han står iro Står løs selv når travsela brukes i trening(surresele).

Nei det er vel jeg som har vært heldig å fått en slik hest som KAN stå i ro...

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 18/05/2006 :  14:08:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også vært superheldig med hesten min. Hun står bom fast på samme sted til hun får signaler om noe annet. Det er bare SÅ deilig å slippe å måtte styre med en hest som ikke kan stå rolig. Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  09:06:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
Helt enig birre!!!=D Blitz står dønn iro, jeg kan sale av han utenfor stallen, uten og binde han, og gå inn med salen, og han bare står der. Skikkelig herlig:)
Før hadde jeg en nordlandshoppe som ikke visste hva stå iro var for noe, og det var stress det.. Skikkelig irriterende!=P

-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.