hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Banelei
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Banelei
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 17/05/2006 :  20:39:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Etter å ha blitt myke trent på bane der han har vert i di siste mnd nå, så har Fjellvåk bltt veldi banelei, eller treningslei i det hele tatt...
Nå har eg lyst til å gjere treningen (på bakker og såånnt, til han ikje er så lei av bane lemgre) litt morsommere? samtidigsom han skla forstå at rytter er sjefen (Mangel på respekt for rytter, etter oppholdet der) TIPS???

Tillit og respekt er ikke det samme:)

samor

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  00:40:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
det er veldig greit å ri på tur noen av dagene i uka.. hvis man har muligheten.. man kan trene dressur eller sprang på tur og så man mister ikke noe for å si det slik, samtidig som man gjør noe annet..

på banen kan det vigtigste være at man varierer ofte.. det gjør man effektivt ved at du lærer nye ting od trener på de.. ellers er det vigtig å ikke holde på for lenge med en og samme øvelse.. skal man trene sjenkelvikninger så hesten reagerer og utfører fint ved bruk av bare setet og litt tøyle, er det ikke bare å øve på det.. gjør det litt, prøv traveer, versade, overganger, holdt og sjenkelvikninger igjen..

så det jeg vil si som tips er at du må huske på å gjøre masse forskjellig.. ikke lenge pr. øvelse og gjør hver øvelse ofte.. hestene lærer ved å gjøre øvelsen ofte, ikke lenge..

Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2006 :  00:49:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Om hesten er innkjørt, og du har tilgang på vogn så kan du jo ta med hesten på en liten kjøretur
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  01:53:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Tur-ridning" ser hester på som en belønniing, dvs. "bort fra banen somd e er gøørlei".

Det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan lære hesten av "dressur" på en tur: Tempovekslinger, stopp, rygging, fordels- og bakdels-vendinger, små volter og vending tilbake, og hvis terrenget tillater det: volter i forskjellige gangarter mmmmm

Det er noen som tror at tur-ridning bare er skritt, trav og galopp - og "full fis" på lange strekker. Det er FEIL! På turer kan du lære hesten din utrolig mye, og den synes det er bare gøy å gjøre noe annet enn bare å "gå forover".

Selvfølgelig ikke ALLE øvelser første gang, men litt etter litt. Hesten bør f.eks IKKE lære seg at DER "skal" det galopperes HVER gang - tvert imot - varièr turen for hver gang. Ri forskjellige veier og steder.

Hvis hesten trives med dette, kan du begynne dagens økt med noen runder på banen, med kjente øvelser, og så kan du ri ut på tur, som "belønning", men også her legge inn noen "luringer" av noen øvelser, som da ikke blir oppfattet som "kjedelig baneridning".

Så kommer også varianten av at hesten er innkjørt i tillegg. Hesten lærer av alt den utsettes for, og det er din "jobb" å gi den et variert og spennende liv.

Kunne skrive mer, men lar evt. andre skrive sine erfaringer.

Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 20/05/2006 :  21:51:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
Min hest, blitz, var SKIKKELIG banelei da han kom til meg... Og det er ikke tull en gang=P Nå har vi ridd på tur i 9 1\2 mnd, men har vært innom banen i ny og ne for og friske opp litt.
Har trent dressur på tur, det funka bra det! Nå har jeg begynt og trene litt forsiktit på banen igjen, og han går bedre en noen gang! gud=D han har forbedret seg skikkelig!!!=) For nå vet han at det ikke BARE er masse bane, men han får gå masse på tur og:) er innom banen 1 gang i uken nå. begynte med 1 gang hver 2 uke:)
det har funket hos meg ihvertfall:)
-Lykke til, er kjedelig med banelei hest. Men, vi har så utrolig flott turterreng, masse steder og ri på.. Synd ikke alle staller har det, egentlig syns jeg det er en selfølge jeg da men. er litt turglad jeg=) hehe.. men nå må jeg slutte og mase...
Lykke til!=)

-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  20:02:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Tusen takk!!! Me har vel et godt turmuligheter. Bedre når han får en allround sal, for da kan eg hoppe enkle hinder i terenget( han hater å hoppe på bane)

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2006 :  20:40:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Cikki:
Antyder du noe eller? Haha neida, du har gjort det helt riktige med ham, håper jeg kan komme og besøke dere i sommer hvis dere kommer "hitover"!
Bare jeg som ikke hadde "turlyst" nok til å ri på tur så lenge, så når blitz ikke trivdes så godt ble dette best for alle - heia turrytterne!

Jeg rir aldri (eller veldig sjelden) mer enn tre-fire dager i uka på banen. Da er minst en av disse sprang. Variasjon er livets krydder!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  08:49:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
Variasjon er livets krydder ja=) så sant så sant...=)
-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 22/05/2006 :  10:50:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir nesten litt oppgitt her jeg. At tur er hestens belønning... Hvor lang tid går det fra hesten gjør noe riktig til den må ha belnning? ikke mange sekundene. Hester er ikke mennesker. Går ikke ann å si hvis du gjør dette bra så skal du få tur, og så tro at hesten forstår det...

Uansett.. er hesten blitt såkaldt "banelei" så er jo det rytteren sin feil, som gjør det kjedelig for hesten å være der... Går jo ann å gjøre litt annet enn å ri på firkantsporet og legge volter.. Ta ett kurs i ridebanens veier, og kombiner de sammen med overganger og tempovekslinger og volter, og plutselig ble det ikke så kjedelig. Og putt gjerne inn en bom eller fler... Folk har så dårlig oppfinnsomhet inne på den firkanten så ofte...

Ofte ser jeg alt for mange ryttere som ikke rir målrettet og med mening på ridebanen, og da er nok en tur greiest for de... Der er det liksom ett mål uansett....

Selv rir jeg mest på bane, og så tar jeg med meg hesten "på landet" innimellom for å ri på tur...(siden den er så ung og må oppleve litt)...

Vis litt oppfinnsomhet, gjør det gøy for hesten å være på ridebanen... Er ikke synd i hesten fordi om den ikke kommer på tur, hva vet vel den om det? Oftest når hesten blir "banelei" kan det være ett tegn på overanstrengelse ol. da må den jo ha fri til å komme seg, rolige turer... Hester kan også bli overarbeidet på tur, og da kan de fort motsette seg å gå på tur også...

Gå til toppen av siden

BeautySarah

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  20:31:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeautySarah  Svar med kopi av melding
Jeg rir noen dager på banen og noen dager på tur.. Virker som att det er helt ok for Mio...
Ingvild & Mio Golan.
Mio Golan, i love you honey ;€€
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  23:29:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er bare en generell betraktning, men jeg har i årenes løp sett mange som rir på bane - de rir og rir, øvelse etter øvelse, med hesten i "konstant holdning på bittet". Har aldri "brydd" meg sålenge de ikke var "mine" ryttere. (Dette er selvfølgelig ikke flertallet av ryttere, men altså noen.)

Når jeg selv har instruert, så har jeg alltid lagt inn "belønning" til hestene når de har vært flinke og gjort en øvelse, et tempo osv. riktig. Da slakkes tøylene, de får strekke litt på halsen, og så er det på'an ijæn med nye øvelser. Dette har funket veldig bra, både for hester, og ikke minst rytterne som synes det er fint å belønne hestene. Men så har jeg som oftest instruert barn, funksjonshemmede og psykiatriske pasienter. Da er det viktig at både hester og ryttere opplever MESTRING.

Det var derfor jeg tidligere nevnte hvor mye dressur man kan legge inn i en ridetur.

Gå til toppen av siden

Miriam89

Skrevet - 22/05/2006 :  23:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann du. Jeg vil si meg enig med den som sa det at hesten trenger belønning rett etter den har gjort noe bra. Derfor gjør jeg det slik at jeg ikke holder hesten konstant på tøylen. jeg slepper han opp når han får det til skal jeg forventer. da slapper han av. og i slutten av timen går jeg av hesten, løsner salen og tar opp nesereimen. klapper han godt og kansje noe godt. (bare innimellom) så går jeg med han hjem til stallen. Da får han også gått litt og få strekt ryggen ordentlig. funker for oss. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.