hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprangfjording?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Sprangfjording?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  20:21:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg lurer på hva folk rundt om kring mener om å bruke fjordinger til sprangridning? Jeg har selv en fjordhoppe som jeg har hoppet 90 cm med. Hun har god teknikk og løfter beina godt under seg, men siden de er en ganske tung rase så kan de vel ikke hoppe veldig så høyt? Noen som har noen formening om hvor høyt? Hva med andre tunge raser? Hvilke egner seg til sprang og hvilke gjør det ikke?

Embla-en min<3

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  20:26:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Fjordingen kan være ein god sprangponni i dei litt lavere klassane. Eg kjenner til ein del fjordinger som hopper svært godt i 90 og 100 klassene. Det finst også fjordinger rundt om som har kapasitet til å gå 1,10 og 1,20 klasser sjølv om desse er litt sjeldnere.

Har sjølv ein fjording som nok har kapasitet til minst 1,10 klasser, men om vi kjem dit er vel ikkje sikkert da eg sjølv ikkje har den kapasiteten trur eg. Synest det blir for høgt. Dressurtante Dette resulterer jo lett til att hesten også blir pysete. I allefall når eg sitter på.

Redigert av - Lucinda: den 13/05/2006 20:26:51 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  20:34:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Mange mener at fjordhesten ikke kan hoppe, men det er feil mener jeg. Jeg lærte å hoppe på ryggen til en trygg fjording, og jeg har opplevd hester som går 1,10, men det mest vanlige er vel ca. 80-100 cm. Flotte allroundere =)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  21:18:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Nei, sånn må du ikke tenke ;) Fôrhesten min er en fjording som går supert innen sprang. Eieren har ikke startet høyere enn meteren til nå, men han er forhåndsvis ung. På trening hopper de høyere ;) Men så skal det også være sagt at fjordinger som Gnisten er sjeldent å finne, gårdsgamp-eksemplarene er vanligere. Og så en må jo ta forholdene i betraktning. Men føler du at hesten din trives med det, og at den ikke tar skade av treningen, er det ikke noe i veien for å drive med sprang, fjording eller ei ;) Dessuten oppfatter jeg det heller som om folk synes det er morsomt å se flinke fjordinger på sprangbanen... det synes iallefall jeg :D
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/05/2006 :  21:45:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Den første hesten jeg hoppet med var verdens treigeste fjordhest, hun het Trine. Hun var (er?) flott, og hadde en veldig flott sønn også.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 14/05/2006 :  12:03:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Fjordinger er så absolutt en spranghest.Sjekk sida til Marie på Hest.no
Odin blir brukt til alt.Helt imponerende!!

http://www.belinda1982.piczo.com Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  01:18:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det har nok mye med individet å gjøre tipper jeg:)
sier ikke at du skal hoppe 160 med en fjording,men du kommer langt med en hest som synes hopping er gøy:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  16:49:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvom de er av den tyngre typen finnes det lette og tunge individer.. Kanskje vi kunne ha delt opp i to kategorier, Fjording for lette og Fjordhest for de tyngre? :-P Neida.. :-P

Men dette med hopping. Har sett en fjording hoppe 145 cm jeg, så jeg ser ikke det gale med å hoppe med fjordingen ;-)

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 16/05/2006 :  10:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig mange av fjordingene på norsk fjordhestsenter hopper glatt 80-90 baner, de fleste går høyere på trening. Og på løshopping hoppet endel av dem høyere enn spranghesten jeg har ridd dette året=) vet at minst tre av dem har hoppet enkelthindre på over 1.20, og Gråa har, etter det jeg husker, gått 1.20 klasser på stevner. Gå til toppen av siden

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  12:25:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Fjordingen min elsker i alle fall å hoppe. den forrige eieren hennes brukte henne bare til turhest (frem til hun var 6/7 år gammel, hun er nå 9), men da hun gikk lei av henne ble hun satt bort på for til en rideskole som prøvde henne i sprang... Hun er av den lette og ikke så firkanta typen fjording (ikke for å fornerme firkanta fjordinger). De fjordingene som hoppet 1.20 var vel ganske store fjordinger, eller? min er ca. 1.40 (har ikke målt).
Skal kanskje bygge bane hjemme hos oss til sommeren, så da skal jeg trene mer med henne på sprang.. håper å kunne still henne en gang i tiden:) Hun har en litt "byggeklossaktig" galopp av og til, noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å myke henne opp, når vi ikke har ridebane? Tok hene hjem til vår gård for ca. 2 uker siden, frem til da hadde vi tilgang på ridebane, så hun er ikke helt stiv enda...

Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 17/05/2006 :  17:26:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Venninna mi har en fjordingblandning som hopper som en gud!
Hun har hoppet 1.40m(enkelthinder) og 1.20-1.30m bane...hehe
Han er ikke rein fjording, mn jeg har sett renrase fjordinger som hopper oppmot 1.10-1.20...

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  17:55:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Reinrasa fjordinger kan også hoppe 1.40 hinder. Har sett dei som hopper 1.50 også, og dei er ikkje av dei største og mest lettbygde heller. Er nok ikkje det som teller mest. Det har meir med vilje og spenst å gjere. Og ein rytter som tørr.

Men dei fleste fjordinger kjem likevel ikkje opp i høge sprangklasser. 80-90 er ikkje det heilt store i sprang. Dog er 80-90 baner noko ein kvar fjording kan klare dersom den blir trent til det på lik linje med andre ponnier.

Husk att å hoppe eit hinder på 1.20 ikkje har noko samalikning med vanskeligheten ved å hoppe 1.20 baner.

Redigert av - Lucinda: den 17/05/2006 17:56:01 Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  18:10:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
En ting jeg lurer på er hvordan det går med føttene til de kraftigeste fjordingene. Blir det en del slitasje, eller går det greit?

Er jo som de kraftigeste spranghestene, vil tro det blir slitasje på føttene deres.
Og for å ha nevnt det, så kunne jeg selv tenkt meg en fjording ;D

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  18:34:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok det blir mere slitasje på tyngre enn lette hester, Ina ;-)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  18:39:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Akkurat det jeg mener Øydis, de kraftigste fjordingen, hvordan blir det med bena deres. Så det da jeg hoppet med Løkken, (som i grunn er ikke så veldig kraftig + at han er kaldblods) i fjor. At han trakk en smule på benet som han har problem med. Og da hoppet vi kun ca 40 cm. (Sluttet da jeg merket det, og hadde da kun hopper 2-3 ganger)
Vil tro det tar på å hoppe høye hindre.

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 17/05/2006 18:42:45 Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 17/05/2006 :  20:04:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Akkurat det jeg mener Øydis, de kraftigste fjordingen, hvordan blir det med bena deres. Så det da jeg hoppet med Løkken, (som i grunn er ikke så veldig kraftig + at han er kaldblods) i fjor. At han trakk en smule på benet som han har problem med. Og da hoppet vi kun ca 40 cm. (Sluttet da jeg merket det, og hadde da kun hopper 2-3 ganger)
Vil tro det tar på å hoppe høye hindre.

Opprinnelig postet av *Ina*

Ojsann! Sorry.. Ble litt feil skrevet mitt innlegg.. Er enig med deg, skulle ha lagt det til :-P
Gratulerer med dagen! :-D

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.