hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Markkur nå i mai?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Markkur nå i mai?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 12/05/2006 :  08:49:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trenger hestene markkur å i mai? (vet at ormene begynnre å klekke nå)
Isåfall hva slags?

Vetrinæren pleier å gi meg resept på en ormkur som heter equimax (husker ikke heelt navnet.. noe lignende), kan man bruke den?
Og når er det egentlig man kan bruke den typen markkur? Får den nesten hver gang..

jameho

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  09:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er det blitt diskutert markkur tidligere:

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=2010

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  11:04:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg pleier og gi mine hester slik :

Beiteslipp mai / juni: En dose Banminth eller Panacur
Hver 6.uke på beitet: En dose Banminth eller Panacur
Ved beiteslutt: Dobbel dose Banminth for å ta bendelorm
I november: Ivomec ( eller Eraquell ) mot blodorm og bremselarver

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  11:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør vel nøyaktig det samme som Bente,vi har samme "oppskrifta",som for meg også er den rette på mine hester og mitt hestehold.

Hestehold,beiteforhold,renhold,hester inn/ut bør det også tas hensyn til. En hest som ikke får gå på beite,og alltid står aleine i boks og egen luftegård,har andre behov enn hestene mine.

Vedlikehold og renhold av beiter,boks og paddocker er vel så viktig mot parasitter. Derfor synes jeg det er vanskelig å gi et helt klart råd om hva som er riktig for din hest.

Equimax er et forholsvis nytt produkt,som skal kunne ta både voksne og umodne rundorm,lungeorm,bendelorm og bremselarver.
Skal jeg bruke det,blir det i stedet for Ivomec. Ser ikke poenget i å behandle med et dyrere preparat når man ikke har bruk for alle virkestoffene året rundt,og så er jeg vel litt skeptisk til nye ting. Tror heller ikke det er så lurt å kun bruke dette produktet,regner med at parasittene kan bli resistante.
Dyrlegen jeg bruker mente at det kun var grunn til å bruke det når jeg gir markkur i november. Veit at mange venter med å gi til januar/februar,men jeg er av den oppfatning av at det er greit å bli kvitt eve.bremselarver tidligere.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  14:00:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg pleier og gi mine hester slik :

Beiteslipp mai / juni: En dose Banminth eller Panacur
Hver 6.uke på beitet: En dose Banminth eller Panacur
Ved beiteslutt: Dobbel dose Banminth for å ta bendelorm
I november: Ivomec ( eller Eraquell ) mot blodorm og bremselarver

Opprinnelig postet av Bente71

Gjør det også slik

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  15:46:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
På stallen vår får alle samtidig, og de fikk i påsken
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2006 :  22:51:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi ga hestene markkur nå i begynnelsen av mai, i forbindelse med flytting av hest. Ellers gir jeg markkur i begynnelsen av desember og dobbel dose av Banminth(??) på slutten av beitesesongen. Hvis jeg har hesten min andre steder i løpet av sommeren pleier hun å få en markkur midt på sommeren også. Kommer litt ann på... Gir i hvertfall 3-4 ganger i året.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 13/05/2006 :  00:48:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ga oså hestene mine markkur i førsten av mai.
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

tunia
» VIP

Skrevet - 18/05/2006 :  13:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg har hørt at hestene skal ha min. fem kurer iløpet av året. En på våren før beitet, en midt på sommeren, om hesten er på beitet lenge bør de få ca hver sjette til åttende uke, en når de taes inn fra beitet og en ca halvannen til to mndr etter de er tatt inn. Kurene bør ikke være av samme merket hele tiden pga at de da ikke virker (immunitet). Men at den som skal taes ca to mndr etter inntak må ta hestebremsegg/orm (som de kalles her) Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 18/05/2006 :  13:20:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer vel litt an på hvor mange hester på hvor stort område på sommerbeite. Har gitt nå i mai. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  13:46:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er altså et opphold mellom november -> mai (for dere som bruker Bentes oppskrift)? Prøver å suge til meg informasjon nå. Gå til toppen av siden

belinda1982

» VIP

Skrevet - 18/05/2006 :  13:54:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebelinda1982  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebelinda1982  Svar med kopi av melding
Jeg gir markkur i mai når hesten(e) kommer på beite.Og når hesten skal inn om høsten.Altså kun 2 ganger i året.
Dette fungerer veldig bra hos meg.
Får de for ofte kan marken bli resistent...
Belinda

å ja..hender forresten at jeg gir rundt juletider pga...et eller anna jeg ikke kan huske nå..bremselarvene!?

http://www.belinda1982.piczo.com
Redigert av - belinda1982 den 18/05/2006 13:56:53 Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2006 :  15:22:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er altså et opphold mellom november -> mai (for dere som bruker Bentes oppskrift)? Prøver å suge til meg informasjon nå.

Opprinnelig postet av Formosissima

du bør se ann hvordan forhold hesten lever i i tillegg. Er det trangt der? Er det mange hester? Blir paddockene møkket? Og ikke minst, følg med på hesten.

Men hesten min har opphold fra desember til mai og det går veldig fint =)

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.