hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kortison
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 kortison
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

susanne

Norway

Skrevet - 15/05/2006 :  19:49:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
noen som har litt info å dele om kortison?
positive ting og negative ting?
har man andre muligheter enn å bruke det?
har hørt noe om at man sannsynligvis må fortsette å bruke det hvis man først har sprøyta en gang, har dere noen erfaringer med det?

ble mange spørsmål her nå, men

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=)

Molly

» VIP

Skrevet - 15/05/2006 :  21:48:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det til å sprøyte hesten?

Har da bare erfaring fra travmiljøet hvor hestene blir sprøytet hvis de er halte e.l. (lite leddvæske) Negative er vel at kortison "spiser" opp vevet? rundt. Positivt? tja kan hjelpe hesten til å komme raskere igang igjen. Kan sprøyte med hanekam som er dobbelt så dyrt. Må ikke nødvendigvis fortsette å sprøyte med kortison pga 1 gang! MEN det kommer jo an på hesten og "jobben" hesten skal gjøre

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  10:03:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Sprøytet hesten min 3 ganger, er en ridehest av merket traver, nå blir a vel ikke brukt slik som før, ettersom hun begynner å bli gammel (18) er det no gammelt på en x varmblod da? Må tilføye at hu altdi har gått løp da, men vært rideskole hest i 5 år.....

Brukte kortison salve no nylig på masse småsår og mugg, etter kloraminomslag, beinet er såsi bra nå så jeg synes kortison salven funket fint, men ikke noe myes å få på fingre ( mennesker) har vel sår hud men....

Håper ikke hestes som blir sprøytet en gang bør sprøytes mere, vært til bøyeprøve alle gangene og da har det vist seg at hesten var halt.......

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  10:21:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
hm, nei jeg bare håper at jeg slipper det! men den hesten jeg skal ha har bare stått i mange år nå så hvis han er halt nå så hjelper det ikke å la han stå lenger for å si det sånn!
jeg tror det skal gå greit på bøyinga og røntgenen egentlig, men vil vite mest mulig om behandlingsmuligheter før han kommer..
takk for svar=)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 16/05/2006 :  10:50:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener at kortison i form av sprøyting skal ikke misbrukes,det vil si å bruke det som en siste utvei for en sliten og kanskje ødelagt traver med slitte ledd og skjelett.Men hvis det gjøres i sammenheng med en betennelse som det er store sjanser for at den blir bra igjen av med litt hjelp,så er jeg for det.En liten solskinnshistorie:I oktober var vi på Bjerke med traveren vår,egentlig for en rutinesjekk med blodprøver og bøyeprøver.Det de fant var en ganske så hissig kodeleddsbetennelse.Han ble sprøyta i begge fremkodene,og fikk beskjed om å hvile.Nå bøyde vi han opp igjen for 2 uker siden og han var helt fin i bena igjen,riktig nok så er han 8 år og gått løp siden han var 3,så travet er ikke helt rent,men han plages ikke av det(i følge dyrlegen og han selv)Så nå på fredag skal han ut i sitt første løp siden oktober,så vi krysser fingrene...han elsker å være på banen og i løp,så dette er godt
Ride with the wind Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  11:58:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kommer til å avstå fra sprøyting med kortison så langt det går med en evt. hest. Vet hva kortison kan gjøre mot mennesker, og liker derfor ikke den overdrevne bruken av det. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  12:07:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig Formosissima. 0amma er psykomotorisk fysioterapeut og har GRUNDIG instruert meg om alle negative sider med kortison, på mennesker vel og merke, men dog... I følge henne er det en lettvindt utvei for leger som ikke vet hva de skal gjøre for å fikse et problem. Allt fra betennelse til eksem skal det brukes kortison på og det kan hjelpe der og da ja, men man må finne årsaken og det er DEN som må behandles/rettes opp, men noe annet enn kortison (-;
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 16/05/2006 :  13:45:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Kortison er ikke bra, men må i enkelte tilfeller brukes. Ulempen er at det aldri går ut av kroppen...når du sprøyter hestene i ledd med kortison, så skal de har karenstid og en viss hvileperiode...dette syndes det nok mye mot, spes. med hvileperioden. Derfor blir mange sprøytet så mye fordi kortisonen ikke får lov å gjøre jobben ferdig....Har selv måtte sprøyte den ene hesten min med kortison etter at han fikk et spark i en has og hovnet opp. Måtte tappes for leddvæske og ble sprøytet med kortison for å hjelpe til med å tørke opp det som var for mye. Han hadde en hvile periode på nesten 14 dager...og da begynte det å hjelpe. Tok tid ja.

Men jeg må selv si at kan jeg unngå å måtte bruke slikt så gjør jeg det. Må først finne årsaken til skaden før man sprøyter ja. Enig med Harneshaug der ja.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  13:52:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Ening med Harneshaug, at det er bedre å finne ut hva det er, ser mange trvere som går aktivt som er nybarbert på beina og kortison behandlet, dyrlegen min tror jeg ikke viste hva som var feilen og brukte kortison, der (noen år siden) viste jeg ikke bedre, men etter behandlingene begynte jeg med laser av beinet og ble ikke værre av det...

Det med salven fikk beinet til å se bra ut, hesten min reagerte sterkt på kloramin omslaget og var balong digert, vaske med laktasyd, smøre på tynt lag med kortison salve og bandasje, bla frisk fort da.... men skritter bare enda så beinet er 100% før vi bygger opp jobbinga...

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  16:54:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kommer til å avstå fra sprøyting med kortison så langt det går med en evt. hest. Vet hva kortison kan gjøre mot mennesker, og liker derfor ikke den overdrevne bruken av det.

Opprinnelig postet av Formosissima

helt enig.

jeg måtte velge jeg ville sprøyte hesten min en og sikkert flere ganger for å kunne bruke henne aktivt eller la henne være kosehest med rolige turer.
da valgte jeg siste.
det kommer til et punkt der kortisonen ikke virker og da er skaden ofte enda verre fordi man har belastet seg/hesten mer enn hva man burde.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  17:53:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
ok, takk for svar, har skjønt litt mer om hva kortison dreier seg om nå!
denne hesten det dreier seg om ble skadet når han var 4 og har da altså stått uten trening i ,oi, 6(!) år
så jeg går utifra at hvis det var en skade som kun trengte hvile så burde den vel være leget nå, hvis ikke den har blitt bra nå så er det vel ikke stort å gjøre med det?!

det er i travmiljøet jeg har fått høre om det ja, så derfor jeg lurte litt på om alle brukte det eller om det bare var de som skulle ha hestene fortere "frisk"

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/05/2006 :  18:19:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er mange nok i ridehestmiljøet som sprøyter også jeg. Tenk så greit a gitt, sprøyte i dag, sprangtrening i morgen >.< Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 16/05/2006 :  18:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg sprøytet med Hanekam en gang pga koddeleddbetenelse.
veldig fornøyd, hesten ble frisk etter en liten hviletid på ca 2 uker, dette er jo ikke traver da... Hanekam koster en del ekstra men med Forsikring har det ikke så mye og si)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.