hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering i pessoa line
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering i pessoa line
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ked

Skrevet - 08/05/2006 :  17:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
På min fire årige unghest longerer jeg en del. Og da longerer jeg stort sett i pessoa line.

For dere som ikke vet hva en pessoa line er, så er det et innspennings system av tau og strikk som starter i longerings gjorden, så frem til bittet, så bak til svangen hvor tauet festes i en strikk som går rundt bakparten til hesten og festes likedan der. Ikke enkelt å forklare...

I pessoa linen må hesten jobbe bakfra og selv gi seg ettergift ved å jobbe i riktig form. Hvis hesten går nok frem, er det ikke lett for den og unnvike innspenningene ved å vri seg på forskjellig vis...

Synes dette er ett kjempe bra hjelpemiddel og lurer på om det er andre som også bruker det, og hva slags forhold de har til den..

Mvh Klara

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  20:39:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker den jeg også - kjempefornøyd.. Fester den visstnok litt annerledes jeg da - fant ut at jeg tydligvis bruker M. Withaker sitt system istede for Pessoa sitt.. Jaja, linene er de samme..:)
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  21:38:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg bruker dette systemet jeg og.
Er kjempefornøyd. Men i dag dukket det opp et problem... Hesten vrangstiller seg.. og dermed flyttes balansen bak og tauene forblir slik.. Ikke morro.. Har tenkt til å kjøpe no gummistrikk e.l og tre på tauet så han ikke klarer dette. Noen ideer? Jeg prøvde å overdrive forskjellen. og underdrive, Fungerer perf. på andre siden. Hjelp??

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 08/05/2006 :  22:10:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vrangstilling:

Har også vært med på det. Det som kan hjelpe noe er å knytte en knute oppe ved manken på den lina som går derfra og bak hesten, da kan den ikke vri seg sånn...

Hva slags system er det withaker har?

Synes det er kjempe bra at man kan regulere dybden/ formen på hesten med å flytte rundt på de...
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  22:23:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Withaker sitt så igrunn helt likt ut (så bilde av det nå da jeg var i england) men istedet for å dra tauet rett fram til bittet fester du talla i gjorten, drar tauet gjennom bittringen og tilbake.. På Pessoa sin festes talla i bittringen og så dras tauet tilbake til gjorten.. Samme system, men syntes Withaker måten så litt snillere ut mot hesten sin munn da tauet ikke gikk rett fra bakbeina til bittet, men innom talla i gjorten først.. Veit ikke jeg.. Har alltid festet den sånn som jeg gjør, var som sagt nå i helga jeg fant ut at jeg brukte Pessoa selen/systemet på Withaker sin måte, sånn at det ble Withaker systemet istedet ;)

susanne

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  12:04:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
wow, høres spennende ut, men jeg tror ikke helt jeg skjønte det, noen som har et bilde å vise?
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 09/05/2006 :  14:39:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hvor får man så kjøpt dette systemet?? Høres bedre ut enn med en longeline, eller to om man skal være "proff".....
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 09/05/2006 :  17:01:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal prøve å huske å ta ett bilde når hesten min går med det neste gang og legge det inn på vip sia mi...

Jeg kjøpte det hos den lokale hesteutstyrs levradøren. Vet at nettbutikken http://www.skoies.no har hatt det tidligere...

minuset er at det er ganske dyrt å kjøpe inn og ikke kan festes direkte på salen, må ha longerins gjort med flere ringer...

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  21:10:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får kjøpt billigere utgaver også til rundt 400 - 500 kr, heter ikke Pessoa, men har helt samme virkning.. Og så får man gjort fra Heimer med riktig plasserte ringer til ca 200.. Så trenger ikke bli så dyrt ;)

Opal

» VIP

Skrevet - 09/05/2006 :  23:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://sustainabledressage.com/tack/gadgets.php#pessoa

Dette sier vel egentlig det meste om mitt forhold til pessoa selen....
Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  11:41:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
se der ja.. alle har sin mening...

virket nå ikke så ille.. hvis man bruker det riktig.. men har aldri sett det i bruk...

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  12:25:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Opal

Og mitt...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  12:34:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
etter hva jeg leste på den siden vil jeg nå tro at det er bedre å bruke to liner, men nå har jeg ikke nok erfaring med noen av delene til å uttale meg for mye om det.
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  16:11:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hmm, har aldri prøvd pessoa line... Vet ikke om jeg er såå gira på å prøve det, emn kanskje?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 11/05/2006 :  02:40:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Opal

Og mitt...

Opprinnelig postet av Kurre

Henger meg på ja.
Til de som sier at det virker lettere enn å lære seg å bruke to liner o.l., og heller bruke snarveier...? Hvorfor?
Er det bedre å sette på all slags reimer og dilldall enn å ta seg tiden til å jobbe riktig. Er det bare hesten som skal tvinges til å gjøre det du vil? Hvorfor ikke gå i seg selv å se at: Hei, jeg må lære meg dette bedre!

*Renate klør seg i hodet og lurer på hvorfor noen driver med hest*

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 11/05/2006 :  05:40:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer litt på noen ting:

Når dere sier det ikke er ett bra utstyr å bruke, er det da forde dere har prøvd det, og funnet ut at det ikke virker? Eller er det av skeptiske årsaker?
Er ingen her som sier at man kun skal bruke pessoaen og glemme å ri hesten riktig, eller la være å lære seg og ri riktig, men at det er et bra suplemang til den vanlige ridninga/ treninga i uka..

Vet om en travtrener på høyt nivå som suplerer med å ha hestene i pessoaen en gang i uka, og etter han har begynt med det, har han uttalt at han har fått mindre rygg problemer (spessielt på varmblods ene) på hestene som er i trening...

Sier jo seg selv at en ikke bare skal longere eller bruke innspenning, hvordan vil det da gå på stevner???

Bare lurer jeg..

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.