hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stressa hest på tur!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Stressa hest på tur!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ANONYM

Skrevet - 22/06/2006 :  17:27:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har noen tips til å roe ned hesten på tur??? Hesten jeg snakker om tripper veldig mye, og finner plutselig ut at skal ta seg en løpetur med ryttern!! vil veldig gjerne ha en slutt på det;)

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  17:47:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Rir du alene eller sammen med andre?
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  20:09:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Kankje han bare har mye energi? Har ikke såå mye peiling på stressa hester, men kanskje det hjelper å longere litt eller noe sånt først, så han får løpt litt?
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  20:47:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
På hesten min har jeg vært veldig konsekvent med at jeg bestemmer like mye på tur som på bane, hun får lov til å skritte i sitt tempo, men ikke trave eller noe før jeg ber om det.. Skritten skal også være ren skritt og ikke tripp, da er det halvparade evt holdt hvis det må til og så frem i skritt igjen.. Utrolig slitsomt mens det står på, men har hvertfall hjulpet på mine.. Nå så skritter hun stort sett rolig hvis jeg holder i tøylen (kun ytterst) men øker litt hvis jeg slipper.. Har også ridd mye frem og tilbake forran stallen (et sted hun har stressa litt - inn og spise ;)) for at hun skal skjønne at det er jeg som bestemmer.. En annen ting er å gi dem litt oppgaver på turen, feks litt turdressur for å gi dem noe å tenke på annet enn å bare gire seg opp over at ingenting skjer og energi nivået som nærmer seg kokepunktet..
Har vært mye jobb, men nå er hun stort sett rolig og stabil på tur.. Stikkordet er vel - vær konsekvent, like konsekvent som på bane, sier du skritt så er det skritt og ikke tripp..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

ANONYM

Skrevet - 22/06/2006 :  20:48:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir både alene med og med andre hester, er like stressa uansett:( Hesten er ikke så mye håndtert når dt gjelder longering, så der tror dt hadde gått dårlig:( Den har mye energi, ja! men jeg har prøvd å bytte over til Bygg, men det hjelper ikke:( Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  21:53:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Picazzo, vær konsekvent! Gi og ta på tøylen, mye arbeid-ja men du får igjen for det til slutt! Heller gi-og-ta enn å bli sittende å tviholde

Noe annet som kan funke er å stoppe helt opp og rygge noen steg men da må du være konsekvent! Tripping= rygging Da bør du ha god tid positive med rygging er at hesten vil bli ganske så lydig/var for dine hjelpere etterhvert at det skal være nok å tenke på holdt så får du holdt

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  22:40:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd en del stressede hester, som etterhvert har blitt OK. Min metode, som funker for meg, men ikke dermed sagt for andre, er følgende:

Hvis det er en løpete hest, så er første mål at hesten skal skritte. Dette er i startfasen for min "trening" og da spiller det ingen rolle hvor fort eller hvordan hesten skritter, så lenge det er skritt. Med -en- gang det blir noe annet enn skritt - og her er jeg konsekvent - er det HOA! og stå stille en god stund - et minutt eller to. Deretter skritte på an igjen. Med en gang det gjentar seg at hesten vil opp i noe mer enn skritt, er det HOA! og stå.

Når man har gjort dette noen ganger - med noen hester har det tatt noen turer, andre har tatt det etter et par stopp, så sakker de av med meg. Da er vi nede på skritt, og kun skritt. Jeg ber aldri om noe mer enn det, når jeg jobber med dette.

Når jeg kjenner at jeg har fått hesten med meg slik, og at hesten faktisk lytter, legger jeg inn noen kortere stopp her og der for å holde det ved like, og for rett og slett å trene stemme-stopp. Holder på slik til jeg føler at jeg har hesten der jeg vil.

Gjentar i trav, og muligens galopp.

Om hesten begynner å stresse, selv etter innlært stopping osv., benytter jeg meg av rygging. Jeg er konsekvent og rygger med en gang det blir stress, og rygger til jeg kjenner at hesten slipper; uansett terreng.

Men som sagt. Dette funker for meg, ikke sikkert det funker for andre :-)
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  01:04:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima, denne metoden brukte jeg også... men jeg tror jeg rygget mere..
først beggynte jeg med stopp metoden.. men den funket dårlig når han hadde stallen i øye sikte.. noe som han kunne se på lang avstand... så jeg rygget ham lik så greit hjem, for å slutte å trippe var vist uaktuelt... men det holt vist med bare med noen gangen...
han ble snill som et lam..

når han sprang ut med meg, brukte jeg en litt annen metode (han var veldig lat, lite kondis) da jeg kjente han tok over kontrollen i full gallopp, ga jeg ham lengre tøyler å ba ham springe fortere(noe han ikke gjorde, lat) men når jeg kjente at han ikke klarte mer ba jeg ham litt mer.. å litt til... som regel la han meg få stoppe ham, dette gjorde han to ganger og aldri mer.. for han ville ikke bli tvingt lengre en han klarte selv..
Jeg anbefaler ikke at noen gjør denne metoden før man vet at hesten ikke vil springe helt hjem.. for dah har den fått det den vill, å dette kan være "farlig" etter som man vet aldri hvor hesten drar.. jeg trengte ikke mer enn en passelig lang åker.. så lat var han.. :)

Denne hesten var litt morro, for han var så mot villig på tur i begynnelsen, så fikk han ikke trippe i sitt tempo, trippet han seg som regel ned i grøfta.. uansett hvor dyp den var.. skumelt... :)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  01:09:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg rir både alene med og med andre hester, er like stressa uansett:( Hesten er ikke så mye håndtert når dt gjelder longering, så der tror dt hadde gått dårlig:( Den har mye energi, ja! men jeg har prøvd å bytte over til Bygg, men det hjelper ikke:(

Opprinnelig postet av ANONYM

Kjære vakre vene...la nå hesten få utfolde seg litt. Longer den i enn rundbane, snakk med hesten, med språk og kropp. Og jeg mener at når en hest er stressa Alltid, så er det noe som ikke stemmer. Og jeg vet hva jeg snakker om her, har en livlig kar selv, men selv han kan klare å slappe av:)

Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  03:08:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
mener fortsatt å ikke anbefale longsjering for å få ut energi,da det trimmer motoren i hesten.bare forå si det sånn.hvor mere du får hesten din til å løpe,jo mer vil den løpe.hvis du skal longsjere en hest sliten,så må du nok bruke laaang tid.å både du og hesten blir nok frustrete før den tid.
rygge kan jeg heller ikke anbefale,da dette kan skape stygge uvaner hos noen hester...mye sritting pleier å hjelpe i hvert fall.hva får hesten som kraftfor?ofte hjelper det å kutte ut alt for en periode..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  08:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
:) kan si meg eni i ovennevnte....men å sitte å holde på en gira hest hver gang du skal ut å ri, da blir både hest og rytter skrullete etter hvert.
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  09:29:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er også en slik sprø person som jager på når hesten løper ut, i stedet for å tviholde og få panikk. De gir seg ganske snart, men du skal ha mot for å gjøre det - og helst kjenne hesten ;-) One-rein stop er også fint å lære dem. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  10:08:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
da er vi inne på at hest og rytter bør passe sammen igjen:)
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  14:14:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jepp.. man må ta hver hest individuelt... å passe på at det ikke er noe annet galt... når jrg rygget hesten min hjem dro jeg ikke alt maktet for å komme ryggende fortest hjem, tok tiden til hjelp å rygget en fot i gangen.. en gå tur som kunne ta 5min tok som regel 30 min med rygging /trening..
min var bare regelrett stressa.. fra start til stopp, avdanka traver, med egen vilje på 100..
uneder all den blod, slit og tårer, ble han en ride hest til slutt.. gøy å spennende å ri.. ;)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

ANONYM

Skrevet - 23/06/2006 :  16:32:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dessverre er denne hesten av tyypen som: Jeg kan godt løpe til jeg stuper!!! Vært flere ganger jeg har jagd på hesten når den løper ut, og den har vært så anpusten som bare F... og sakket av til trav, men likevel fortsetter den å slå over i galopp litt nå oda fordi den løpet rett og slett til den stuper, han kunne også godt funnet på å løpt helthjem til stallen!! men jeg kommer til å bruke mye tid på dt: stopp hesten og rygg når den tripper Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  18:43:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hesten skal -ikke- gå ned i trav når du bruker "jage på"-metoden. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.