hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Få henne til å bli mer sikker ved hesten.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Få henne til å bli mer sikker ved hesten.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bustetrollet

Skrevet - 14/04/2006 :  17:16:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble kanskje litt tåskete overskrift.

Jeg har en søster som skal(ja, det har jeg bestemt) bli hestejente!

Hun kan å sale på, børste, ta hovene(sånn delvis) og leie.

Men problemet er at hun er så utrolig pysete!

Når hun skal sette på hodelag så er det såvidt hun tør å ta i munnen på hesten får å putte i bittet.
Og når hun skal børste så skal hun stå langt unna og strekke seg for å børste hesten. Når hun skal ta høvene så er det omtrent det samme. Såvidt ta litt i hovslegget, og om Rosita kanskje rister litt i foten, eller strammer musklene i beinet så slipper hun det! Og Rosita kan være litt ekkel av og til, man må bare være skarp og virkelig vise at du er mann(eh, kvinne).

Og når hun skal ri så er hun fryktelig forsiktig, jaja greit nok, men ikke så forsiktig at hun slipper tøylene når hesten stikker ned hodet!
Feks. en gang så red hun over plena, så ville Rosita ta ned hode og spise, og der flyger tøylene for hun slipper dem!

Leiinga går ganske greit da, men hun er litt redd for å bli trampet på.

Hva skal jeg gjøre får å få henne mer sikker? Er det bare kosing og dulling som skal til? Eller er det noe spessielt jeg skal fortelle/gjøre med henne?

Pysa selv

Hun kan forresten å trave, det synes hun er gøy.

Ja, jeg driver å tenke litt frem i tid. Til den dagen det kommer fler hester på gården, og til den gangen vi kan ri på tur, sammen - hver vår hest!

Redigert av - Bustetrollet den 14/04/2006 17:18:01

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  17:25:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Første bud er å ikke bli sint på henne. Gi det tiiiiiiiiiiiid. Jeg tolker innlegget slik at du er oppgitt fordi hun er redd, og tro meg - det gjør ikke saken noe bedre! Det beste er å la henne ta det i sitt eget tempo, og heller støtte henne når hun blir redd. Sett deg inn i hvordan hun har det.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  17:30:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he... hvor gammel er hun da?
Jeg synes du skal bruke den tiden hun trenger! Om ikke kan det fremprovosere en ulykke som gjør at hun blir veldig redd og ikke vil mer, da går alle ride-sammen-planer i vsken (-:
Du må huske at siden dere er søsken er du også helt sikkert forutinntatt og irriterer deg mer over ting hun gjør feil enn om det hadde vært feks. en venninde.
Dette vet jeg for jeg og lillesøstra mi har vært i tottene på hverandre 1 million ganger.
Det finnes ikke noen andre som kan lære henne litt da? Datteren min på 8 rir selv, i selskap med meg, men alene på hesten og hun har fått opplæringen "den harde veien!
Må tilstå at jeg hadde nok ikke behandlet andre sine unger slik, dvs. brøler til henne når hun gjør feil, blir sur når hun gråter fordi hun slår seg osv.
Uff... dette hørtes fælt ut, vi har det kjekt 98% av tiden altså, men poenget er;
Jeg sendte henne på leir og ridekurs for å få andre til å hjelpe henne. Jeg blir for nær til å være rettferdig...
Hun syntes det var veldig gøy, lærte masse og fikk bedre selvtillit. Også må man hunske TTT. (ting tar tid) ikke alle er like tøffe men de kan ha stor glede av hesten likevel, og så får du smøre deg med tolmodighet og glede deg til dere kan ri på tur sammen (-:
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/04/2006 :  17:31:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har jeg brukt mange år da? Rundt 2 kanskje?

Og jeg roser henne når hun gjør noe riktig og om hun ikke gjør det riktig så viser jeg henne hvordan det skal gjøres, så prøver hun igjen etter meg.

Jeg synes jeg har vært en flink lærer jeg.
Må bare få henne til å bli mer selvsikker på det hun gjør!

Og jeg skjønner henne, det er jo store dyr, og ikke bare-bare og håndtere alle gangene.

Hun er 11 år.

Redigert av - Bustetrollet den 14/04/2006 17:32:16 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  17:40:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Søsteren min er 12, og hun tode ikke engang å TA i fjordhestene her hjemme. Men hun fattet tydelig interesse for lille Miss, men hun hadde jo den unghestoppførselen sin, så lillesøs torde ikke bortil henne. I fjor derimot, var alle de 'store, stygge' fjordhestene borte (unntatt en da) og da begynte hun så smått i strigle Miss litt. Nå har hun dilla, og skal på leir i sommer + at hun og dyret skal delta i terrengritt med leier i høst :-)

Tror det er viktig at alt skjer i hennes eget tempo, og at hun selv finner frem til hvor gøy det er å drive med hest.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/04/2006 :  17:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm. Må vel prøve å ta med meg ungen ut å prøve i dag..

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2006 :  22:21:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
tror du bare må gi henne tid jeg... det er vel egentlig bedre at hun er forsiktig framfor at hun hadde vært overmodig...? mulig hun kunne hatt godt av en rideleir i sommer...?

evt; dere har kyr? sal opp en stressa kvige sett henne oppå, og send henne avgårde på jordet. da kommer hun til å bli kjempeglad for å ri en snill ponni etterpå...;)
(beklager, litt dårlig humor fra meg. får dårlig humor av å sitte alene uten sosial omgang med vennene mine i noen dager...)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/04/2006 :  22:51:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt mulig at jeg skulle sendt henne bort ja, men hun tør vel ikke det heller.

Det gikk faktisk bra på rideturen i dag. Hun børstet og salte på uten at jeg var til stede(eller, jeg var inne i stallen). Så trava hun litt osv.. Rosita klikka helt en periode, hoppa og spratt. Min søster mistet da stigbøylene, men hun fikk selv roet henne og satt på plass føttene.. Så insisterte hun på at hun ikke skulle ri noe mere. Heldigvis tok jeg og leiet en liten periode. Trava litt mens jeg sprang ved.
Og på vei hjem igjen så trava de forran meg oppover. Stoppa de å venta litt på meg.
Artig å se at det fungerte til slutt

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/04/2006 :  12:09:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kjøp henne værnesko! så slipper hun iallefall å være redd for tærne;)

Står Rosita alene? Kanskje dere kunne lånt en shettis på sommerbeite-fòr? Så har hun en liten en å dulle med... En snill veloppdragen shettis vel å merke... Det koster jo ikke så mye ekstra det. Shettiser er jo nøysomme så med godt beite trenger de ikke stort..

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/04/2006 :  12:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
^ Har tenkt på det, eller en rolig welsh/liten, gammel N/L. Det hadde vært gøy iallefall.

Det står en veldig snill en her på bygda, en shettis, kanskje jeg kan få låne den i sommer.

Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  19:23:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Dette må leses nøye ja, for eg SKAL få mine 3 nevøer på 1 år, snart 1 år, og 3 år til å bli skikkelige hestekarer. Ble sååå skuffet da søsteren min, moren til han på snart 1 år, kjøpte en gynge KU isedet for en gynge HEST. mens den andre søsteren min kjøpte gynge hest til sine 2 små... Har allerede begynnt å lært han elste navnet på utstyret, som salen, hodelag osv. tror du ikkje gutten krøyp gjennom beina på Fjellvåk i sommer??? Hedivis så er Fjellvåk så ekstremt snill at han løftet ikkje en hov hehe, neida, men eg ska godsnakke med søstrene mine når barna blir eldre om å kjøpe en liten shettis, selv om eg sikkert bare kan drømme søtt...

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  19:33:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ja, tror det er en idè å kanskje få en liten pånnis ved siden av, så kan hun bli helt trygg på den først og siden lære seg at de som er store heller ikke er så verst :-)

Bustetrollet

Skrevet - 15/04/2006 :  19:41:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men uanz bør hun kunne ta høver, børste, sette på utstyr og holde tøylene riktig. For det må hun gjøre på den (evt.) mindre ponnien også.

Det eneste jeg er redd for når hun rir Rosita, er at hun kan være uheldig og rykke henne i kjeften. Så har lært henne å bruke sjenklene.

Redigert av - Bustetrollet den 15/04/2006 19:42:36 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/04/2006 :  19:53:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Bra det. Lillesøs red bare med sidepull/grime inntil hun klarte å holde styr på hendene sine.

Bustetrollet

Skrevet - 15/04/2006 :  20:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, det har jeg ikke tenkt på før. Takk for tipset :)

Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  19:19:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Hver tolmodig med hun, men har du sagt til hun at hvis hun ikke viser hesten hvem som e sjefen kan hesten bli litt mer "stygg".
Fin ide med ponnien.

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.