hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kristelig v borgelig konfirmasjon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Kristelig v borgelig konfirmasjon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  14:59:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
Konfirmerte meg borgerlig jeg, litt pga noen av vennene mine gjorde det og litt for å se hva familien min ville si;P De var posetive alle sammen untatt en tante som ga meg gave men ikke kom. Så hun mista min respekt ganske kjapt for å si det slik.
Syns også att undervisningen var bra. Du skal liksom "tre inn i de voksnes rekker" og da mener jeg at det viktigste er ikke å lære om Gud osv, det gjør vi på skolen.Kkonfirmasjon for meg betyr egentlig mest å ta det valget selv, er det ikke det som er poenget da? Så om gamle tanter og besteforeldre ikke kommer eller gir gave, så syns jeg at konfirmanten bør ta valget selv.
Alikevell har jeg ingenting i mot kristelig konfirmasjon. Angrer egentlig litt pga bestevennina mi var på en sånn kjekk leir;P

Det jeg egentlig skulle si var at det Goytil (?) sa. Det blir for dumt altså syns jeg. Altså mange av de som velger kristelig konf. velger det pga de får mer penger da, mens andre bare pga vennene gjør det.Eller kanskje for at de ikke for lov til å velge borgerlig. Det syns JEG blir for tynt, men selvfølgelig det er lov å ha forskjellige meninger.

Ellers så kan jeg bare si att KRL er blant yndligsfagene mine;p Men ikke bare kristendommen/religion greiene, men etikk delen og får å ha det sagt;)

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  15:43:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm... vanskelig detta.. Prøver å finne ut hvorfor alle de "ikke-kristene" vennene mine skal konfimere seg kristlig....

Angående penger så vet jeg jo sånn ca hva jeg får siden jeg har en eldre bror. Får 50.000 av min farmor, men de er på en låst konto til jeg blir 18. Dette er en del av arva da...

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  16:04:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Synes ikke noe om å konfirmere seg bare for pengene. Mye vil ha mer? Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  17:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvis du ikke føler deg kristen på noen måte synes jeg det er rart å konfirmere seg kristelig.

Opprinnelig postet av Elenion

Var det til meg?

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  18:39:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
hvis du ikke føler deg kristen på noen måte synes jeg det er rart å konfirmere seg kristelig.

Opprinnelig postet av Elenion

Var det til meg?

Opprinnelig postet av *Hrafn*

mulig den var til meg...

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/05/2006 :  19:26:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er døpt i kirka, derfor synes jeg også det var riktig å konfirmere seg i kirka.
Lærte litt om Kristus og Jesus ja. Men så meldte vi oss jo på sånne grupper vi måtte delta i. Jeg meldte meg på kor, og andre meldte seg på sånn motorsykkel-ting, kreativ-gruppe, ung gudstjeneste osv. Det var ganske mange forskjellige grupper.

Jeg kan ikke å synge, men var med for å være sammen med mine venner. Nesten hver tirsdagskveld så møtte vi opp i kirka(det var konfirmanter fra hele kommunen som møtte opp). Fikk utdelt svenske guds og jesus-sanger. Tja, vi var ikke så begeistrer de første sangøvelsene. Synge om gud liksom Men så fant vi ut at sangene var da koslige de. Og vi har de i hodene våre enda, og synger fortsatt litt på de.
Vi hadde det utrolig koslig. Sprudlende leder og hele koret var en gjeng med folk vi hadde lyst til og bli kjent med. Det var også en del gutter der, så vi titta jo på de

Dagen kom for at vi skulle ha vår egen gudtjeneste. Der det kom en mann som skulle synge med oss. Han var svensk og jette trevlig.
Og noen ganger når vi ikke sang så måtte vi jogge litt rundt i kirka, sto på rekke og maserte hverandre(selvfølgelig var det en smart mann som stilte alle sammen annenhver), snakka om sex - litt hvorfor vi ble skapt og at vi alle hadde noen vi var glade i, fikk godis og snakket jo selvfølgelig litt om gud.
Hele greia var kjempekoslig men det ble utrolig trist å ta den aller siste "takk-for-i-kveld-sangen(utrolig skjønn sang)", som vi sang hver kveld. Der vi hold hverandre i hendene og sto i ring. Jeg var ikke den eneste som sto der med en tåre i øyekroken nei.

Så angrer ikke, selv om de dagene vi måtte i kirka å høre på den ordntlige presten etter skolen var piss. Og alle de gustjenestene, var kanskje på ei jeg! Satt og halvsov hele den tima.
Men konfirmert ble jeg gitt. Selv med lite oppmøte, bortsett fra koret da

Redigert av - Bustetrollet den 08/05/2006 19:29:34 Gå til toppen av siden

ulldotten

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  21:26:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!! Jeg konfirmerte meg kristelig for 2 år siden. Her i Oslo så kan man i mange kirker velge forskjellige linjer innenfor konfirmasjonen, slik at man gjør noe ekstra ut av konfirmasjonen.
Jeg hadde egentlig tenkt til å ta borgelig konfirmasjon fordi det gjorde de aller fleste venninne mine, men så var det en som skulle ta kristelig også gå på noe som heter tensing. Det hørtes gøy ut tenkte jeg. Tensing er en gruppe ungdommer som har det skit gøy en gang i uka. Det er en blanding av kor, band, dans, drama, video, lyd & ?? kosegruppe. Jeg har alltid vært i koret, fordi jeg liker å synge. Man synger mest popsanger,, gjerne med et kristent budskap da. Konfirmasjons tiden min var utrolig fin. Hadde 5? samlinger der vi lærte litt jesus ting, men også mye om samhold og vennskap. Man trenger ikke være kjempe kristen, selv vet jeg ikke hva jeg er.. Konfirmanttiden min var fin fordi med en blanding av tensing og konfirmantundervisning, så ble jeg kjent med så mange nye mennesker & opplevde så mye gøy!! Var på tensingturnee i Roma og greier da jeg var kofirmant!!

www.ylli.piczo.com |
ulle kan tulle :P
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 08/05/2006 :  21:58:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Konfirmerte meg kristelig, i Frikirka. Var kristen den gang; hørte ikke egentlig ikke til i Frikirka, men bestevenninna mi skulle konfirmere seg der, så da gjorde jeg det også. Angret ikke på det, men det gjorde bestevenninna mi, så hun bytta over til statskirka etter ei stund.

Opplegget vårt var veldig bra, med interressant undervisning; mye dreide seg selvfølgelig om kristendommen, men vi hadde også andre tema oppe. Vi hadde undervisning ca en gang i uka, og en gang i mnd hadde vi spesielt opplegg med pizza på dolly, bowling, film, skøyter osv, og så hadde vi to overnattingsturer. Vi var samlet konfirmanter fra fire menigheter, men var bare ca 20stk tilsammen. Syns det var kjekt å bli kjent med nye folk, og i og med at vi var såpass få, ble vi godt kjent med hverandre, og fikk mer utav tida som konfirmant.

Dersom jeg skulle valgt i dag er jeg ikke helt sikker på hva jeg ville gjort. Står oppført i statskirka, men er ikke helt sikker på om jeg regner meg selv som kristen lengre. Tror ikke på alt det som kristendommen innebærer, men tilhørte et kristent miljø hele ungdomsskolen og (nesten) hele vgs, og har mange gode minner fra den tiden. Så det hender jeg går i kirka ennå, og syns det er koselig:)

Når det gjelder kristelig konfirmasjon gjennom statskirka har jeg inntrykk av at opplegget er blitt veldig mye bedre de siste årene. Som X-tine fortalte om forskjellige grupper man kunne velge, er det her også. Sang i ungdomskoret i kirka her til jeg gikk ut av vgs, og jeg hadde inntrykk av at de konfirmantene som valgte koret hvertfall hadde det veldig kjekt, flere av dem fortsatte i koret etter at de var ferdige som konfirmanter.

Til slutt et råd: uansett hva du velger så vær åpen og mottakelig for nye erfaringer. Kom uten fordommer og ikke spill tøff fordi vennene dine gjør det. Nå sikter jeg mest til kristelig konfirmasjon, da jeg har sett ganske mange konfirmanter som prøver å være mest mulig likegyldige fordi det er tøft; de får en komf.periode deretter; den blir kjedelig og lite givende. Melder du deg på en aktivitet i kirka, så gå inn for å bli kjent med de ungdommene som er der allerede; kristne er veldig sosiale av seg, og kjempehyggelige, og slett ikke kjedelige og konservative:)
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  20:16:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Lærte litt om Kristus og Jesus ja.
Opprinnelig postet av X-tine

Er ikke kristus og jesus samme person?

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  20:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Lærte litt om Kristus og Jesus ja.
Opprinnelig postet av X-tine

Er ikke kristus og jesus samme person?

Opprinnelig postet av *Hrafn*

Er ikke gud, jesus, kristus og den hellige ånd egentlig den samme? Bare at "han" kommer i forskjellige utgaver....

Redigert av - MajaJ den 09/05/2006 20:26:59 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  20:30:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jesus og kristus er det samme, men de er ikke det samme som Gud og den hellige ånd. *Barnelærdom fra KRLtimene*
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  20:31:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei gud er jesus far.. helligånden er noe annet.. det som gjør hele greia "sann og hellig" he he.. dette er treenigheten. Ikke at jeg er kristen på noen måte, men hadde en laaaang samtale med en pinsevenn/frelst/total personlig kristen her om kvelden.. og da spurte jeg om det samme :) Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  21:00:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
jaaa sånn var detMen mener å huske noe om at jesus egentlig bare var gud som hadde gått ned til jorda og vist seg eller noe i den duren...

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 09/05/2006 :  21:17:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jaaa sånn var detMen mener å huske noe om at jesus egentlig bare var gud som hadde gått ned til jorda og vist seg eller noe i den duren...

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Jesus er guds sønn, som kom til jorden for å ta på seg alle syndene menneskene hadde gjort, og lide for det.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 09/05/2006 :  23:56:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Driter faen i om det er samme person. Men de navna ble nevnt, ja.

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.