hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kristelig v borgelig konfirmasjon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Kristelig v borgelig konfirmasjon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 10/05/2006 :  04:34:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Batta: Veldig flott innlegg! :-)

Kopi av melding:
Er ikke gud, jesus, kristus og den hellige ånd egentlig den samme? Bare at "han" kommer i forskjellige utgaver....
Opprinnelig postet av MajaPeWs

Jo, du har helt rett. :-)
Den allmene oppfattelsen er at den kristne guden er ett vesen, men tre personer, nemlig Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. Det er dette som kalles Den hellige treenighet, og de fleste kirker holder seg til denne oppfattelsen. (Den ortodokse, den katolske, de fleste varianter av protestantiske osv.)
Hvorfor Gud lot seg gjenføde som menneske har vel blitt diskutert i ca to tusen år nå, men Anselm, biskopen av Canterbury, som levde en gang på 1100-tallet skriver i sitt verk "Hvorfor Gud ble menneske" en interessant teori.
Det har alltid vært slik at en ugjerning (kall det synd om du vil) må bøtes på, for at rettferdigheten kan gjenopprettes. Har man gjort noe galt, må man i fengsel, f.eks.
I følge Anselm var menneskenes synd blitt så stor at bare en gud var i stand til å gjenopprette den. Men siden det er menneskene som har syndet, er det bare et menneske som kan bøte på den. Derfor måtte Gud bli menneske.

(Nei, jeg ikke kristen, bare idéhistoriestudent)

Renate
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 10/05/2006 :  04:53:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilbake til tema:
Jeg er ikke kristen, men jeg er heller ikke humanetiker.

Jeg konfirmerte meg kristelig, mest fordi det var viktig for enkelte i familien.
Jeg er veldig fornøyd med undervisningen, vi hadde faktisk ikke så mye om kristendomen, men om en del om sentrale spørsmål ved livet, etikk osv. Så var vi på besøk i et fengsel og en helg på fjelltur der vi lagde vår egen gudstjeneste. Jeg fikk lov til å ringe med kirkeklokkene.

Jeg synes det er en flott ide med en fest for ungdom i den alderen, selv om jeg synes dette med penger kanskje går litt over styr.
Uansett hva man velger, håper jeg man får en fin opplevelse ut av det.

Renate
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  09:26:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg var den første i historien i min familie som konfirmerte seg borgerlig. Jeg har ingen relasjoner til kirken etc., og skjønner ikke poenget med å være med på møter, gudstjenester etc. når det er noe jeg ikke tror på. Borgerlig ga meg mye mer fordi innholdet på kurset var mye mer relatert til verdenen i dag, med homofili, mobbing, rusmidler etc. Vi var også innom de forskjellige trosretningene, men det vi lærte om var mere allment.

Det var ikke noe spørsmål en gang, og mine foreldre støttet meg fullt ut. Farmor ble litt skuffet, men det gikk over med en gang hun så den flotte sermonien vi hadde! Jeg fikk 32 000 kr og masse gaver også, så myten om at man ikke får så mye penger om man konfirmerer seg borgerlig, var i mitt tilfelle usann. Ler litt av meg selv i ettertid for det eneste jeg kjøpte for de pengene var en hest + utstyr, og ei t-skjorte

Jeg har heller ikke lyst til å gifte meg eller bisettes i en kirke. Eneste jeg vet er at jeg og mannen min skal ri på to Frieserhester (Lopke?? :D) og kisten min skal dras av hester den også.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 10/05/2006 09:31:40 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  09:50:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om du melder deg ut av statskirken får du ingen seremoni når du skal gravlegges, Kristine :-) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  09:54:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg har heller ikke lyst til å gifte meg eller bisettes i en kirke. Eneste jeg vet er at jeg og mannen min skal ri på to Frieserhester (Lopke?? :D) og kisten min skal dras av hester den også.

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

He he.. det var da en fin invitasjon til dit bryllup Kristine
Lopke og jeg kommer vi.. Må vel låne en flott Friesermann og da..
Hvem er den utkårne Kristine?
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  22:17:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om du melder deg ut av statskirken får du ingen seremoni når du skal gravlegges, Kristine :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Få og få. Gratis for den avdøde kanskje, men langt fra gratis for de gjenlevende..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  11:08:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om du melder deg ut av statskirken får du ingen seremoni når du skal gravlegges, Kristine :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Hm, det visste jeg faktisk ikke. Har uansett ingen planer om å melde meg ut av statskirken, selvom jeg ikke er kristen. Hvordan skjer begravelsen til mennesker som ikke er medlem av statskirken da?

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  11:09:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

He he.. det var da en fin invitasjon til dit bryllup Kristine
Lopke og jeg kommer vi.. Må vel låne en flott Friesermann og da..
Hvem er den utkårne Kristine?

Opprinnelig postet av Lopke

Time will show ;-)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.