hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Småskader...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Småskader...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

veronicaoxaas

Skrevet - 01/06/2006 :  14:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå tror jeg at jeg og dyrlegen har prøvd det meste i over 1 mnd nå på såret.
Dessverre har det ikke grod, så i går ble han lagt i full narkose på siden, og operasjonen startet, den over 2 timer lange oprasjonen begynnte på det 7 mm dype såret og endte med fjerning av hud og sying igjen, så gips på halve bakfoten. Nå må han ha gips på i 2 uker, så må vi vurdere etter på hvordan tilstanden hans er..

Men å klare å holde en 5 åring på boks i 2 uker blir jo et kapittel for seg selv når foten skal stå mest i ro uten å sprekke eller bli fuktig...

Så stakkars ponnien må få smertestillende og litt søvnlig dop på dagene når de andre hestene er ute.

Men krysser fingrene får at han blir bra igjen nå..
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 01/06/2006 :  20:56:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min har fått en skade på det ene bakbeinet. (brannskade av leietau når han satt fast med bakfoten.)
Dagen det hendte var det ingen antydning til halt het eller smerter.
Når jeg skulle hente han dagen etter, kom han ikke til meg... Merkeligt.... når han kom gikk han mer på 3 bein en 4, MEGET halt.
Skaden nede i koden har fått betennelse og hovnet litt opp.
Han fikk sterk feber, opp mot 39,7.
Dyrlegen kom og sa det var utrolig flaks, hadde det vært litt dypere ca noen mm + - måtte han avlives. Pga såret er så nerme senen nede i kodden. Så nå må jeg gi han masse medisiner og smertestillende til over helgen og se hvordan det utvikler seg...

Noen som har hatt noe lignende?

Hvordan skal en klare å holde et slik sår reint når det skal få lufte mest mulig.
Jeg har i dag renset det godt med jodapax og latt det stå åpent på boksen, men når jeg slipper han ut i morgen har jeg tenkt å legge jod på bomull og pose rundt så en bandasje oppå får å beskytte det mot dritt og lort (sand/grus) å så la det lufte seg til kvelden igjen

Noen forslag?? Tar alt i mot med TAKK

Opprinnelig postet av veronicaoxaas

Hesten min fikk et kutt for en stund tilbake, vi var oxo heldige, 1mm til og hesten måtte avlives sa dyrlegen.

Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 01/06/2006 :  21:03:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pleier å rense med grønnsåpe blanda med vann, og smøre på sårsalve etterpå...
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

veronicaoxaas

Skrevet - 08/06/2006 :  20:14:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke nok med at den enne hesten står med gips, fikk hoppa mi et bitte lite sparkesår på foten i går.
Renset det som vanlig, ingen teng til smerte, halthet, hevelse på noen måte.
Tenkte dyrlegen uansett kunne ta en titt på det dagen etter siden ho kom alikavell og sjekket den med gips.
Joda, tror du ikke det var brudd på griffelbeinet gitt....
Så nå må jeg pigenmeg behandle hun og, og siden ho så det i dag og ikke i går kan ho ikke sy det før det er renset i noen dager med et sånn rør jeg må stappe inni såret.., så nå må jeg ha en til som skal oppereres. Så neste uke er det hennes tur...
Hvor mye uflaks kan en ha...
Gå til toppen av siden

eva.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  08:49:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideeva.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten min har fått en skade på det ene bakbeinet. (brannskade av leietau når han satt fast med bakfoten.)
Dagen det hendte var det ingen antydning til halt het eller smerter.
Når jeg skulle hente han dagen etter, kom han ikke til meg... Merkeligt.... når han kom gikk han mer på 3 bein en 4, MEGET halt.
Skaden nede i koden har fått betennelse og hovnet litt opp.
Han fikk sterk feber, opp mot 39,7.
Dyrlegen kom og sa det var utrolig flaks, hadde det vært litt dypere ca noen mm + - måtte han avlives. Pga såret er så nerme senen nede i kodden. Så nå må jeg gi han masse medisiner og smertestillende til over helgen og se hvordan det utvikler seg...

Noen som har hatt noe lignende?

Hvordan skal en klare å holde et slik sår reint når det skal få lufte mest mulig.
Jeg har i dag renset det godt med jodapax og latt det stå åpent på boksen, men når jeg slipper han ut i morgen har jeg tenkt å legge jod på bomull og pose rundt så en bandasje oppå får å beskytte det mot dritt og lort (sand/grus) å så la det lufte seg til kvelden igjen

Noen forslag?? Tar alt i mot med TAKK

Opprinnelig postet av veronicaoxaas

Han min er helt raptus på beite så dette måtte jo bare komme en dag viste jeg. Han hadde herja rundt og fått kjørt en pinne opp forran på pipa på høyre bakbenet.
Ganske dypt sår, rensa det m jod og vann første dagen og satte han ut igjenn. Dagen etter var han veldg håven.
Rensa med grønnsåpevann og spylte med kaldt vann. Deretter kompress og bandasje.
Har gjort dette i 4 dager nå og hevelsen er nede. I dag skal jeg bare rense det m grønnsåpe så smøre på litt bakteriedrepende.
Har pleid kjøpe masse dyr fancye salver og styr på apotek osv før men behøver ikke det. Grønnsåpe (UTEN furunål) gjør susen!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.