hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Parallellforskyvning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Parallellforskyvning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  22:17:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har vurdert å kjøpe en toårs hoppe med fantastisk flott eksteriør, bare 8'ere og 9'ere med unntak av en ting: BEIN. Hun har såkalt parallellforkyving i begge framknærne...

Kan noen forklare meg hva sånn parallellforskyvning er, og hvilke følger det får for bruk av hesten og premiering på utstilling? Er det arvelig?

www.hestene.no

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  23:09:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Åh, når jeg var på hestejakt så prøvde jeg en flott hest i Sverige, men jeg kjøpte den ikke for den hadde en utrolig merkelig rygg! Den stakk liksom litt opp bak salen! De sa at den hadde en paralellforskyvning i ryggen.. Så jeg lurer også på hva dette er!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  23:55:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Du får ikkje noko god premie på den på utstilling i allefall. Vil tippe høgst 3 pr.

Eg ville IKKJE hatt ein slik hest da det kan gi problemer med beina og det er arvelig.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/06/2006 :  02:05:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner med du mener parallelforskutte piper.
Det spørs hvor ille det er osv.,men jeg ville nok styrt unna.
"Uten ben-ingen hest" (gammelt ordtak.)

Hester med parallelforskutte piper (og da samtidig pipe-rotasjon), gjør at hesten er "innoverbeint".
Det igjen kan forårsake et holdbarhetsproblem i framknær og gaffelbånd.

Den loddretta linja "midt igjenom" underarmen treffer ikke midt på pipa, men går i stedet gjenom den innvendige halvdelen av den (pipa). Parallelforskyvningen sitter som regel i øverste eller midterste delen av forkne-leddet.
Det er dessverre genetisk betinget (arvelig).

-Håper du ble litt klokere.

Redigert av - xxxx den 16/06/2006 02:15:58 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  11:53:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Oisann, så det er arvelig også ja. Da blir nok den hesten svært uaktuell ja. Det var skrekkelig synd...

Takk for svar :)

www.hestene.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.