hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fylling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Fylling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/06/2006 :  14:55:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
I den senere tid, eller rettere sagt de senere dagene har jeg merket meg at senen på innsiden av araberen min sine ben er så fremtredende på et vis. Det kan virke som han er fyldt fra rett under kneet (på innsiden bare) og halvveis ned på pipene, dette gjelder begge frambena hans og det er helt likt på dem begge.
Jeg ble litt bekymret og usikker da jeg oppdaget det så har gitt ham et par fridager der han bare går og beiter..
Men er der noen avd ere som har peiling på hva dette er for noe, og om jeg trenger bekymre meg?

Etter lengre treningsturer har jeg kjølt bena ned med kaldt vann, og har han hatt sår på bena har jeg vasket med grønnsåpevann.
Jeg trener ham ikke hardt, og det går for det meste i trav eller skritteturer. Så jeg skulle egentlig ikke tro at treningen skulle være noe årsak til fyllinger nå..
Kan det være gresset som er årsak eller er dette utelukket?

Håper noen har peiling på dette, for jeg er rimelig fortvilet og forvirret...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 05/06/2006 14:55:50

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2006 :  15:09:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke ha utelukket gresset. Det er fremdeles ganske tidlig på beitesesongen, og på denne tiden kan gresset være noe kraftig, noe som kan føre til fyllinger. Hva med å prøve å sette han et sted hvor det ikke er gress noen dager hvis det er mulig, og se om det blir noe annerledes?

Er han noe unormal på andre måter? Hvis hesten har en slags infeksjon i kroppen er det ikke uvanlig at de får fyllinger i beina, men da vil den som oftest også få andre symptomer på dette. Mark (bendelorm, ringorm osv) kan også gi fyllinger i beina.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  08:59:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg skal se om jeg kan klare og få tatt ham av gresset en natt eller noe, for og se om han blir mindre i fyllingen da.
Men der de går har ikke gresset gått noe gjødning eller noe og er utmark. Jeg har alltid være så redd for at gamlegutt skal få forfangenhet så jeg har være meget bevisst på og ikke slippe dem på kraftigt gress.
Men nå har jeg ikke greie på hvor kraftigt det er selv om det ikke enda er blitt behandlet med gjødning, om det likevel kan gi utslag i bena?

Ellers så er han helt normal, merker ingenting galt med ham. Han er ivrig på turene og har ikke mark så langt jeg vet. Har gitt dem markkurer, men har lært at de har mark uansett om vi behandler dem?
Jeg vurderer om jeg skal ta en liten prat med veterinæren og høre hva han sier, selv om jeg er overbevist om at han sier jeg ikke skal bry meg om dette.
(Snakker av erfaring, hehe, har ringt en del ganger tidligere og klaget til ham om fyllinger. Og at jeg er ei hønemor etterhva veterinæren sier )

Når han har stått på stall har han vært vandt til og stå med bandasjer etter trening, kan dette virke inn på noe vis tro? Siden han nå går ute og jeg ikke bruker bandasjer på ham tenker jeg.
Han er jo helt lik i begge frambena og ikke bare et, så jeg forstår ikke om dette er noe jeg skal reagere på eller om han "bare" reagerer på gresset..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  09:58:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Sånn, da har jeg snakket med veterinæren min. Han sa at om han ikke halter skal jeg bare trene ham, men følge med på bena og se om det forandrer seg noe, blir værre/bedre.
Skulle der bli noen forandring skal jeg kontakte ham igjen, og så komme han og ser på gutten

Jeg var litt nervøs og stresset da jeg ringte (blir så fort det når jeg må prate i tlf. ), så jeg fikk ikke snakket noe med ham om beitet deres og gresset (han kjenner godt til beitet vårt). Men om jeg ser noen forandring på bena hans og skal kontakte ham igjen, skal jeg høre hva han sier om gresset der de går.

Men men, da tenker jeg at jeg prøver en lett treningstur i dag og kjøler ham godt ned når vi kommer hjem.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  22:53:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, jeg er akuratt som deg ;) Blir hesten litt hoven, står hele verden i bevegelse ;)
Dyrlegen min(og trenern min) har sakt at så lenge hun ikke halter, står normalt på beinet, ikke er varm, kunn hoven er det bare å ri... Men man må jo se det ann..Er benet dobbel størelse er det sikkert noe galt...

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  11:25:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hehe, ja da kan jeg love deg at vi er to av samme type jah!! Jeg setter så og "hele verden" i bevegelse om Etanec har en aldri så liten fylling
Og så tror jeg hele tiden at dette er min skyld, at jeg nå har trent feil eller ikke kjølt ham godt nok ned/skrittet godt nok av osv osv...

Men faktisk så ble han mye bedre av og få bli trent igjen, så jeg vet ikke riktig hva det er han har på pipene sine. Men de forvinner mer under/etter trening, så da er det vel bare og fortsette treningen som før.

Men forstår jeg deg riktig her; om hesten har litt fyllinger er det bare og ri, men dobbel størrelse.. Mener du dobbel størrelse inni den "hule kanalen" bak på innsiden av pipene? Æææh, fortsod du det?..
(Dette ble altså et størsmål fra ei hønemor til ei anner, så dere som ikke bryr dere om slike filleting og bagateller kan bare fortsette og le av spørsmålet *kremt* )

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  13:12:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Hihi, vi er nok tre av den typen vi! På stallen går jeg under tilnavnet "den hysteriske"..

Bare fortsett å tren, spyl beina med kaldt vann, prøv å la henne gå litt mindre på gress, så ser du om det bedrer seg. Det er alt jeg kan tipse deg om hvertfall!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  20:22:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, jeg har det akkurat på samme måten , blir hysterisk av den minste ting:P
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  21:03:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Det er så godt og høre at jeg ikke er alene om og være slik (og jeg som trodde jeg var den eneste..)..

Kurre

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  21:12:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du er ikke alene,nei.
Jeg driver med isiser og er akkurat like "hysterisk" (Jeg kaller det observant og nøyaktig og ansvarsbevisst ) tror du jeg blir ertet...
Ja,ja.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  21:18:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hehe, den var god Kurre. Skal ta den til veterinæren neste gang han sier noe på at jeg er altfor hysterisk Syntes du hadde en god forklaring på oss alle sammen jeg

jameho

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  21:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Varmen kan kanskje ha noe å si? Det er jo flere mennesker som får hovne ledd i varmen, så da kan vel hester ha det også.

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  21:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men faktisk så ble han mye bedre av og få bli trent igjen, så jeg vet ikke riktig hva det er han har på pipene sine. Men de forvinner mer under/etter trening, så da er det vel bare og fortsette treningen som før.

Men forstår jeg deg riktig her; om hesten har litt fyllinger er det bare og ri, men dobbel størrelse.. Mener du dobbel størrelse inni den "hule kanalen" bak på innsiden av pipene? Æææh, fortsod du det?..
(Dette ble altså et størsmål fra ei hønemor til ei anner, så dere som ikke bryr dere om slike filleting og bagateller kan bare fortsette og le av spørsmålet *kremt* )

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Hvis hevelsen går ned ved trening, har hesten mest sansynlig litt dårlig blodsirkulasjon. Da er det jo bra å ri hesten, for å få sirkulasjonen igang...Syns dette kommer oftest om sommeren jeg, kan sikkert ha noe med varmen å gjøre..

Det jeg mener med dobbelt størrelse er at hvis beinet ser(og kjennes) ut som en tømmerstokk(trur det er det du mente) burde man kanskje ikke ri hesten. Hørte engang av dyrlegen at "Myke" fyllinger ikke var farlig, men at "harde"fyllinger kunne være noe værre...

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  00:30:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det var det jeg mente når jeg lurte på dette med dobbel størrelse. Ok, da vet jeg hva du mener
Har også hørt at myke fyllinger ikke er så mye og bry seg om, særlig om det forsvinner når hesten blir brukt eller kommer ut og i bevegelse.

Jeg har blitt mer observant på og kjøle ned bena hans, og behandle dem (massasje, liniment og bandasjer) når det trengst, så jeg føler jeg har bedre kontroll på dette nå
Men nå skal det sies at jeg ikke er fanatiker på dette med massasje osv. da.. (eller er jeg?? ) Jaja, hvertfall går det bra med fyllinger og ben foreløpig..

Blir fyllingene harde bør en nok kontakte veterinæren ja. Helidgvis kjenner veterinæren både meg og hestene mine ganske godt etterhvert nå (ringer for den minste ting jah..), så han vet nok hva tid han bør komme og se til denne hysteriske eieren og hestene hennes, hehe

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  19:23:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min fyller også litt for tiden, han er en kaldblods, små myke "klumper" nederst på koden liksom.. Vet. var innom idag for å raspe tenner og da spurte jeg han, fikk det samme svaret som deg Bente, så lenge han ikkehalter, er det mye bedre at han blir brukt, enn at han bare står å blir stiv..

Min ble også sånn etter at han fikk stå permanent på gress, nå står han i separat paddock med lite gress, og jeg gir høy i tillegg.

Jeg tror også det kan komme av varmen, det har jo vært SINNSYKT varmt de siste to ukene nå.
Jeg har brukt arnika, noe som jeg ikke har merka store forskjellen med.

Jeg bekymrer meg SELV om vet. har sagt det han sa jeg da :P Huf,f er slitsomt og ha det slik

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  20:25:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det er kjempekjipt når en blir så oppmerksom på bena og hvordan de er til enhver tid...
Men jeg ser at som regel forsvinner de forskjellige fyllingene når hesten får komme seg i bevegelse. Og jeg tror at om vi er flinke til og kjøle ned bena etter trening og evnt. legger på varmebandasjer ved behov, så kan vi forebygge fyllinger

Kan du fortelle litt mer om arnika og hvordan du bruker det?
Jeg vet jeg har spurt om det tidligere i en annen tråd, men har glemt det.. Men om jeg ikke huske rhelt feil så er det gansek sterkt og bør "vannes" ut før bruk?

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.