hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva syns du om dette?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hva syns du om dette?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MadlaogRauen

» VIP

Norway
Innlegg: 77

Skrevet - 28/04/2006 :  17:09:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadlaogRauen  Svar med kopi av melding
Var i vinterferien hos en tante og en onkel ;) Vi var på en stall, en veldig gammel med ikke ordnetlige spilt/bokser engang. Det var ei fjordhoppe, og en shetlandsvallak. Jeg syns dette var noe synd;
Shetlandsponnien var 1 år, steilet og sparket. er bare selskapsponni for fjordhesten! Etter min mening burde den lille ponnien være et sted hvor den kunne trenes, og børstes og være blant erfarne folk.

Ælska dåkker
Himmelbjør Tora
Texas Rauen
Madlavinnen
Vinella

Lucinda:

Norway
Innlegg: 2233

Skrevet - 28/04/2006 :  17:43:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Hesten blir verken børsta eller trent i vill tilstand da...


Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Innlegg: 1752

Skrevet - 28/04/2006 :  18:24:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg tror faktisk (selv om det virker som om mange er uenige med meg) at dersom hesten ellers har det godt (riktig for, mye utegang, hestevenner) behøver den ikke trening og kos av mennesker.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway
Innlegg: 1035

Skrevet - 28/04/2006 :  18:29:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg tror det er veldig viktig at hesten trenger trening og kos av mennesker, skal vi leve sammen. Hesten må lære seg å respektere menneskene, og det lærer den ikke om den ikke tilbringer tid med dem, om den ikke blir lært hvem som er sjefen. Jeg vet om ett par hesten som blir svært lite håndtert, ser hvor det er endt med dem. De gjør som de vil.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 28/04/2006 :  19:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange hester blir knekkt psykisk pga. lite "nervær" med mennesker(altså kos, klapp og stell). Men det er vel helst travhester og veddeløpshester.

Men jeg synes at det blir feil å la shettisen stå. Fjordingen får kos, men ikke shetitsen. Begge fortjener vel lik mye oppmerksomhet, uansett hvilket dyr det hadde vært. Å "sperre" en ute på den måten er ikke riktig.



Gå til toppen av siden

Korumdalen_Frieserstall

Norway
Innlegg: 130

Skrevet - 28/04/2006 :  19:54:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKorumdalen_Frieserstall  Svar med kopi av melding
Min mening er vel at så lenge den har god helse, mye ute og sammen med andre hester, så trenger ikke den kosing fra oss mennesker. men den må kunne håndteres da, eller så blir det jo problematisk. trenger hesten kos, så får han det fra andre hester, hvis han når opp da.
Hester og menneskers omgang er jo ikke naturlig, sånn i bunn og grunn.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway
Innlegg: 5953

Skrevet - 28/04/2006 :  20:37:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig.. kos får de av sine likestilte om de får omgang med dem.. lite håndtering skaper bare et problem for eieren når de skal "drive på med hestene" Gå til toppen av siden

MadlaogRauen

» VIP

Norway
Innlegg: 77

Skrevet - 28/04/2006 :  20:47:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadlaogRauen  Svar med kopi av melding
Men liksom, den shettisen og fjordingen er noen kløppere på og finne veien ut av gjerdet :/ Så eierne har fått advarsel av naboene, siden hestene drar dit og spiser litt her og der når naboene til og med har unger :/ så di hestene må stå veldig veldig mye inne :o..Før kunne døttrene til eierne strigle og sale ninja(fjordhoppa) selv, men nå er de redd shettisen så nå tør dem ikke alene heller :o..
Ælska dåkker
Himmelbjør Tora
Texas Rauen
Madlavinnen
Vinella

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Innlegg: 1752

Skrevet - 28/04/2006 :  23:39:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mange hester blir knekkt psykisk pga. lite "nervær" med mennesker(altså kos, klapp og stell). Men det er vel helst travhester og veddeløpshester.
Opprinnelig postet av X-tine



Hvor har du det fra? Synes det er en litt vel grov stigmatisering av en gruppe.
Jeg tviler særdeles sterkt på at de er noe verre her enn hos ridehester.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 29/04/2006 :  00:46:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Mange hester blir knekkt psykisk pga. lite "nervær" med mennesker(altså kos, klapp og stell). Men det er vel helst travhester og veddeløpshester.
Opprinnelig postet av X-tine



Hvor har du det fra? Synes det er en litt vel grov stigmatisering av en gruppe.
Jeg tviler særdeles sterkt på at de er noe verre her enn hos ridehester.

Opprinnelig postet av lino

Jeg har det fra flere hold. Naboen, ridelærern osv.



Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Innlegg: 1752

Skrevet - 29/04/2006 :  00:59:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Da synes jeg du burde begynne å høre mindre på folks sladder og drittsnakk.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Innlegg: 5546

Skrevet - 29/04/2006 :  01:07:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hører på hva jeg vil jeg


Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan
Innlegg: 1402

Skrevet - 29/04/2006 :  20:16:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var i vinterferien hos en tante og en onkel ;) Vi var på en stall, en veldig gammel med ikke ordnetlige spilt/bokser engang. Det var ei fjordhoppe, og en shetlandsvallak. Jeg syns dette var noe synd;
Shetlandsponnien var 1 år, steilet og sparket. er bare selskapsponni for fjordhesten! Etter min mening burde den lille ponnien være et sted hvor den kunne trenes, og børstes og være blant erfarne folk.

Opprinnelig postet av TexasRauen



Jeg synes dette er et noe flåset innlegg. Beklager, men for det første: hvordan det ser ut i stallen tror jeg hestene tar lang fart og dr... i. Hester har hjerne på str med en valnøtt, ikke tillegg de for mye menneskelig adferd. Interiørdesignere vil de akdri kunne bli.
For det andre: hester klarer seg utmerket uten oss mennesker. De har godt selskap i hverandre. Det er verre om de står alene og kun har oss mennesker og forholde seg til.
For det tredje: du skal være forsiktig med å uttale deg om andres hestehold uten å kjenne til fakta. Å lage sine egne idèer og fantasier uten å vite, er ikke bra.
For det fjerde: sunne og friske hester hopper litt rundt av og til. Ja, de kan kjede seg som oss, men shetlandsponnier er ypperloge selskapshetser for større hester, og det er MANGE av de.

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway
Innlegg: 1667

Skrevet - 30/04/2006 :  06:57:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg ser ikke helt synd i de hestene, så lenge de har tilgang på mat og vann, ingen som har sagt at en hest må børstes eller koses med mennesker. de har hverandre som selskap, og da lider de nok ikke så veldig men..
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway
Innlegg: 354

Skrevet - 30/04/2006 :  17:03:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en shettishingst som selskap til Infante før, slik at Infante fikk gå sammen med andre ute. Jeg gjorde sjelden noe med shettisen, han hadde egen boks inne (ved siden av fanten), fikk den maten han trengte og fikk hovene stelt ved behov. Var inne og ute når fanten var inne/ute. Jeg verken trente eller stelte ham noe særlig, men jeg vil jo tro at han hadde et veldig godt liv. Det er jo tross alt mer naturlig for en hest å leve slik, enn å bli dullet med og trent til alt mulig rart.
Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.