hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan rir DU??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvordan rir DU??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

HanneBF

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  20:01:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen...

Det er en liten historie bak dette innlegget, det dukket opp en liten diskusjon under dagens morgenstall. Det gikk ut på at en hjemme i Norge, hadde vært på en stall i utlandet og kikket litt. Hun hadde blitt overrasket over ridingen, og komentaren når hun kom tilbake var: "de red med glidetøyler der!!!"
Denne komentaren fikk meg til å tenke og spekulere en del.. Hva er det som gjør at folk forferdes så over hvordan andre mennesker rir.. Vi har jo opp igjennom alle år blitt lært at det finnes millioner av forskjellige ridemetoder, og ingen er 100% korrekt eller feil... Alle vet jo at både amatører, øvede, "wannabes", ja selv de proffe rytterne har MANGE måter å ri på.. Så jeg tenkte i stede for å gå å spekulere på dette, ville jeg spørre resten av befolkningen hva de synes og mener om forskjellige ting...

I den daglige treningen rundt om i verden blir det brukt bl.a longe med innspenningstøyler, longe for to liner, strikk, chambon, "pinner/stokker" til trening av piaff og passage, lang og lav/dyp, glidetøyler, strøm(for å få hesten til å løfte bena i piaff og passage), pisk og sporer, jah.. selv hardmakt og tøffhet blir brukt for å få hesten til å gå..
Nå vet jeg at pisk og sporer er ganske normalt, men for ikke å få folk til å missforstå var det ment for de som bruker pisken og sporene til litt annet enn bare en forsterker av sjenkelen...

MAnge av de nevnte tingene blir brukt over alt i hele verden, og mange av de er bannlyst fra forskjellige steder rundt om i verden..MAnge steder i lille Norge mener man at hvis man rir med glidetøyler(så kalte hjelpetøyler) kan man ikke ri!

Men er det virkelig sånn? hva er det egentlig som fungerer?? Vi vet jo alle(nesten ihvertfall) hvem som ligger på verdens toppen... Hva slags metoder blir/ble brukt på dems hester i ung alder for å få dem dit de er idag?Hvordan rir verdenstoppen? Eller ja... Hvordan rir de som ikke ligger på verdenstoppen?

HVORDAN RIR DU???

Håper på mange forskjellige tilbakemeldelser.. Dette innlegget er ikke ment som kritikk til noen som helst, det er kun enkle spørsmål som virrer oppe i hodet mitt... Jeg er faktisk ganske nysgjerrig på nettopp dette.

Mvh. Hanne og Amillion

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  20:31:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, prøver vel å ri mest mulig med sjenkel og sete, men har lett for å vippe frempå.. Bruker nok sporer og martingal i sprangen, kan nok til tider bli litt ivrig (noe som ikke alltid er like heldig når jeg også har en ivrig hest).. I dressur har jeg nå begynt med litt glidetøyler på hesten min i trening for å korrigere litt og trene overganger - ikke hver dag, men en til to gagner i uka.. Prøver da ene dagen på tur for å kunne bruke trinsen der da hesten min om dagen er veldig sprek.. Ellers vil jeg vel påstå at jeg tenker på hesten og rir "pent" men bestemt hvis dere misforstår meg riktig.. sier ikke at jeg alltid sitter like pent, men at jeg prøver å være myk i hånda og rettferdig mot hesten - dvs ta min del av skylda..
bruker sjelden pisk da jeg ikke føler behov for dette, longerer med pessoa sele da min hest jobber godt med denne.. Hmmm.. kunne sikekrt fortsatt, men stopper her før det blir for mye svada ;)

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  23:07:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir et sjapt svar fra meg nå, for min kjære er lei av at jeg sitter på pc'n!

Til det med hjelpetøyler o.l., så er det som jeg har erfart det, endel som bruker dette fordi de ikke gidder å lære seg å ri. Og mange av disse er gjerne sprangryttere som bruker hjelpetøyler som en lettvindt løsning, og har dette som en daglig del av dressurridningen. Jeg synes dette er latskap, og jeg tror ikke de tjener noe på dette på sprangbanen. Dette mener jeg fordi dette ofte er yngre ryttere som gjerne følger etter sine "idoler", og ikke alltid har like mye peiling på hva de driver med.
Jeg tror i alle fall at endel av disse har problemer med å nå opp i konkurranser rett og slett fordi de ikke bryr seg om dressurridningen (og det handler da ikke bare om hjelpetøyler).

Kanskje litt krasst, men det finnes endel slik "misbruk" som ikke fører noe godt med seg. Forhåpentligvis gjelder ikke dette de fleste...

Hege Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  23:37:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir som en gris. Og er enda værre på å kritisere andres ridning .

På en god, myk hest og med en sal som passer meg, så rir jeg ganske bra. Jeg har aldri 'lært' å ri hesten i ettergift, og innvirker alt for svakt med beina når jeg rir. Kan heller ikke å ri med setet. Men bortsett fra det så sitter jeg rolig med bein og hender og er veldig bevisst på hvordan jeg sitter.

Men, på Lolita er det en annen sak... Nå passer ikke salen hennes 100% (Jeg sitter å venter på en pad i posten for å fylle ut hullene bak manken til hun blir bedre musklet i ryggen), noe som gjør at jeg ikke sitter så veldig godt, men det har egentlig ingenting med saken å gjøre. Problemet er at hun er stiv og har masse bevegelse i kroppen så om hun blir for anspent i tillegg så mister jeg raskt kontrollen over kroppen min. På banen har jeg helt gitt opp trav, jeg har ikke sjans til å gi riktige signaler når jeg har så dårlig balanse. Så der blir det mest skritt og galoppfatninger (fatning, to steg galopp, og så ned i skritt igjen) for å bygge henne opp. Travingen blir gjort på tur. Men, på rett strekning når jeg ikke trenger å be noe annet av henne enn at hun holder tempoet jeg vil så sitter jeg ganske pent .

Ang. å kritisere andre så har jeg mine idealer, og har sett masse som strider mot de idealene. Jeg er bare så utrolig dårlig til å holde kjeft når jeg bør . Sporer har jeg også ridd med på Lita for å få oppmerksomheten hennes (igjen, hun koker over, og da forsvinner all konsentrasjon), og pisk rir jeg med daglig. Men, jeg er snar til å kritisere folk som alltid sitter å graver i hesten med sporene (eller hælen for den saks skyld), eller pisker hesten fordi den f.eks. refuserer på et hinder. Jeg tror ikke jeg har løsningen på alt, men vet at det finnes mange mer humane metoder enn jeg ser mange har. Men, da synes jeg det er bedre å spørre de hvorfor de gjør som de gjør istede for å bare se på for så å baksnakke de til alle og enhver etterpå.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 28/04/2006 :  00:29:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan jeg rir? Godt spørsmål. Tar da utgangspunkt i hvordan jeg red FØR jeg knekte foten siden min ridning nå for tiden bare er skritting på tur
Ihvertfall så er jeg opplært på tur i skogen så å ri med sete og vekthjelpere osv er nesten gresk for meg Først i de senere årene at jeg har fått øynene opp for dressur og da på en hissig traver som kunne like lite som meg I skogen var tøylene til for å styre høyre/venstre og stopp/sakke av tempoet og sjenkel= fart! Nå tror jeg at jeg vet og kan litt mer og prøver å gi lettest mulig signal til hesten men ikke alltid det funker Har lyst å lære MASSE mer men også da helst på en hest som kan litt mer så jeg slipper å måtte lære selv+ lære hesten samtidig!

Man kan jo drømme

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  08:21:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg prøver så godt jeg kan å ri på hestens premisser, ri på en slik måte som gjør det mest logisk for den å skjønne hva jeg mener, har de siste årene gått mer og mer over til å ri etter akademiske/klassiske prinsipper, rir med sete og vekt, og en svært myk hånd, og har lånt litt fra western (neck reining). Rir aldri med hjelpetøyler, eller sporer, men har alltid pisk som en forlengende hånd for å få opp bakbensaktiviteten (brukes ikke som straff). Rir uten nesereim, og på rett trinsebitt (da jeg etter mye prøving og feiling har funnet ut at det er dette bittet hesten slapper mest av med).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 28/04/2006 11:14:10 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  10:16:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det spørs egentlig helt hvilken hest jeg rir,å har ingen ting i mot sporer om de blir brukt på *flueprinsippet*
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 28/04/2006 :  10:31:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg prøver såklart å ri på mest "riktig" måte,men hva er egentlig riktig måte.Jeg pleier å ha med pisk,bruker den veldig sjeldent,og da til korrigering.Sporer syns jeg ikke at jeg får noe dreisen på,føler hele tiden at jeg pirker han i siden,derfor så bruker jeg dem ikke, enkelt og greit!Sitsen min er jeg fornøyd med,og har fått tilbakemelding om at den er bra. Er kanskje ikke så aktiv med sjenkelbruken,noe som er viktig på hesten min,siden han er en ganske seig døl(han heter tross alt Laban,daaah),grunnen til at jeg ikke er så aktiv der er fordi jeg aldri har tatt meg tid til å trene opp igjen kneet mitt etter et stygt fall for noen år tilbake,det er ikke alltid at det er interessert i å følge meg!Kan nok ha en tendens til å være litt hard i hånda,men det er bare hvis jeg ikke tenker over det.Dette kommer sikkert også av at jeg har en hest som er litt vanskelig å få samlet.
Men når dette er sagt,så må jeg bare fortelle at igår så klarte jeg å ri han samlet og fint i lang tid*fremgang,fremgang*da gjorde jeg tydeligvis noe riktig,yeeey

Ride with the wind Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 28/04/2006 :  10:46:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Eneste hjelpetøylen jeg har brukt de siste åra er martingal på tur i ny og ne. Trenger ikke den nå lenger.

Rir ofte uten nesereim, på mildt bitt. Rir mest tur og dressur. Egnetlig mye dressur på tur også.
Det er sjelden Matilda får gå rett fram en hel tur. Legger inn litt flytting for sjenkel og tempoveksl osv.
Ridestil: Prøve å ri mest med set og sjenkel, men har svakere sete enn tidligere, så sliter litt. Bruker sporer som kun er nær hesten når jeg ønsker det (har lange bein). Rir med dressurpisk noen ganger for å hjelpe å dytte bakparten hit og dit. Bruker voltesitsen...

Er nøye med å ikke mase, alltid gi etter når jeg får svar. Er rettferdig men bestemt. Krever aldri for mye på en gang.
Har ridd litt vel "trykke mellom tøyle og sjenkel" før, pga uvitenhet. Rir nå slik at hesten kan komme til samling via en form med rund rygg og bakbein som svinger godt under hesten.

Prøver selvfølgelig å gjøre alt på best mulig måte, men nå er det jo sånn at man finner nye måter å gjøre ting på hele tiden, så plukker ut og setter sammen etter min samvittighet og fonuft.

Når det gjelder hjelpetøyler ville jeg ikke si at de ikke kan ri de som rir med det, som du sa Amilion. Men heller det at de er late, og har for dårlig tid. Skynde seg langsomt er et fint uttrykk syns jeg

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

grannemann

» VIP

Skrevet - 28/04/2006 :  11:23:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Artig tema det her

Hvordan jeg rir... hmm? Jeg tenker hele tiden på aktivitet og fremdrift, at hesten min skal gå ærlig frem men være lydig på forholdene hjelpere. Rir derfor masse masse overganger i oppvarmingen. Halvparader er selvfølgelig helt elementert i all riding og i alle øvelser.

Rir for innstruksjon 2 dager i uka, (dressur) og da trener vi på litt mer avanserte øvelser (avanserte for meg iafall ) som bytter, travers og versade i galoppo.l, men når jeg rir for meg selv rir jeg mest litt skjenkelvikninger, versader i trav bakdelsvendinger o.l, føler ikke jeg har kunnskap nok til å sitte å plukke med byttene alene..
Prøver å fokusere mye på hvordan jeg sitter, men er ikke så lett når man ikke rir for innstruksjon! Sits er så utrolig viktig! Tenk å sitte perfekt...

Når det gjelder hjelpetøyler/innspenningtøyler o.l. har jeg aldri brukt det, og kommer nok aldri til å bruke det...
Rir alltid dressur med pisk, men bare for å rettlede hesten min, aldri for å straffe. Rir innimellom med sporer, men sjelden på min hest, da han er følsom for ben. Syns et liten snert med pisken bak skjenkelen er bedre enn et masende bein. Gi signal til hesten hva du vil, og vær ettergivende med en gang du får ett svar! Både med ben, sete og hånd.

Hva med deg da Amillion? Hvordan gjør dere det på blue hors??

The earlier you get up in the morning the more hours you have to enjoy!
Redigert av - grannemann den 28/04/2006 11:30:17 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  12:53:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Tja, jeg er opptatt av at hesten skal svare på små signaler.
Jeg kan være streng i den forstand at jeg krever hesten skal ha oppmerksomheten til meg, og svare godt. Jeg spør alltid pent om ting, om hesten ikke er interessert i å svare, spør jeg "høyere". Så svarer den på små signaler neste gang.
Alt jeg gjør er ut fra vike for trykk prinsippet, så ettergiften kommer med en gang hesten gjør det jeg ber om. Jeg sitter ikke å klemmer konstant på hesten feks, det er kun for å samle den, jeg vil at hesten skal bære seg selv for minst mulig hjelpere , og da får den også total ettergift både når det gjeler sjenkler og tøyler når den går bra.
Jeg har brukt hjelpetøyler til omskolering av travhester med godt resultat, men da har jeg bare brukt de 5 min over 2-3 økter for å lede.
Jeg bruker aldri strikk, da jeg synes den gir en seig ettergift.
Pisk bruker jeg som forlengelse av hjelpere.
Sporer til forfinelse av sjenklene.
Martingal bruker jeg ikke, og ikke nesereim.Jeg føler at hvis hesten gaper er det grunn til det, jeg vil ikke ta fra hesten muligheten til å si ifra
om jeg for hard på hånden feks.
Jeg prøver å være rettferdig, har jeg en skikkelig dårlig dag så unngår jeg å sette meg opp, for da mister jeg litt av den evnen :p

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/04/2006 :  13:23:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Ditt innlegg kunne jeg kjenne meg igjen i, Bea!

Ellers må jeg nok innrømme at jeg sliter litt med sitsen min( framovertipping og nedovertitting) som følge av ALT for lite instruksjon de siste åra....
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 28/04/2006 :  15:13:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kjente meg ganske godt igjen i Bea sitt innlegg jeg og. Den siste setningen og. Hadde egentlig en veldig god dag her en dag. Men når jeg satt meg opp og Matilda var helt døv ble jeg så frustrert fordi ingenting funka at jeg bare måtte gå av. Så tok jeg heller litt arbeid fra bakken.
På en måte er det litt feil for meg å gjøre det. Vil gjerne få igjennom det jeg ber om før jeg gir meg, men siden kroppen hennes rett og slett ikke funka (hadde gått veldig bra flere dager på rad, stiv kanskje) så hoppa jeg av. Vil ikke la frustrasjonen mot meg selv gå ut over hesten

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  19:29:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Jeg prøver så godt jeg kan å ri mye med kroppen, vekten og balansen min, med en jevn kontakt på tøylen. Er ikke fan av de som drar tøylene til andre siden av ridebanen for å svinge, men heller de som bruker vekt, sete og sjenkler. Jeg er heller ikke den som tyr til hjelpemidler når det er noe jeg ikke får til, så jeg holder meg til det enkleste når det gjelder utstyr. Ellers bruker jeg stemmen (alt for) mye, da jeg føler det har veldig stor effekt, ihvertfall på min hest. Også rir jeg da med sporer og pisk, men kaster vekk pisken hvis han begynner å stresse. Da får det uansett ingen effekt. Sporer bruker jeg av den enkle grunn av at jeg kan gi mye mere tydelige beskjeder uten å sitte å mase med sjenkelen.

OT: Tone, nå har jeg lagt ut de actionbildene du etterlyste på forumet ;)

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 30/04/2006 :  09:41:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Samme her Kristine. Bruker mye stemmen. Spes hvis ikke hun hører på setet. Noe upraktisk når man skal starte dressur da...

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/04/2006 :  11:59:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg prøver å ri på en slik måte at hesten trives best mulig. Prøver å ri mye med sete og balanse med kontakt på tøylen uten å være hard. Prøver å få hesten til å vise fremdrift.
Men hvordan jeg rir kommer veldig ann på hvilken hest jeg rir egentlig... Jeg rir ikke med hjelpetøyler eller sporer, men enkelte ganger rir jeg med dressurpisk. Jeg rir bare dressur da, aldri sprang.

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.