hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan rir DU??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hvordan rir DU??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

oleo

» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  02:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først... Det viktigste for meg med min ridning og hestehold er å huske på hvorfor jeg i det hele tatt har hest. Grunnen til det er simpelten at jeg elsker dyr men har en spesiell kjærlighet til hest. Jeg ville ikke på noe tidspunkt ignorert min hest, hverken på dagsform, humør, form, tilstand, helse osv osv... Jeg valgte hun, hun valgte ikke noe som helst og måtte bare akseptere det livet som ble valgt for henne. Derfor er det min oppgave å se til at hun har et så godt liv som overhode mulig. At hun får omsorg, blir respektert både som individ og som HEST, blir forstått, pleiet, stelt og blir elsket til hennes siste dag er kommet.

Når det gjelder trening så har jag akkuratt de samme prinsipper... En kan egentlig ikke kalle det prinsipper heller....for jeg tenker slik uten å tenke over det..
Merker jeg at hun ikke er helt i form en dag så respketerer jeg det, jeg har ikke dårlig tid eller noen frister som vi skal rekke så jeg kan med god samvittighet la hun stå en dag og bare kose oss med pussing og stell.. Andre ganger er det motsatt i formen...ut på tur, aldri sur, andre ganger full fart i skogen så gjørma spruter eller kanskje et par dager med realt arbeide på ridebanen, en dag på leietur og litt klikkertrening, en deilig klunketur med vogna, lange tøyler dressur eller kanskje litt morro med hinder og lek. Andre ganger er det meg som ikke er i riktig form og for at mitt nærvær i stallen den dagen skal bli så hyggelig som mulig så må man finne noe som passer. Vi blir stort sett enige..

Når det gjelder ridningen så har jeg alltid samme tanke med meg...men konkret så er jeg meget opptatt av sits og min evne til å ri hun så uforstyrret og fritt som mulig. Jeg varierer med utstyret etter hva jeg skal gjøre under ridningen.. Bitt, hack, sidepull, sal - ikke sal.... Bruker ikke noe ekstra utsyr av noe slag, det trengs ikke... Hender jeg rir med pisk dersom jeg rir teknisk for å støtte opp en noenganger litt bøllette skulder.... Er veldig konsekvent med ettergift og snakker kun når jeg roser henne eller ved konkrete kommandoer som Hoo. Bruker ikke smatting eller tunge lyder. Masse type vike for trykk og svare på små raffinerte signaler.. Hun er nesten utelukkende alltid konsentrert, er hun ikke det så får hun en pause eller en oppkvikker i den slag at vi gjør noe helt annet. Trener mye mykgjørende og har ofte korte økter av gangen, ca 5-10 min...strekker så på hals og rygg også kanskje 10 min igjen. Avslutter nesten alltid med å strekke ut hele overlinja og ved å la hun gå fritt uten rytter, også etter tur... Stretcher med gulerøtter for å ha det litt morro...

Jeg har en fole på 10 månder som jeg skal sørge for at får et like godt liv som jeg tror og ønsker hoppa mi har i dag. Han nyter livet ute døgnet rundt(begge går ute døgnet rundt, året rundt) med en haug med kompiser på digre områder. Han er en uberegnelig gærning men med et nydelig gemytt som jeg tror etterhvert vil forme han til en fantastisk hest. Tillitsfull og superglad i folk, kjælen og veldig pysette..
Når det kommer til den dag hvor han skal rides så vil jeg nok tenke helt likt som i dag....og slik skal treningen frem til da også bære preg av.

Oi oi oi, dette ble langt og sentimental..og litt OT her og der. Gi seg nå ja...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  08:45:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
bra skrevet, oleo.
når folen min skal ris inn vet jeg hvor jeg skal sende henne;-)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/05/2006 :  12:29:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
bra skrevet, oleo.

Opprinnelig postet av lucky june

Oh gulp... Men for din del så kan jeg jo ta min egen først så får vi se hvordan resultatet blir...hehe..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  14:35:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
bra skrevet, oleo.

Opprinnelig postet av lucky june

Oh gulp... Men for din del så kan jeg jo ta min egen først så får vi se hvordan resultatet blir...hehe..

Opprinnelig postet av oleo

neida. jeg bryr meg ikke om resultater bare alt blir perfekt

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 01/05/2006 :  14:55:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
hehehe
Oleo har litt forventninger å leve opp til

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 01/05/2006 :  23:29:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Heihei alle sammen!!

MAsse gode svar her, og jeg syns det er godt at folk finner sin egen ridestil, og ikke går etter hva ALLE andre gjør, hvis dere forstår hva jeg mener... JEg har alltid ment at man selvfølgelig har godt av å ri for en trener og få hjelp, men at det er viktig at man ikke lar andre bestemme helt hvordan du skal ri. Hvis det er en ting man ikke helt føler seg komfortabel med, er det jo ingen vits å sitte å "gnukke" med det...

Jeg har jo da som en del av dere vet en meget spesiell hest, som ikke alltid, eller stort sett IKKE hører på hva rytteren har å si, hehe... huner blitt mer oppdragen nå da, men diskusjonene er det fremdeles nok av!! Hva som er viktig med Mille, er at man ikke setter hardt mot hardt, for da går det ikke så veldig bra for rytteren sin del, hehe...
De første 1.5årene som jeg hadde Mille, red jeg for Per (Waaler). Per er veldig dyktig på å forstå seg på hesters psyke, (kanskje ikke så merkelig når han har hatt en hest som Fortune i så mange år)!! Han jobbet godt med Mille og hun hadde heller ingen problemer med han, selv om han var mann. Det vi jobbet med var å få henne til å ta kontakten og være ærlig fremme til hånden. Det var svært vanskelig, og vi prøvde mye forskjellig. Lang/dyp og lav for å få henne til å ta kontakten, vi la overhode ikke noe press på henne, fordi hun ble illende sint hvis man overhode tenkte tanken... hehe!!

Så flyttet jeg til Blue Hors, og ridemåten her var totalt anerledes. Det var mer fokus på formen og bakparten. Så nå skulle hun opp i formen og på bakparten.. Da dukket di største diskusjonene opp, ikke tale om hun skulle la noen legge noe press på henne.. Hihi.. Etter ikke så fryktelig lang tid begynte hun og akseptere presset, og jeg begynte å forstå denne nye måten å ri på, men jeg syns det var vanskelig å vende helt om.. Så det gjorde jeg heller ikke!! Selvfølgelig rir jeg på de prinsippene sopm er her, hvis ikke hadde det jo ikke vært noe vits å ri for verken Andreas eller Anna, men jeg har blandet litt av det jeg har lært i Norge og det jeg har lært her, samtidig som jeg nå kjenner Mille UT OG INN, og vet AKKURAT hvor pushegrensen hennes går. Jeg kan se det på henne når hun er i humør til å bli presst og når jeg bør ligge langt unna alt som heter press. Jeg lærer utrolig mye om riding ved å ha en sånn hest som Mille, som har et par 100 forskjellige personligheter.. Men nå er jeg også ved og kjenne dem alle, på LAAAAAAANG avstand

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, ET EGET SETT MED REGLER ER KJEKT Å HA!!

Så fortsett å ri folkens. Hør på treneren deres og ta imot så mye hjelp og råd som mulig, men husk også å ha noen egne regler slik at du kan være komfortabel med det du gjør!!

Lykke til videre!!!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 02/05/2006 :  13:21:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en 4 års vallak som jeg trener først og fremst i dressur. Har som mål å delta i 5 års klasser til neste år. (dvs La)

Min 4 årige dv vallak's vanlige uke.

Mandag: Longering i pessoa line ca 20 min aktivt arbeid.

Tirsdag: Fri

Onsdag: Berider fra danmark rir han i 30-45 min alt etter behov

Torsdag: Rir selv for samme berider i 30-45 min

Fredag: Enkel sprang trening for gøy, og med løsgjørende oppvarming og avslutting

Lørdag/Søndag: Tur og evnt longsjering eller ridning i tillegg

Hesten ris nå i dyp form, og jobber mye med å få han til å suge/søke støtte jevnt til begge tøyler. Masse overganger og tempovekslinger. Og mye sits trening for min del

Er jo ikke alltid planen blir like fast, da han er ung og man merker om han trenger litt ekstra fri ol.

Håper flere vil legge inn sine mål og ukentlige trenings plan for å nå disse.

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  14:00:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg har en dansk varmblodsvallak på 7 år, som jeg nå starter LB og LA dressur på. Vår treningsuke:

Mandag: Lett dressur, 20 min, rund og dyp form.

Tirsdag: Fri!

Onsdag: Hard dressurøkt, evt for trener, LA/MB øvelser, programridning

Torsdag: Samme som onsdag, men av og til rir jeg på sprangtime denne dagen, hopper opp i mot 1 m, men mye gymnastikkhopping (stuss, kombinasjoner osv)

Fredag: Hard dressurøkt, evt for trener, mye løsgjørende (versader, travers, sjenkelvikninger, kontragalopp)

Lørdag/søndag: Evt dressur/sprang på helgetreninger, ofte stevner, ellers dressur som vanlig (lett ridning dagen etter stevne)

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 02/05/2006 :  21:48:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir masse med sete/sjenkler,halvparader. Veldig mye flytting for innvendig sjenkel.
Bruker sporer innimellom,men kun kulesporer,og inneimellom dressurspisk,kun for å støtte opp. Når det gjelder tøylebruk prøver jeg å bruke de minst mulig,kun støtte på yttertøyle og gi og ta på innertøyle etter som han bøyer seg og søker ned.
Han må jobbes skikkelig og er av den "tøffe" typen,hehe.
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 03/05/2006 :  13:14:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir som en gris.. *Nøff*
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 03/05/2006 13:15:48 Gå til toppen av siden

***Ingrid***
» VIP

Skrevet - 11/05/2006 :  18:14:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Er enig i mange av innleggene, men noe er jeg uenig i.. De som bruker hjelpetøyler kan ikke å ri påstår noen der. Dette har vel alle forskjellige meninger om, men bruk de med fornuft! Jeg rir en oldenburger som har vært med i en kjøreulykke for mange år siden, der han holdt på å drukne. (det er nå en berider som eier han.) Vi bruker gramant tøyler på han, men vi holder nå på å vennes av med de og det er en befrielse! Når jeg rir med hjelpetøyler er ikke disse stramme, de brukes kun som veiledning! Jeg maser minst mulig på hesten når jeg rir, og jeg synes da det er bedre å ta litt i hjelpetøylen for å veilede, istedet for å slåss hesten ned på bittet som mange gjør!

Jeg rir bestandig med hele kroppen, det nytter ikke å bare bruke tøyler.. Sjenkel til tøyle, bruker aldri bare tøyler! Setet og vekt er også veldig viktig å huske på!

Jeg rir med sporer på enkelte hester for å gi korrekte signaler (ikke på lydige og følsomme hester) Men jeg sparker ALDRI hesten!!!!!!!! Sporer skal brukes med sunn fornuft, ikke alle folk burde få ri! Jeg blir så forbannet når jeg ser jenter ri med pessoabitt på nederste hakk i tillegg til martingal og pisk!! Hesten får vondt pga bittet og kaster hodet til værs! Der stopper hodet pga martingalen og rytteren blir forbannet for at hesten har hodet i været og gir den ett smekk med pisken!!! Man får da en livredd hest med null tillit og respekt!!

Jeg er enig i at har man en dårlig dag, dropp ridningen!! Da går det til h*******!
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 11/05/2006 :  19:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg er enig i at har man en dårlig dag, dropp ridningen!! Da går det til h*******!

Opprinnelig postet av ***Ingrid***

Er så sannelig meg enig!

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.