hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nesa i sky når vi traver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Nesa i sky når vi traver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LinnMerethe

Skrevet - 10/05/2006 :  09:18:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en døl som jeg for alvor har begynt å trene dressur med.Han kan ikke så mye ennå,så hittil så skritter vi mest og øver masse på å bøye og trå bena godt under seg slik at han får en fin form.Så nå i det siste har han begynt å bli fin,bøyer nakke og kropp,og setter bena under seg.Så etter mitt litt uproffe øye,så går han i ettergift.Men nå har vi så smått begynt å trave(må lære å krabbe før han kan gå,heter det ikke det), og da glemmer han den fine formen og setter nesen i været,tenker litt på en traver-med-sjekk stil.Samme hvor lenge jeg prøver så får jeg ikke den samme formen som i skritt.Hva kommer dette av?bare lite rutine?noen som har noen tips på veien?
Blir kjempeglad for svar....

Ride with the wind

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  09:45:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
La ham trave i en litt lang og åpen form( strekke hodet ned og frem med kontakt), ri lett og gjør halvparader om tempoet øker og han ikke setter bena godt inn under seg.
Samle ham gradvis sammen, men er han som du antyder litt fersk så kan du ikke kreve for mye samling.
Pass på setet ditt når du setter deg ned i salen slik at du ikke dumper ned på ryggen hans.
Vær tålmodig, ikke krev for mye, dette tar tid men etterhvert vil du merke at han klarer å bære seg selv og deg bedre.
Ikke tving ham til tøylen, dit kommer han etterhvert med en myk hånd og rettferdig rytter som tenker aktivitet fra bakparten.

Lykke til, dette er spennende

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 11/05/2006 :  22:55:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det kan ofte også ha noe å gjøre med at hesten ikke hører på hjelperene dine lenger, når du gjør en overgang og skifter gangart. Dette gjør den ikke for å være ulydig, men fordi den ikke ser "sammenhengen" mellom det du gjorde i skritt, og det du prøver å gjøre i trav.

Hesten er engang sånn at den må først lære alt på den ene hånda, deretter på den andre. Og når det den har lært er stabilt i den ene gangarten (vanligvis den laveste, skritt..) går man videre til neste (som da oftest er trav). Og da må en faktisk ofte lære hesten de samme hjelperene på nytt, noe som ofte er litt vanskeligere for rytteren, som da ofte ikke sitter like stødig på en hest som går litt i ubalanse, på grunn av at den ikke "kan" det enda.

Når en så begynner med å lære hesten det samme i trav, først på den ene, og så på den andre hånda, vil en oftest oppdage at det går an å få til en viss forkorting av prosessen ved "overføring av læring"- dvs når hesten først begynner å høre på deg, vil den oppdage at den kjenner igjen signalene du gir, selv om det vil være helt annerledes for hesten å gjennomføre det du ber om i en annen gangart.

OT, men min lille frustrasjon, er at de fleste hestene jeg rir opp til "stødig" i skritt og trav, lydig for forholdende og sidevegs hjelpere, er travere, som jeg ikke får LOV til å ta videre opp i galopparbeidet!
Irritere! Det vil jo også si at mine evner til å RI galopparbeidet svinner hen... Sukk... Dvs en kløpper til å produsere LD hester, men når vi snakker LC så mangler det en vesentlig del..

Godt man har minst EN man eier helt selv, og bestemmer over, i det minste....
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 11/05/2006 :  22:58:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Leste gjennom innlegget mitt en gang etterpå her, og vil gjerne legge til at en skikkelig dressursal er et UVURDELIG hjelpemiddel om en strever med å få SITTET skikkelig nok på hesten til å få gitt den hjelperne på en tilfredsstillende måte!

Ellers er det jo en grunn til at de fleste "proffe" som rir inn ridehester stort sett er beridere eller kokurranseryttere med "stålsits", som ikke lar seg vippe ut av salen av en ubalansert "grønn" hest..

*savne dressursal inderlig*
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.