hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - white line deasease
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 white line deasease
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

stall birkestrand

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  19:48:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle . Er det noen som kan fortelle meg hva "wld" er og hvorfor hesten får det og behandling? evnt hvor det e bilder av det og mer info om det . Ble så nyskjerrig på det

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  18:52:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
En " ny " hovsykdom har blitt diagnostisert i løpet av de siste 3-4 år,, og begynner å bli til stor bekymring for veterinærer og hovslagere. Vi snakker om onychomycosis, eller White line disease. Selv om vi foreløpig ikke vet så mye om white line disease, kan noen aspekter snart kanskje gi større innsikt. Den angriper ikke alle hester, den overføres ikke via hovslagerverktøy. En angrepet hov må behandles, det forsvinner ikke av seg selv. Sykdommen forårsakes av minst en bakterie og en sopp i symbiose. White line disease har blitt identifisert over hele verden, og betydelig arbeid blir gjort for å finne ut mer

det var dette jeg fant fra happy horse.har en kjempebra hovbok om emnet,men fant ikke den nå:(

men med mine egne ord er det sopp i lammelranden.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 27/04/2006 :  19:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette har jeg aldri hørt om Noen som kan fortelle litt mer om det.. Hvordan ser det ut? Legg gjerne inn bilde også.. Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  19:12:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har bilde,må bare klundre litt med å få lagt det ut.
Gå til toppen av siden

stall birkestrand

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  19:22:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva består behandlingen av.? og blir dem frisk ,eller ? hva med bruk av hesten.? æ vil gjerne vite masse. og gjerne om det finnes mer info noen plass Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  21:50:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
først fjerner man ødelagt hov,å tar på noe som dreper bakteriene.hesten kan bli helt frisk av det,å man kan bruke hesten.men hvis det går for langt kan hesten bli halt,å hoven kan råtne helt,å bli "stratos".
her er en adresse som forteller litt om høver i hvert fall: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/happyhorseno/subdet17.htm

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  22:40:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Slik ser en hov med WLD ut.

Jeg tror nok at dette er svært mye vanligere enn mange tror. Men det er viktig å være obs på. Det kan bli svære "krater" i høvene av dette.
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  00:00:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jepp,enda en grunn til å ha barfothest:)))
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  09:16:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Hva mente du med det? Det har egentlig ingen ting med barfot å gjøre.

Redigert av - Fröya den 28/04/2006 09:32:53 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  09:30:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
For de som vil vite mere om WLD kan jeg anbefale følgende side http://www.hoofrehab.com/ under Articles finner du mye om dette (litt nede på siden). Vil også anbefale å lese de andre artiklene (mye enklere hvis du skriver dem ut først). Står en del om forfangenhet (laminitis) og hovsenebeinsbetennelse (NAVICULAR SYNDROME) Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  10:11:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
neida,men min ble ikke kvitt det da han gikk med sko fordi det blir for skjelden når man kommer til hver sjette uke å får tatt bort det infiserte og får tatt på legende midler.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  12:22:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Enig. Bør egentlig behandles hver dag. Aller helst bør man også gjøre noe med årsaken. Pete skriver en del om det i artikkelen sin som jeg har refferert til over. Det må gjøres noe med BÅDE beskjæring, fôring og miljø. Gå til toppen av siden

Tømtern

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  21:51:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Hva mente du med det? Det har egentlig ingen ting med barfot å gjøre.

Opprinnelig postet av Fröya

heisann. enig faktisk. ikke dårlig. lenge siden sist hehe
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 25/05/2006 :  10:55:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lært litt nytt og ville skrive det ned her.
I tillegg til sopp i den hvite linjen har mange hester sopp i kråka/strålen.
Dette er en stor grunn til at barfothester fortsetter å være sårbeinte på stener uansett hva man gjør og hvor lenge man venter på utviklingen. Når det blir sopp i strålen trekker den seg sammen, får en smal sprekk i miden og mister ofte kontakten med underlaget. På hester med sko merker man ikke dette, de har jo vanligvis ikke så mye kontakt mellom underlag og stråle uansett. På barfothester ønsker man jo at strålen blir bred, tykk og hard og hjelper til å utvide hælene og den skal være med på å bære en del av vekten til hesten. Dette er bare mulig hvis det ikke finnes sopp i strålen. Soppen kan trenge seg så langt inn at den ikke synes utenfra og ikke forsvinner når det er tørt, fordi den sitter helt inne mot blodårene under strålen og får fuktigheten sin fra hesten. Den er derfor ofte for dyp til at man kan skjære den ut - og det tør uansett ikke jeg!
Dette er ikke det samme som stråleråte - som er mye lettere å oppdage.

Jeg har funnet to billige trygge produkter som brukes for å bli kvitt soppen - både i den hvite linjen og i strålen. Eddik og klor. Jeg trodde ikke så mye på det, men lot hesten min stå med benet i en bøtte med 50% vanlig eddik og 50% vann i 15 min. Etterpå var det en klar forbedring i bevegelsene hennes på hardt underlag og jeg trodde ikke mine egne øyne. Eddik kan brukes mot sopp - gammelt kjærringråd, og klor dreper både sopp og bakterier. Når man bruker klor skal det være en del klor og 4 deler vann. Lar man hesten stå i det skal det ikke gå over kronranden - men bare brukes på hoven og strålen. Mange blander klorvann på en spruteflaske og bruker det hver gang de har renset høvene. Jeg har sett bilder med utrolige forandringer i strålen i løpet av kort tid etter at dette er tatt i bruk så dette skal jeg prøve!
Når hesten er øm i strålen vil den legge mer vekt fremme på hoven. Den går "feil" og lander på tåa og dette vil være med på å ødelegge den hvite linjen ved å legge unormalt stort press på den.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  13:23:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du sier Eddik og Klor, mener du rent da? Altså, jeg skjønner det skal blandes ut, men før du blander ut det. Hvor kjøper du det?

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 25/05/2006 :  16:13:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøper det i matbutikken. Eddik 7% tror jeg det heter. Og den vanlige klor til vasking av hus. Jeg har så langt prøvd med eddik, og fikk forbedring med det. Jeg har hørt veldig positive ting om å bruke klor i steden for så jeg skal se om det blir enda bedre da. Hesten min har vært barfot en god stund nå, men strålen har ikke utviklet seg så mye som jeg ønsker og etter at snøen forsvant har hun vært litt sårbeint. Jeg er nokså sikker på at hun er øm i hælpartiet, antagelig i strålen.
Jeg har også lest om dette på endel engelske sider. Eddikk er vinegar på engelsk og klor er det samme som bleach.
Mange av de tingene man kan kjøpe for å smøre på høver for å drepe sopp og bakterier er mye mere giftig og potensielt farlig. Jeg vet om flere produkter som inneholder bl.a formaldehyde og andre som er kreftfremkallende og som kan da livet av mer enn du ønsker.
Det er klart at bare å bruke eddikk eller klor er ikke nok alene. En god trim og tørt underlag for hesten å gå på, mye bevegelse og lite stivelse i maten er minst like viktig. Jeg har gjort så mye jeg kan på andre områder og det var påtagelig hvordan hesten min dagene etter første eddikk bad begynte å gallopere mer rundt på beite enn hun hadde gjort på lenge og landet tydelig med hælen først. Som sagt - jeg trodde ikke helt på det jeg så, men nå har jeg fått høre det samme fra så mange kilder - og sett de første resultatene på min egen hest - så dette skal jeg prøve ut en stund til!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.