hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan gå over til barfot?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hvordan gå over til barfot?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mariann21

Skrevet - 26/05/2006 :  19:39:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan skal jeg venne hesten min til å gå barfot? Det er jo ikke bare til å rive av skoene og vips der har man en barfothest, er det vel?

Dere som har gått over fra sko til barfot, hva gjorde dere, og hva ble resultatet? Kan hvilken som helst hest gå barfot?

Bustetrollet

Skrevet - 26/05/2006 :  20:54:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er barfothest i perioder. Eller, 3 mnd. der den ikke er barfot og det er om vinteren.

River av skoene og rasper over hoven så den får "mjuke" og avrunede kanter. Så lar jeg hesten gå i innheninga si, og tar noen leieturer på grus/veien. Så begynner jeg å ri på åkern/i skogen. Og jeg bare trapper opp med lengere turer og hardere underlag.

Men så har hesten min utrolig streke høver, derfor går jeg også veldig fort fram. Så er hun også vant til å gå barfot, og hoven tåler mer pga. det..

Vet ikke hvordan andre gjør det, er ingen barfot ekspert..

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 27/05/2006 :  10:18:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skaff deg kunnskap først!
Kjøp boka til Pete Ramey, les alt på barfothest.com og hoofrehab.com og ironfreehoof.com.
Finn noen med erfaring, helst en barfottrimmer eller en smed som har erfaring med barfothester og få hjelp til de første trimmene - minst.
Vurder leveforholdene til din hest og se om du kan endre noe slik at den får være mest mulig ute og leve på tørt hardt underlag - uten avføring og gjørme. Vurder foringen av hesten din og se om den får for mye stivelse og om dette svekker fordøyelse og hovkvalitet.
Som du skjønner - det er IKKE bare å rive av skoene og så vips..
Det viktigste er kunnskap - hjelp av en med mer erfaring - og se helheten - mange ting påvirker høvene og helsen til hesten din.
Når alt dette er på plass:
For noen går overgangen uproblematisk og raskt. For andre kan det ta mer enn et år før hesten kan brukes helt fritt. De fleste kan begynne å ri på snilt underlag uten steiner ganske raskt. De fleste bør ha boots iallefall i en periode. Så lenge hesten ikke har vondt er det viktig med mest mulig bevegelse, men den må vennes gradvis til hardt underlag og steiner. Hesten skal gå avspent med lange skritt og lande på hælen - da vet du at den er komfortabel med underlaget.

Det er et veldig spennende område - du har masse og lære og mange sier de får en større forståelse for og nærhet til hesten sin når de begynner å ta litt av ansvaret for høvene selv.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.