hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sjenkel
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Sjenkel
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Draupne

Skrevet - 26/04/2006 :  01:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå, etter mange år uten ridning, begynt å ri igjen, har blitt forrytter for en flott hest.
Mitt problem er at jeg husker så utrolig lite av hva jeg lærte, og lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med å friske opp kunnskapene...
Jeg vet at hesten jeg har, kan ganske mye, og derfor kunne det vært moro å prøvd ut litt forskjellig.
Men jeg begynner med det enkleste først.

Men aller først må jeg få jobba med å samle ham ordentlig i trav og galopp, og jeg driver og trener på sitsen min.
Og det er ganske flaut å spørre om dette her, men here we go:
Sjenkel. Hvor nøyaktig er sjenkelen, hva er oversjenkel, og hvordan jobber man med denne i praksis, når man skal få hesten til å samle seg?

Jeg har et lite problem med å sitte ned i trav også. Hesten jeg har, har veldig store bevegelser, og det er omtrent håpløst å sitte godt ned. Det går greit i galoppen, selv om jeg trener på det der også. Er det noen som har noen tips?

Har også litt trøbbel med galoppen. Han er sinnsykt sterk, og jeg klarer rett og slett ikke å galoppere rett rundt på banen, han bare skener ut og jeg holder ham som en gal, og må bare stoppe han på små volter.
Når vi galopperer på volte, går det ganske fint, trener som sagt på sitsen her.

Er svært takknemlig for alle svar. (c:

carambee

Skrevet - 26/04/2006 :  08:54:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Sjenkel først: Oversjenkel er det vi kaller lårene og knørne. Undersjenkel er legg og hæl.
Oversjenkel bruker du ofte til å bremse hesten sammen med sete. Du klemmer lårene inn (men pass på å ikke klype fast med knærne)

Under sjenkel driver hesten fram. Når hesten skal samle seg strammer du overkroppen og sete/oversjenkel, for så og drive fram med undersjenkel (nesten samtidig). Du kan og ta litt på tøylen, men det høres ut som om du bør lære deg å bruke mest mulig sete hvis han er sterk.

Kan jo gi litt tips når det gjelder det andre og. Men det høres ut som om du skulle fått deg litt instruksjon. Lettere å si hva du skal gjøre for en som ser på.

Hvis du har veldig problemer med nedsitting hadde det vært lurt om du kunne longeres litt. Da har du kun deg selv å tenke på.
Strekk deg oppover, og prøv å slappe av i mellomgulvet. Men ikke slapp av så mye at hele deg blir til gelè;) Pass også på at du ikke klemmer deg fst med beina, da blir det vanskelig å sitte ned i traven.

I galoppen bør du gjøre en overgang eller ta en volte før han tar helt av. Vis han at her skjer det saker og ting, så det er ikke bare å ruse avgårde. Samtidig vil dette trene deg i å bruke hjelperne dine.

Håper dette kan hjelpe litt, men først og fremst bør du få noen til å hjelpe deg litt. Kanskje eier kan instruere deg et par ganger?
Hva slags hest er dette? Er det dressur han brukes til?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  10:15:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trening med stigbøyler er mye brukt og en effektiv måte å lære seg arbeidstrav på. Du bør dog trene på det på bane først, hvis du ikke er så trygg enda, eller du kan få noen til å longere deg, som carambee sa. For all del; slapp av! Ikke stress med å få det til, jeg brukte nesten et år på å lære meg arbeidstrav på hoppa mi.
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 26/04/2006 :  10:59:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
trening med stigbøyler? mente du uten bøyler kanskje?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  11:04:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har altid hørt at trening uten stigbøyler ikke er bra for schenkel problemer.. blir du f.eks longert u. stigbøyler vil en uerfaren/utrent rytter klemme seg fast med benene. I trav hopper man bare mer med rumpa om du klemmer deg fast for ikke å nevne utrolig mye klemming på hesten som til sist kan bli litt forvirret om man vil ri hesten med sete og bein. Beina skal ligge avslappet langs hesteryggen.. balansen kommer i setet og rygg.
Beina er ikke "kroker" til å holde seg fast".. det blir i så fall veldig tungt for beina i lengden.
Gå til toppen av siden

Draupne

Skrevet - 26/04/2006 :  11:53:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hva slags hest er dette? Er det dressur han brukes til?

Opprinnelig postet av carambee

Tusen takk for svar alle sammen, det var virkelig oppklarende. (c:

Joda, jeg burde få noen til å ta noen timer med meg, men det er bare det at jeg syns det er så flaut å ikke huske noe når jeg har drivi med hest i så mange år før. Men nå vet jeg hva man snakker om når man sier sjenkel, og hva man skal gjøre for å sitte ned, da er det lettere å forstå ting. Regner likevel med at jeg må trene en del på det, men jeg kan i alle fall fokusere riktig. (c:

Lord er en 15 år gammel trakhener, og han brukes til sprang, dressur og turridning, på hobbybasis. Han har starta, men jeg har ikke tenkt å gjøre noe slikt, vil bare friske opp kunnskapene. (c:
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 26/04/2006 :  13:22:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det er ikke så flaut som du tror. Bare si at det er lenge siden du har ridd, og at du ikke husker hva alle begrepene betyr. Da er det lettere å spørre midt i timen hva treneren mener.

Lopke: Er veldig enig med deg ang å ri uten stigbøyler. Man lærer å knipe seg fast og spenne seg, istedet for å rette seg opp, sitte i balanse og SLAPPE AV

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  16:04:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
var nok uten stigbøyler jeg mente, ja, carambee *flau*

edit. det gikk nok for fort i svingene.

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  17:33:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Husker mine glansdager da jeg kunne ri lettridning uten stigbøyler.
Kunnskapene går litt i glemmeboken når man har en lengre pause, men jeg synes det er fint med folk som innrømmer det og spør om hjelp fremfor folk som skal leke verdensmestere

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 26/04/2006 :  17:52:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Enig lino. Synes det er topp. Bra vi har MIX da, så er det lettere å spørre

Guro
» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  22:22:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ang galopp: å styre hodet fungerer sjelden i galopp. Hvis han blir sterk eller "løpete" er det ofte "å sitte i mot" altså holde igjen med sete og oversjenkel mye mer hjelpsomt enn å prøve å dirigere hodet til hesten. Pass på å sitte rett, slapp av i hoftene og knærne så du ikke holder deg fast, hvis du "åpner" bekkenet så vil hesten gå fram, hvis du skyver sammen vil hesten senke tempoet.

Ofte når hester løper av sted i galopp opplever jeg at det er fordi vi lar dem løpe når vi fatter. Altså ikke i fatningen, men i det de slår over i galopp. Jeg gjør innimellom dette selv, fordi jeg ikke klarer å sitte i fatningen, men derimot faller framover og havner i ubalanse, dermed blir fatningen dårligere, og hesten kommer også i ubalanse, og får lettere for å "ruse på".
Den letteste måten å fatte galopp på (forutsatt at hesten fatter greit vel og merke) er at du bare sitter rett, så "skyver" du innvendig hofte fram og flytter utvendig fot bare en liten millimeter bakover. Da er det mye lettere å holde seg i rett posisjon selv (syns jeg da) enn når man skal drive og vifte rundtomkring med bena fordi man har lært på rideskolen at man skal flytte innvendig fot fram og utvendig bakover.

En liten ting helt til sist: samme hva du holder på med når du rir er det alfa og omega å huske på at man må puste. Det høres banalt ut, men hvis man puster jevnt og rolig spenner man seg ofte veldig mye mindre, og da sitter man mye bedre på hesten også:-)

Syns det er flott at du tør å spørre jeg:-)

Guro
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  23:02:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Bra Guro! Helt enig med deg! Pust, sitt, slapp av og hold alle hjelpere helt rolig, støtt opp i tøylene, men ikke dra. Sitt i mot i setet, men hold sjenklene stødig, slik at hesten ikke går ned i trav i stedet.
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/04/2006 :  08:43:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ganske enig der Guro. men sjølnte ikke helt hva du mente med å styre hodet? Var det ang å ri inn på en volte?

Ellers veldig enig i galoppen. Merker selv at hvis jeg fatter fra skritt, og får en bra fatning, blir galoppen mye mer kontrollerbar enn hvis hesten får en dårlig fatning

Guro
» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  18:48:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Carambee: det jeg tenkte på med "å styre hodet" var det trådstarter skriver om at hesten "skjener", ofte når hesten blir sterk og "sjener" så prøver vi å få den til å feks gå på en volte, da er det lett å bare "dra i tøylene" også blir hesten rett og slett løpende med hodet bøyd i en retning, mens den fortsetter bevegelsen i den retningen den selv ønsker. Da er det etter min mening (vel og merke er ikke den kvalitetssikret) bedre å sette seg ned på rumpa (om det ikke er en unghest det er snakk om), og heller dempe tempoet. Samtidig er det ofte slik at om hesten har løpet seg avgårde i galopp så må man ta ned tempoet, før man kan gjøre noe særlig fornuftig.
Altså: innimellom får man glemme hodet, bare la det "lede ann" til en viss grad.

Det jeg vel glemte å skrive var at det er bedre å svinge med vekt og hjelpe til med sjenkler, ikke bare "dra". jeg skriver ikke her at noen drar i noe som helst :-) Men at det er lett å gjøre det i gitte situasjoner.

Om man har hest som "løper" i galoppen så opplever jeg også at det kan være greit å sette seg "babymål", altså: etter fatning skal vi holde rundt svingen feks, og etter det skal vi gjøre en -god- overgang til trav. Etter som hesten og ryttern blir mer enig om dette med galopp så går det ann å øke mengden, si "halv storvolte" eller "hel storvolte" osv.

Håper det ble litt klarere hva jeg mente nå:-)

Og for de som måtte lure, ja de hadde " -tegn på veeeldig billigsalg på butikken i dag;-)

Guro
Gå til toppen av siden

Draupne

Skrevet - 30/04/2006 :  01:27:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke så flaut som du tror. Bare si at det er lenge siden du har ridd, og at du ikke husker hva alle begrepene betyr. Da er det lettere å spørre midt i timen hva treneren mener.

Lopke: Er veldig enig med deg ang å ri uten stigbøyler. Man lærer å knipe seg fast og spenne seg, istedet for å rette seg opp, sitte i balanse og SLAPPE AV

Opprinnelig postet av carambee

Så man -skal- knipe seg fast når man skal sitte ned i trav?
Jeg fikk forklart forrige dagen at man skal 'gni skinn', altså følge hestens og salens bevegelse fremover, og legge all vekt i stigbøylene. Har fått litt mer dreisen på det nå, men må trene masse, masse på dette. Også det å få ordentlig kontroll på bena under lettridning sliter jeg litt med. (c:

Kopi av melding:
Ang galopp: å styre hodet fungerer sjelden i galopp. Hvis han blir sterk eller "løpete" er det ofte "å sitte i mot" altså holde igjen med sete og oversjenkel mye mer hjelpsomt enn å prøve å dirigere hodet til hesten. Pass på å sitte rett, slapp av i hoftene og knærne så du ikke holder deg fast, hvis du "åpner" bekkenet så vil hesten gå fram, hvis du skyver sammen vil hesten senke tempoet.

Ofte når hester løper av sted i galopp opplever jeg at det er fordi vi lar dem løpe når vi fatter. Altså ikke i fatningen, men i det de slår over i galopp. Jeg gjør innimellom dette selv, fordi jeg ikke klarer å sitte i fatningen, men derimot faller framover og havner i ubalanse, dermed blir fatningen dårligere, og hesten kommer også i ubalanse, og får lettere for å "ruse på".
Den letteste måten å fatte galopp på (forutsatt at hesten fatter greit vel og merke) er at du bare sitter rett, så "skyver" du innvendig hofte fram og flytter utvendig fot bare en liten millimeter bakover. Da er det mye lettere å holde seg i rett posisjon selv (syns jeg da) enn når man skal drive og vifte rundtomkring med bena fordi man har lært på rideskolen at man skal flytte innvendig fot fram og utvendig bakover.

En liten ting helt til sist: samme hva du holder på med når du rir er det alfa og omega å huske på at man må puste. Det høres banalt ut, men hvis man puster jevnt og rolig spenner man seg ofte veldig mye mindre, og da sitter man mye bedre på hesten også:-)

Syns det er flott at du tør å spørre jeg:-)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Tusen takk for gode råd!
Når det gjelder galoppen, har jeg i første rekke galoppert kun på volte nå, og konsentrert meg om sitsen, føler at det går greiere for hver gang. Er mye å tenke på når man rir hest gitt. Tenk at jeg engang i tiden kunne galoppere barbak med armene strakt ut til siden...og dette gjorde jeg på tur!
Det å ri hest er ikke som å lære seg å sykle igjen akkurat...det har jeg merka godt må jeg si. (c:

Når det gjelder det at Lord ruser ut, så må jeg trene på den biten der, ja. Skal forsøke å fatte slik du sier, han fatter jo galopp lett, så det skal bli spennende å se om det holder å gjøre det så enkelt.

Fortsett å komme med gode råd folkens, jeg syns dere er veldig flinke til å svare her. (c:
Gå til toppen av siden

Draupne

Skrevet - 30/04/2006 :  01:38:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må komme med noen nye spørsmål jeg, føler at jeg ikke helt har skjønt dette med å bruke undersjenkelen.

Carambee, du skriver i ditt første svar til meg at:
Kopi av melding:
Under sjenkel driver hesten fram. Når hesten skal samle seg strammer du overkroppen og sete/oversjenkel, for så og drive fram med undersjenkel (nesten samtidig).

Når jeg skal drive fram med undersjenkel, betyr det at jeg skal trykke sjenklene inntil hestekroppen, og rytmisk drive han fram? (Føler meg helt idiot her nå..men det er det jeg har prøvd. (: )
Hva med i trav? Når jeg vil ha ham til å samle seg og ikke ruse avgårde for eksempel, vil han ikke da bli verre hvis jeg driver fram med sjenkelen?
Dette gjelder i alle gangarter?
Prøvde det i skritt bare (føler at jeg ikke har den kontrollen at jeg klarer det enda i trav), og jeg merker at Lord følger med, han lurer på hva som skjer. Men om han samler seg er jeg veldig usikker på..han bøyer nakken, men jeg kan ikke kjenne at ryggen løfter seg, at han jobber mer med bakbena.

Er det dette som kalles halvparader forresten? Det å stramme overkroppen og sete og drive hesten frem? (Har også lest at man skal tenke seg at man skal stoppe hesten, men ikke gjør det likevel, i en halvparade. Jeg lurer på om det er forskjell på disse to.)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.