hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Syk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Syk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

-mona-

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  19:50:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en hest som plutelig begynte å hoste å snørre når han kom inn i stallen og begynte å spise i går. virket som han satte noe i halsen eller no sånt. hadde vetrinær til å titte på han men han fant ikke noe, fikk antibiotika og krampedempende. har ikke spist av maten sin i natt og iløpet av dagen. kommer guff ut av munnen og nesen når han hoster/nyser. noen som vet hva dette kan være. han har temp på 37.5.
håper noen har noen tips om hva dette kan være?

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  20:06:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
kikket dyrlegen i nesen til hesten? i blant hender det at hester innhalerer støvpartikler fra høyet inn i nesen og videre til bihulene. Da det setter seg der blir det ofte "tett" og slikt gørr vil komme ut av nese og munn. jeg ville antakelig ringt dyrlegen på nytt, og bedt om full sjekking av luftveiene, og nese. Siden hesten ikke har spist noe i natt er jo det ett tegn på at noe er galt...
Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

-mona-

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  20:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
dyrlegen var der å ga han antibotika igjen idag. kommer med sånn apperat for å sjekke luftveiene imorgen. er nervøs for stakkar dyret jeg. =) Gå til toppen av siden

-mona-

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  20:20:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
var rød i nesen da han lyste opp i nesen idag da.. Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  21:08:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
akkurat... Ja er ikke særlig koselig da dyrene blir syke uten å vite hva som feiler dem. Men siden dyrlegen kom dit så tidlig, får jeg regne med det vil gå bra med hesten din:)
kan hende han har en liten luftveisinfeksjon. ene hesten på stallen hadde det pga høy støv, og var akkurat som hesten du beskriver. Hun ble satt på en spesiell antibiotika kur, som ga lokal pencilin, altså virket kun i luftveinene så det ikke gikk utover resten av hesten. husker ikke navnet, men hun ble bra etter 5 slike "sprøyter". ( 1 kur) Eller det bare er irritasjon. kan jo tenke seg selv å ha fått noe oppi nesen som ikke forsvinner med en gang. ubehagelig og irriterende:)

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  21:54:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Den høres absolutt ikke frisk ut nei. Hvordan ser snørra ut? Er den blank, eller tykk og gulaktig? Som Angela sier, få dyrlegen til å sjekke luftveier skikkelig, slik at du ikke risikerer luftveissykdommer, det er ikke så lett å bli kvitt, og kan i verste fall føre til utvikling av astma. Men ikke bli redd da, det skal ganske mye til Og siden du har vært såpass rask med å finne det ut, tror jeg det går bra!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

-mona-

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  22:09:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror det kan være litt oppkast. ser ut som betfor/oppbløtt kraftfor det som kommer ut av munnen. Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  22:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm... virker veldig som hoppa på stallen... Dette høres nesten ut som er en forstoppelse i luftrøret/spiserøret, etter at hesten har svelget maten galt, noe dem fort gjør da de spiser kraftforet "ivrig". Gjør hesten din det?
Med forstoppelse mener jeg selvsagt ikke full blokkering, men at det kan ligge å irritere.
Riktig er det ihvertfall ikke.. Men som Ingvild og Kenzo sier, så har du oppdaget dette fort, og tror neppe det skal bli noe varige men ut av det:)

-mona-

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  22:46:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun driver også å "vrenger leppa". har fått i seg litt vann nå da. og spiser litt hvis vi forer fra hånden. vet ikke om det er best med høy eller fortørket rundball. ( bruker det til vanlig) Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  22:51:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
vrenger leppa kan bety så mangt. min hest gjør det rett som det er for å "lukte, sjekke ut" ting. mens for andre kan det bety "jeg har no problemer, men klarer ikke å fortelle deg det "ting.
kjempeflott at du får i henne vann i hverfall. Fortørket rundball har ikke jeg noe kjenskap til så det tør jeg ikke svare deg på, men ihvertfall noe som er støvfritt intil dyrlegen har vært der igjen er nok en fordel:)

-mona-

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  22:54:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
prøver å drikke vann, men endel kommer ut igjen. =/ Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 25/04/2006 :  23:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette høres kjent ut dessverre..

Jeg ville gitt hesten støvfritt høy og ut i frisk luft. Gi den enten fortørket rundball eller dynk høyet i vann.
Jeg er ingen dyrlege men slik du beskriver dette høres det mer ut som en astmatisk greie (mindre anfall) enn forstoppelse i spiserøret.

Hosting og snørr fra nesa tyder på irriterte slimhinner og slim i lungene.
(Astmatisk/luftveis-problemer).
At den drikker litt og resten renner ut kan tyde på at den prøver å fukte høyet for at det skal bli lettere å svelge fordi den er sår.
Trolig derfor den vrenger leppa også,ubehag med å svelge/puste.

Jeg ville fått en veterinær opp så fort som mulig og lyttet på hestens lunger, samt tatt en endoskopi-undersøkelse.
Imens ville jeg satt hesten ut i frisk luft, (hvis det ikke striregner sidelengs og er rått-kaldt),og prøvd å få i den væske.
La gjerne høyet ligge en stund (30 min.),i bløt så blir det mykere å svelge.

Redigert av - xxxx den 25/04/2006 23:54:15 Gå til toppen av siden

-mona-

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  23:51:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
har vært vetrinær der igår, idag og kommer tilake i morgen. skal føre sonde opp i nesen for å se hva det er. det kommer kraftfor/betfor ut når han hoster. =/
håper bare det ikke er noe smittsomt jeg. tviler på at hun fukter høyet. hun vil ikke spise så mye av det. vannet fosser ut rett etter at hun har drukket.. =/
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/04/2006 :  00:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke uroet meg om det var smittsomt eller ei akkurat nå.
Nå er det viktigste og raskt få sjekket hva det kan være slik at du får behandlet hesten så den slipper å ha det så ubehagelig.
Gi all mat og vann fra bakke/gulvnivå. (Fukt flisa om den er knusktørr).
Da puster hesten inn mindre partikler i lungene (nedenfra og opp) enn om den blir foret med høynett eller lignende som gjør at hesten puster ovenfra og rett inn.

Vet du om hesten har vært operert og åpnet i luftveiene? Noen løpshester blir det for at de skal kunne løpe raskere, og da kan maten havne i luftrøret.

Men som jeg skrev har jeg ikke så stor tro på forstoppelse. Om så er kan det ikke være "potte-tett" ihvertfall.
Det pleier å være langt mer dramatisk hvor hesten får kvele-kramper og kan bli relativt panisk. Som hesteeier er det da lite en får gjort annet enn å prøve å leie ut hesten så den får bevegd seg så den kanskje harker opp det som har havnet på feil plass. De fleste hester begynner også å svette og vil legge seg/skraper med beina.
Veterinæren får som oftest ikke gjort annet enn å gi hesten beroligende.

Siden din hest ikke har disse symptomene synes jeg det virker litt rart.

Redigert av - xxxx den 26/04/2006 00:20:30 Gå til toppen av siden

-mona-

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  00:19:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
har kun gått et fåtall løp så den er nok ikke opperert som jeg vet av hvertfall! regner med dyrlegen finner det ut i morgen. tok blodprøve i går, men får ikke resultatet ennå. =/ håper det ordner seg ilpet av morgendagem\n, hvertfall at vi vet hva det er! Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 26/04/2006 :  00:21:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lykke til,går nok bra nå som hjelpen er på vei! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.