hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fyllinger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Fyllinger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

nn

Afghanistan

Skrevet - 26/04/2006 :  11:31:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva gjør dere med fyllinger i bena på hesten? Selv har jeg blitt rådet til å la det være som det er, og la hesten bevege seg helt normalt. Så lenge hun ikke er halt på noen måte er dette ingen ting å bry seg om.

Inspill, noen...?

Lopke

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  11:36:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjøling med vann?? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  11:37:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bygg kan gi fyllinger.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  11:46:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med deg Birre, så lenge hesten ikke er halt er det ikke noe å bry seg om.

Men hesten min pleier å bli mye bedre etter at jeg har ridd, dvs etter at den har fått bevegelse i beina, som får blodsirkulasjonen bedre i gang. Hvis jeg har ridd hardt pleier jeg å bruke isbalsam, og massere dette på sener/ledd, eller spyle beina med kaldt vann om sommeren. Mange bruker stallbandasjer, men det er slett ikke sikkert det lønner seg å pakke inn fyllingene, da noen hester faktisk kan bli verre av det!

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  11:53:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge fyllingene er "stabile", er det ikke så mye å bekymre seg over. Hester fyller gjerne litt over natten, men dette går som regel ned etter at de har stått ute eller har blitt ridd.
Om du merker forandringer i fyllingene (eller at hesten fyller veldig mye), eller at hesten fyller mer på et bein i forhold til de andre, ville jeg ha fått hesten undersøkt. Ellers er det bare å "vedlikeholde" beina ved å feks spyle og/eller ha på liniment etter harde treninger.

Hege Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 26/04/2006 :  13:09:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fyllinger er et tegn fra hesten om at sirkulasjonen ikke er helt i orden. Men det kan også være et tegn på at den ikke helt greier av den belastningen den utsettes for. Sørg for at hesten får mye utegang der den kan bevege seg (les, stor luftegård, og helst sammen med andre hester). Pass på at hesten er riktig skodd/får riktig hovpleie, og pass på at den ikke får mere protein enn den trenger. Da er det viktig med analyse av grovforet, da det er dette som er hestens største proteinkilde. Om hesten står i gjørme, kan dette også gi fyllinger gr irritasjon i huden. Ellers har jeg skrevet MYE om linimenter under diskusjonen om blistring. Linimenter og isbalsam er bortkastede penger. De virker kun i huden, og ikke i underliggende vev om man vil forebygge.

Mitt råd er at du følger med fyllingene og ser om de endrer seg. Før også nøye dagbok over hva du gjør de enkelte dagene, så ser du hva som gjør det verre/bedre.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 26/04/2006 :  14:39:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fyllinger er et tegn fra hesten om at sirkulasjonen ikke er helt i orden. Men det kan også være et tegn på at den ikke helt greier av den belastningen den utsettes for. Sørg for at hesten får mye utegang der den kan bevege seg (les, stor luftegård, og helst sammen med andre hester). Pass på at hesten er riktig skodd/får riktig hovpleie, og pass på at den ikke får mere protein enn den trenger. Da er det viktig med analyse av grovforet, da det er dette som er hestens største proteinkilde. Om hesten står i gjørme, kan dette også gi fyllinger gr irritasjon i huden. Ellers har jeg skrevet MYE om linimenter under diskusjonen om blistring. Linimenter og isbalsam er bortkastede penger. De virker kun i huden, og ikke i underliggende vev om man vil forebygge.

Mitt råd er at du følger med fyllingene og ser om de endrer seg. Før også nøye dagbok over hva du gjør de enkelte dagene, så ser du hva som gjør det verre/bedre.

Mvh Torill

Opprinnelig postet av Chevaleresse

Hmmm,

Jeg gjør stort sett det samme hver gang jeg rir. Jeg veksler på å ri på tur/bane. Hun går kun på høy, altså ingen ting av tillegsfòr. Nå skal det sies at hun har stått mer eller mindre de to siste årene før hun kom til meg, og jeg regner med at dette kanskje er en av grunnene til at hun har fått fyllinger? Hun hadde ikke det når hun kom.

Videre så synes jeg at det kun var litt de første ukene, men at de nå er større, men har stabilisert seg. Det er også like mye i hvert bakben. Hun er ute hele dagen sammen med to andre hester, og ja, hun får beveget seg. Minstemann er en tyrann og jager min hest rundt om kring. Her om dagen hadde hun også til og med tatt en jafs av baken til hesten min...

Ut i fra de svarene jeg har fått ser det ut til at de fleste ikke gjør noe med fyllinger, men rir som normalt. Da fortsetter jeg med det, så lenge hun som nevnt tidligere ikke er halt.
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  14:45:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Når garsy fyller vet jeg noe er galt selv om hun er 19 og ikke verdens beste beinstilling, fyllet nå i ene bakbeinet og hadde sår... fikk lymfangitt med en gang, nå brukes lunkent omslag med slik klorin pulver som ejg har i vannet, + plastfolie + Fleksi bandasje + mine egene stallbandasjer.... Om Jeg trener hardt en dag så spyler jeg bena med lunkent vann en god stund før jeg slipper henne inn i boksen, om hun fyller dagen etter så rir jeg vanelig, ikke hard trening, spyler bena og har på blue laotion og bandasje som hun står med over natten, og dagen etter er hun heeeelt fin.... Men er ikke ofte hun fyller
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 26/04/2006 :  15:19:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags rase er det?

Tyngre hester har lettere for å fylle enn lettere. Uten at det er noe galt med dem. Mest sansynlig er det ikke noe farlig at hesten din fyller, men du kan bruke det som et påskudd til å finne ut mer om hesten din. Har du analyse av høyet?

Hvordan ser bakhovene ut, og hvordan går og traver hun på fast/mykt underlag?

Hva slags vanestillinger har hun (hvordan står hun oftest) Noen hester står med bakbeina veldig langt under seg, og dette gir større belastninger på bakbeina. Årsaken til dette kan ligge i hovene, eller musklatur i rygg og bakpart. Det kan også være at hun er født sånn.

Nå er jeg en nysgjerrig sjel da som elsker å analysere og prøve å finne ut hvorfor ting er som de er....

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 26/04/2006 :  15:44:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva slags rase er det?

Tyngre hester har lettere for å fylle enn lettere. Uten at det er noe galt med dem. Mest sansynlig er det ikke noe farlig at hesten din fyller, men du kan bruke det som et påskudd til å finne ut mer om hesten din. Har du analyse av høyet?

Hvordan ser bakhovene ut, og hvordan går og traver hun på fast/mykt underlag?

Hva slags vanestillinger har hun (hvordan står hun oftest) Noen hester står med bakbeina veldig langt under seg, og dette gir større belastninger på bakbeina. Årsaken til dette kan ligge i hovene, eller musklatur i rygg og bakpart. Det kan også være at hun er født sånn.

Nå er jeg en nysgjerrig sjel da som elsker å analysere og prøve å finne ut hvorfor ting er som de er....

Mvh Torill

Hun er en varmblodstraver, som jeg kun bruker til ridning. Hun har en bra benstilling, og når hun står rolig står hun som oftest å bytter på å hvile bakbena. Hun står ikke med bakbene innunder seg, men slik en hest normalt skal stå.

Hun hadde ikke sko på når jeg fikk henne, og hovslageren mente det kunne bli en belatning å sette henne rett på vintersko. Men så har man jo valget da, å sette på sko eller å skli på isen og brekke et ben. Da ble det selvsagt sko...

Ellers så har jeg ikke analysert fòret hennes. Hun spiser godt av høy fra rundball. Fòrer henne på våtfor fordi hun har irritasjonshoste.

Videre så vet jeg veldig lite om henne, kun at hun gikk sitt siste løp for seks år siden, og har stått i ro de to siste.
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  16:31:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hvis fyllingene kommer av dårlig blodsikulasjon, ville jeg brukt back on track.Det funker kjempe bra på min hest!
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  09:07:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Da er jo mest sansynlig årsaken til fyllingene at hesten har fått broddsko på etter at den ikke har vært skodd på lenge. Dette gir mye større friksjon mot underlaget (dermed mer belastning), og muligens noe nedsatt sirkulasjon.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 27/04/2006 :  10:36:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei.

Da er jo mest sansynlig årsaken til fyllingene at hesten har fått broddsko på etter at den ikke har vært skodd på lenge. Dette gir mye større friksjon mot underlaget (dermed mer belastning), og muligens noe nedsatt sirkulasjon.

Mvh Torill

Vil fyllingene da bli mindre når sommerskoene kommer på, eller vil det være et vedvarende problem?
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  14:00:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Vet du hvor lenge hesten gikk uten sko da? Det kan hende fyllingene blir borte når sommerskoene kommer på. Det gir mye mindre friksjon. Hvis den har vært barfot enstund, så kan jo fyllingene være pga sko generelt, nemlig noe nedsatt sirkulasjon. Men så lenge det er stabilt, og hesten er komfortabel å haltfri, så er det ikke farlig. En del mennesker blir også hovne i anklene, uten at det er farlig.

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 27/04/2006 :  14:04:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei.

Vet du hvor lenge hesten gikk uten sko da? Det kan hende fyllingene blir borte når sommerskoene kommer på. Det gir mye mindre friksjon. Hvis den har vært barfot enstund, så kan jo fyllingene være pga sko generelt, nemlig noe nedsatt sirkulasjon. Men så lenge det er stabilt, og hesten er komfortabel å haltfri, så er det ikke farlig. En del mennesker blir også hovne i anklene, uten at det er farlig.

Mvh Torill

Tusen, tusen takk for flotte svar. Jeg har ingen erfaring med slikt fra tidligere, og det er morsomt, og en trygg følelse, å kunne lære noe nytt som faktisk angår min hest
Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 27/04/2006 :  15:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen årsak.

Lykke til med hesten din!

Mvh Torill
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.