hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fargeavl
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Fargeavl
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

carambee

Skrevet - 26/04/2006 :  17:35:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Næh, den var ikke noe særlig den der. Svarte friesere er bedre. Selv om han var ganske skitten på bildet da
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  18:08:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hesten på bildet er ei hoppe, så det er sikkert Obizuth.
Her er den røde hingsten: http://www.worldofdancinghorses.com/stallions.html

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 26/04/2006 18:12:12 Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  20:05:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes den røde hingsten var lekker jeg. Mye penere enn endel av de sorte jeg har sett!! Nå snakker jeg eksteriør og ikke farge. Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  20:31:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
synes den røde hingsten var lekker jeg. Mye penere enn endel av de sorte jeg har sett!! Nå snakker jeg eksteriør og ikke farge.

Opprinnelig postet av Cesar

Enig! Var skikkelig fin syns jeg.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/04/2006 :  07:11:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ikke den rødeste jeg har sett da. Så nesten ut som en svart som hadde stått i sola, hihi
Men lekker det var han.
Står "Standing at stud". Trodde ikke det var lov å avle på røde jeg? hm...
Må være ære i USA dette her

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  07:52:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke den rødeste jeg har sett da. Så nesten ut som en svart som hadde stått i sola, hihi
Men lekker det var han.
Står "Standing at stud". Trodde ikke det var lov å avle på røde jeg? hm...
Må være ære i USA dette her

Opprinnelig postet av carambee

Obizuth er den ENESTE røde avlshingst i verden!! det er IKKE ønskelig med rødt!
og de DNA tester for røde gen, disse vil idag ikke bli godkjent avlshingst. Røde hopper kan heller ike få registrert føllene sine!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/04/2006 :  08:03:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hvorfor er han kåret hvis han er rød da?
Sjønte ikke jeg. Eller blir de kåret i amerikaland??

Kikka på noen andre bilder enn det var linket til. Da så jeg mer sjokkis fargen. Er det rødt? Kunne nesten gjetta at det var en svart hest med en av de "bleke-genene"

Lopke

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  08:58:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor er han kåret hvis han er rød da?
Sjønte ikke jeg. Eller blir de kåret i amerikaland??

Kikka på noen andre bilder enn det var linket til. Da så jeg mer sjokkis fargen. Er det rødt? Kunne nesten gjetta at det var en svart hest med en av de "bleke-genene"

Opprinnelig postet av carambee

ja jeg er litt i tvil jeg og nåå.. jeg tror alt er mulig over there..
Tror egentlig ikke han er FPS godkjent for avl, for jeg finner han ikke på hingstelisten. tror de bruker han for cross-breed..

dessuten er han ikke rød, han er kastanje (chestnut) det kreves at begge foreldre er røde for å lage røde føll. to svarte lager ikke røde føl.

Brandus 345 er forresten en av TOPP hingstene. Han har bleke gen.. :
lys

mørk (mørk)

(jeg vil forresten unngå dette på mine føll..)
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  09:18:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Stemmer det at fjordinger med avtegn (feks stjerne) ikke kan kåres eller avles på?
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  10:48:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stemmer det at fjordinger med avtegn (feks stjerne) ikke kan kåres eller avles på?

Opprinnelig postet av pre-arab

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=11391
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/04/2006 :  10:52:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Er en debatt om det her under avl og oppdrett. Der forsto jeg det sånn at hopper kan godkjennes, men hingster ikke blir kåra hvis de har hvite avtegn. Dvs stjerne under 5 cm. Over det er vel ikke ønskelig.

Lopke: Mørk Kastanje er vel det den amerikanske er ja. Brandus var nesten litt smokey black. Som kan stemme hvis han har et bleke gen... Kan han da ende opp med enda lysere avkom? Eller? Kompliserte saker dette her. Når jeg leste på den siden jeg linka til i første innlegg i tråden ble jeg helt forvirra. Det var enda flere fargekombinasjoner som finnes enn jeg viste. Hadde jo hørt om palomino og andre creme typer... men...

Spennende dette.

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  10:59:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
hmm... jeg har ikke peiling på frieser, finnes det hvite friesere....? jeg regner med at dette ikke er ønskelig, men finnes det...?
Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  11:33:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmm... jeg har ikke peiling på frieser, finnes det hvite friesere....? jeg regner med at dette ikke er ønskelig, men finnes det...?

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

nei.. kun svart!
ønsker man en hvit iberisk hest kjøper man PRE eller lipizzaner.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  15:00:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
I 'gamle dager' fantes friesere i flere farger, deriblant hvit, men mørke farger på frieseren var foretrukket. Dette skyldes at man på 16-1700 tallet krysset inn andre raser, som PRE, men på ett eller annet tidspunkt bestemte man seg for at man bare skulle avle på sorte hester.
Rød/chestnut er et recessivt gen, som betyr at det kan hoppe over noen generasjoner, for deretter å titte frem dersom det får en anledning. En sort hest kan være bærer av det røde genet uten at det synes på hesten, men når to hester som er bærere av det røde genet møtes på en romantisk aften, er det 25 % sansynlighet for at resultatet blir et rødt føll.

I USA er det vel slik at de ikke har noen spesielle avlsregler, min oppfatning er at man kan krysse hva som helst med hva som helst og få omtrent alt som har baller og går på fire ben avlsgodkjent. Har iallefall sett mye rart der borte fra. I såfall, kan det være at den røde hingsten er kåret i USA, men ikke i FPS?

Jeg visste ikke at blekegenet fantes hos friesere, det var nytt! Hvis Brandus er sotsvart (det er ikke alltid det synes på svarte hester at de er bærere av et blekegen), og han bedekkes med en annen sotsvart hest, kan resultatet bli et blåøyd hvitt (smokey cream) føll.
Visste ikke at blekegen er godkjent i frieseravl?

Edit for skriveleifer. Noen som vet om tastaturdysleksi er en diagnose?

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 27/04/2006 17:51:59 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 27/04/2006 :  17:36:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ildfuglen: Det var i de baner jeg og tenkte med Brandus. Men har ikke helt peil på det der så da var det bra du sa det jeg tenkte. At man kan ende opp med en hviting.. merkelig hvis det er godtatt i avl...

Og JA i USA gjør de alt de vil innen avl på dyr virker det som.

Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.