hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fargeavl
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Fargeavl
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Lopke

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  20:55:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første så tviler jeg på at det er noe som helst feil med fargen hos Brandus.. dette er en hest i toppeliten og sikkert en 50 millioner i pris. Han er meget brukt og derfor lager han heller ikke smokey føll!! men ja mange svarte hester blekner i solen.. sånn er det bare.. det gjør min og. Så de blir farget før show. De tester for røde gen og disse blir IKKE avlsgodkjent..

Det der med regler.. FPS er det ENESTE riktige frieserforbund og alle friesere som blir kåret her innehaver en hvis standard og NEI det er ikke lov med andre farger eller røde hester. Eller avtegn selvom litt i pannen går ok, men har ennå ikke sett noe sånt hos noen avlshingst! vi snakker promiller her som får lov å avle.. totalt ca 50 stk på VERDENSBASIS! ja ja.. USA har deres ideer.. finner dere en frieser som er "kåret" i det tyske frieserforbund eller hos et eller annet "over there" så er det IKKE en registrert frieser og den kan ikke få registrert sine avkom.. (hos FPS)
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  21:20:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men Lopke, du sier jo el at Brandus har bleke gener, og gener har jo ingenting med om hestene blir solbleket eller farget før utstilling å gjøre? ;-) Bleke gener er heller ikke røde gener, så det er ikke rart de ikke finner dem, dersom røde er de eneste som det testes for.

At han blir brukt mye, sier jo heller ingenting om han bærer bleke gener eller ikke, for han må likevel bedekke en hoppe med likedan.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 27/04/2006 21:21:49 Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  21:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aha.. Da forstår jeg. Fikk det ikke helt til å stemme at en kåret frieser skulle være bærer av blekegenet, nemlig..
Frieseren jeg red tidligere ble også veldig solbleket om sommeren, her er han på kjørestevne på Ekeberg midt på sommeren, pelsskiftet om høsten og midt på vinteren. Han er vel egentlig ganske sortbrun hele året.

Nå kupper jeg kanskje tråden litt, men hva er egentlig tingen med det tyske forbundet? Har de begynt å kåre friesere de også? Og hvorfor? *Renate forstår ingenting*

Edit fordi fotobøtta ikke er noe snill i dag...

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 27/04/2006 21:42:31 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  21:56:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei jeg blandet blekegen med solbleking. ikke alle friesere blir lyse om sommeren. Grunnen vet ingen ennå.. det finnes dem som er kullsvarte året rundt.. beklager om dere missforstod, bleke GEN vet jeg ikke hva er.. Vet heller ikke om de tester for det. Men jeg vet at FPS er ganske så strenge på det med farger og avtegn.

Det tyske frieserforbundet er ja.. for dem som ikke får sine hester kåret hos FPS.. noen er kåret i begge.. de lagde det vel fordi de synes at FPS var FOR strenge??

Jeg støtter IKKE det tyske.. Lopke er registrert i FPS. og jeg er medlem.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 28/04/2006 :  08:57:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Dummeste jeg har hørt Lopke. At æsj, det dumme FPS er så strenge, så vi lager en egen klubb så det så!!! Er ikke folk interessert i å avle best mulig? Det er vel derfor FPS er strenge. Rare tyske forbundet *riste på hodet*

Ang Brandus: Nå fostår jeg myye mer ja. Trodde du mente blekegen, det som gjør at hester blir palomino, sølvsvart, borket (flere forskjellige gen dette, men alle gjør iallefall pels eller man/hale lysere).
At en det hester som er svarte ellers blir lysere i sola, den er jeg med på. Eller om det bare er sommerpelsen som gjør dem lysere da...

Så nå vet du hva blekegen er også Lopke, om du lurer på mer om sånne rare farger kan du jo kikke på linken i mitt første innlegg for eksempel.

Ildfuglen: Bare kupp i vei. Det er jeg og ekspert på

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  09:33:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg er helt enig carambee. Det står en hingst til avl i sverige.. vil ikke legge ut link :) men som sagt de skriver SELV at deres hingst ble "aufgekeurt". Altså den viste seg IKKE å leve opp til FPS regler. (avkåret) Og kunne ikke brukes til avl. (lagde ikke bra nok avkom) Derfor meldte de seg inn i det tyske forbundet og driver stadig med avl. Disse avkommene kan IKKE kåres på ofisielle kåringer hos FPS. Dumt? ja.. for dem som ikke kjenner reglene og ønsker seg et FPS avkom.. altså det som resten av verdens frieseravlere må forholde seg til.. Derfor viktig å se på papirerne ved frieserkjøp..

Takk for oppklaringen med blekeGEN... hi hi.. lærer nytt hele tiden.. og jeg tror at når de DNA tester hestene for "kleur swartz" så ser FPS nok på dette og. Tviler bare på om det genet overhodet eksisterer i avlen. Jeg kan spore Lopke tilbake til de 3 første hingstestammene på 1800 tallet. Og synes det er synd at folk driver på med hjemmestrikket frieseravl.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 28/04/2006 :  10:01:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Snyd med det meste av hjemmestrikket avl. Derav tråden.
Jeg tviler også på at det skal være nødvendig å sjekke for blekegen. Da hadde det nok vært noen bleke friesere som var kjent. De blir jo fort kjent da, når de er uvanlige...

Hvis jeg noengang faller for fristelsen å kjøpe meg en svarting skal jeg huske det med FPS. Vil ikke ha noe jukse-frieser altså!!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  14:15:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
lopke:
jeg skjønte jo at hvit er en uønsket farge på frieser. men det jeg lurte på var, om det finnes? det er ikke slik at jeg har lyst t å løpe å kjøpe en hvit frieser eller noe slikt. jeg var bare nysgjerrig, og lurte på om det muligens fantes noen få hvite friesere som følge av genfeil eller liknende.
jeg prøvde å google etter dette (og jeg gjentar: jeg er bare nysgjerrig...)
jeg fant ingen hvite men jeg jeg fant denne:
http://www.mcadoophotos.com/performance.htm (ser en pintofarget frieserhingst der)
(men etter hva jeg har forstått så er dette også en uønsket farge...?)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  14:25:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
lopke:
jeg skjønte jo at hvit er en uønsket farge på frieser. men det jeg lurte på var, om det finnes? det er ikke slik at jeg har lyst t å løpe å kjøpe en hvit frieser eller noe slikt. jeg var bare nysgjerrig, og lurte på om det muligens fantes noen få hvite friesere som følge av genfeil eller liknende.
jeg prøvde å google etter dette (og jeg gjentar: jeg er bare nysgjerrig...)
jeg fant ingen hvite men jeg jeg fant denne:
http://www.mcadoophotos.com/performance.htm (ser en pintofarget frieserhingst der)
(men etter hva jeg har forstått så er dette også en uønsket farge...?)

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

jo da flott den, men dette er jo ikke en renraset frieser. Det er en pinto/frieser/varmblod, nico var det ikke?
Du kan IKKE få pinto farget frieser med to ekte friesere..

Men du kan blande knabstupper og frieser og håpe på et plettet føll med frieserens utståling, men dette blir da heller ikke en plettet frieser.. det er en blanding.!!

og blande en pinto med frieser og få en "pintofrieser".. men vi er vel enige om at dette ikke er en frieser da? og har ingenting med seriøs frieseravl å gjøre...
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  14:28:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kunne da være gøy å blande en flott premiert araber med en lekker appaloosa..og en traver starte min egen avl på "spottet trotter arabian".. men man kan da ikke med litt vet i hode sitt kalle det for en ekte araber..

For å svare på det andre så har jeg aldri hørt om hvite friesere nei.. men det er mange som driver på med crossbreed, der finner man mye rart!
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 28/04/2006 :  17:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Lopke har helt rett. Hvite renrasede friesere er i dag en umulighet (det har eksistert hvite friesere tidligere, som jeg skrev på den forrige siden), men genene som kan gi hvite hester må nedarves direkte, derfor ville det med jevne mellomrom ha dukket opp hvite friesere dersom det hadde eksistert. Hverken skimmelgenet eller blekegenet (creme) finnes hos frieserne. Hvis man vil lese mere om blekegenet, kan man f.eks. lese her: www.doubledilute.com. Det er dette genet som i enkel dose (arvet genet fra en av foreldrene) lager palomino, borket og sotsvart, og i dobbel dose (arvet fra begge foreldrene) lager 'blåøyd hvit' (cremello, perlino og smokey cream). Disse fargene ble tidligere forvekslet med albino, men albinogenet finnes ikke hos hester.
Har lest en plass at noen påstår de har funnet sølvgenet hos noen friesere, men helt ærlig tror jeg neppe det stemmer. Hvertfall ikke hos en renraset.
Altså er de eneste fargene man kan få hos en renraset frieser sort og rød.

Lopke:
Har hørt rykter om at det nylig er importert en FPS kåret frieserhingst til Norge, som bare må kåres i Norge først, før den kan settes i avl her.. Tror den står i Uvdal eller noe sånt.. Har du hørt noe mere om dette?

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  18:17:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nope.. men det er også lite interessant siden sikkert de fleste vil bruke denne og jeg vil ikke ha føll som alle andre og har.. (egoist)
Om den er godkjent for avl er det jo litt spennende da hvilket avlsemne de har funnet og kjøpt.. Det må da være noen rikinger. Skriv om du hører noe mer.. nysgerrig er jeg jo :)
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  10:01:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt om samme hesten...(Uvdal-frieseren,nytt begrep,hehe)
Skulle visst gå GP dressur,være meget høyt premiert og var visstnok slett ikke dyr...

Her er Nina ute og sykler på ryktemølla,så ta det for det det er...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  10:14:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja nå ble jeg ganske nysgerrig??? hvem eier denne hesten??? er den i Norge?
Mange hingster går GP. Når en hingst er høyt premiert, mener du da at den er preferent??
Tviler litt på den ikke var dyr..

Hva heter han?? står han i Ulvdal? Uvdal?
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 29/04/2006 :  12:41:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett en reinrasa frieser med hvit kode en gang, raaaart..
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.