hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fargeavl
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Fargeavl
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

carambee

Skrevet - 25/04/2006 :  18:17:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Nå sklei jo dette som vanlig ut da.
Utgangspunktet mitt var jo dt at mange har fått "dilla" på diverse farger, og gjerne vil ha den fargen "no mather what".
De etablerte rasene hvor det drives fargeavl, men samtidig legges fokus på de andre kvalitetene blir jo egentlig noe annet

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  18:41:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Skimmel er ofte ganske dominant, mulig derfor mange har den fargen innen PRE og lippizaner. Nå er jo PRE av andre farger enn skimmel ettertraktet. Men tror de skimle var mer ettertraktet før.
Fargeavl tidligere hadde kanskje litt med at kavaleriene skulle "matche" og ikke så mye med hva som er pent. men det er mest spekulasjoner fra min side, og kan ikke dokumenteres tror jeg ;)

Opprinnelig postet av carambee

Hei!

Grunnen til at de fleste P.R.E. er skimmler (og Lippizaner antar jeg) har bakgrunn i overtro/religion langt tilbake i tid. Sorte hester ble forbundet med død, ondskap osv. Sorte hester ble stort sett brukt i begravelser, og var ikke noe man ville ha. Røde hester mente man hadde et dårlig gemytt, og de var uegnet som ride-/kjøre-hester til de Kongelige og adelen. Brune hester var heller ikke noe særlig å ha, men ikke fullt så ille som rødt og sort. Skimmler ble sett på som det reneste og mildeste, og den fargen som var best egnet.
Fram til nyere tid, har kun sort, brunt og skimmel vært godkjente farger for P.R.E. Fordelingen har vært ca 80 % skimmler, 15 % brune og 5 % sorte. Hvite avtegn har vært uønsket.
For kun få år tilbake ble alle farger godkjent (utenom flekkete) og hvite avtegn er nå også akseptert. Dette har gjort at de fargene som før var uønsket, nå er sjeldne og betinger høyere priser enn skimmler.

Hilsen Irene

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 25/04/2006 :  22:10:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er mange raser hvor det drives "fargeavel" på; pinto, haflinger, fjording, friser, palomino, Lipizzaner, Tinker mm.

Opprinnelig postet av pre-arab

Nå har jeg ikke lest alt enda, så mye mulig dette er svart på allerede; Driver man fargeavel på lipizzaner, frieser, fjording og haflinger? Har jeg aldri hørt om, men ja, de kommer stort sett i bare en farge med unntak.. Dette er vel ikke fargeavel så lenge det ligger så inngrodd i genene.

Frieser kommer vel en skjelden gang i fuks, mener jeg. Lipizzaner blir jo rett som det er sort eller brun som voksen, og haflingeren kan vel ha varierende fuksfarge med lys man og hale. Fjordingen vet jo alle at er blakk i forskjelilge nyanser

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 25/04/2006 :  22:16:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg som selv har varmblodstraver synes godt det kunne fokuseres mer på farge. Alle er jo brune jo!

Litt flåsete utsagn kanskje, men jeg synes farge er morsomt.

Opprinnelig postet av Birre

Har lurt litt på det jeg og.. litt kjedelig når alle hestene i løpet er brune..
fås det ikke pinto, hvite, palomino, flekkete travhester?

Opprinnelig postet av Lopke

Det har jeg aldri sett.

Kaldblodstraver kommer jo i flekkete en gang i blandt. Botet kalles det vel.. Men nå var det vel snakk om varmblodstraver, og jeg så en skimmel i et svensk løp i sommer! Husker ikke navnet, men vet jeg skrev det ned noe sted.. Vet bare ikke hvor. Ellers er det vel litt roan ute og går, pga Tap In/Tap It/Tap noe?

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 25/04/2006 :  22:25:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kaldblodstraver kommer jo i flekkete en gang i blandt. Botet kalles det vel.. Men nå var det vel snakk om varmblodstraver, og jeg så en skimmel i et svensk løp i sommer! Husker ikke navnet, men vet jeg skrev det ned noe sted.. Vet bare ikke hvor. Ellers er det vel litt roan ute og går, pga Tap In/Tap It/Tap noe?

Opprinnelig postet av NinjaChristin

Tap in er grå ja....

Han gir også en del grå/skimmel ankom

Bl.a Lamar...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 25/04/2006 :  22:32:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tap in er grå ja....
Han gir også en del grå/skimmel ankom

Bl.a Lamar...
Opprinnelig postet av Braastad

Tap In, ok.. Men han er absolutt ikke grå! Han er red roan, eller såkalt brun konstantskimmel som det skal kalles på norsk, selv om skimmel ikke har noe med fargen å gjøre i det hele tatt.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 26/04/2006 :  07:41:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Skimmel er ofte ganske dominant, mulig derfor mange har den fargen innen PRE og lippizaner. Nå er jo PRE av andre farger enn skimmel ettertraktet. Men tror de skimle var mer ettertraktet før.
Fargeavl tidligere hadde kanskje litt med at kavaleriene skulle "matche" og ikke så mye med hva som er pent. men det er mest spekulasjoner fra min side, og kan ikke dokumenteres tror jeg ;)

Opprinnelig postet av carambee

Hei!

Grunnen til at de fleste P.R.E. er skimmler (og Lippizaner antar jeg) har bakgrunn i overtro/religion langt tilbake i tid. Sorte hester ble forbundet med død, ondskap osv. Sorte hester ble stort sett brukt i begravelser, og var ikke noe man ville ha. Røde hester mente man hadde et dårlig gemytt, og de var uegnet som ride-/kjøre-hester til de Kongelige og adelen. Brune hester var heller ikke noe særlig å ha, men ikke fullt så ille som rødt og sort. Skimmler ble sett på som det reneste og mildeste, og den fargen som var best egnet.
Fram til nyere tid, har kun sort, brunt og skimmel vært godkjente farger for P.R.E. Fordelingen har vært ca 80 % skimmler, 15 % brune og 5 % sorte. Hvite avtegn har vært uønsket.
For kun få år tilbake ble alle farger godkjent (utenom flekkete) og hvite avtegn er nå også akseptert. Dette har gjort at de fargene som før var uønsket, nå er sjeldne og betinger høyere priser enn skimmler.

Hilsen Irene

Opprinnelig postet av Irene A

Aha! takk for oppklaringen Irene A!

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 26/04/2006 :  10:26:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Det er mange raser hvor det drives "fargeavel" på; pinto, haflinger, fjording, friser, palomino, Lipizzaner, Tinker mm.

Nå har jeg ikke lest alt enda, så mye mulig dette er svart på allerede; Driver man fargeavel på lipizzaner, frieser, fjording og haflinger? Har jeg aldri hørt om, men ja, de kommer stort sett i bare en farge med unntak.. Dette er vel ikke fargeavel så lenge det ligger så inngrodd i genene.

Frieser kommer vel en skjelden gang i fuks, mener jeg. Lipizzaner blir jo rett som det er sort eller brun som voksen, og haflingeren kan vel ha varierende fuksfarge med lys man og hale. Fjordingen vet jo alle at er blakk i forskjelilge nyanser

Fjordingen kommer også i grå utgave, de er nydelige, og de er godkjente i mønstring og avl.
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 26/04/2006 :  11:38:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Fjordingen kommer også i grå utgave, de er nydelige, og de er godkjente i mønstring og avl.

Men den regnes vel fortsatt som blakk Brunblakk, gråblakk, ulsblakk, gulblakk og rødblakk - er iikke det fjordingfargene da?

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 26/04/2006 :  13:11:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det var det jeg og tenkte NinjaChristin. Så lenge den ikke er ensfarga grå da, og ikke har ål og sånn... Alle fjordinger er vel med ål og mer eller mindre litt mørkere markeringer på beina. Da er de jo blakk

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 26/04/2006 :  13:31:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
De har jo ålen alle, men det re vel rødblakke og gulblakke som kan ha så lyse markeringer at man ikke ser dem og dem har helhvit man og hale..

Finnes det grå fjordinger, som ikke er gråblakk?

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 26/04/2006 :  15:48:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De har jo ålen alle, men det re vel rødblakke og gulblakke som kan ha så lyse markeringer at man ikke ser dem og dem har helhvit man og hale..

Finnes det grå fjordinger, som ikke er gråblakk?

Hva er forskjellen på grå og gråblakk?
Men for å svare deg, ja, det finnes helt grå fjordinger. En av mine første hester som jeg stelte da jeg var ganske ung var helt grå. (Grå Lars het han.) For noen år tilbake vat det en veldig kjent avlshingst som jeg desverre ikke husker navnet på, som var helt grå. De finnes, men det er ikke mange av de. Flotte fjordinger litt utenom det vanlige.
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 26/04/2006 :  15:51:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var litt kjapp, tok meg ikke tid til å lese de siste mld før jeg svarte. Jo, de har ål og markeringer på bena selv om de er grå. Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 26/04/2006 :  16:44:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ja, men den er fremdeles blakk, selv om den er grå. Er helt enig med deg, gråblakke fjordinger er nydelige!

For å spore litt av:
Blakk er et gen som 'blakker' fargene (logisk, ikke sant?), slik at en brunblakk hest har brun grunnfarge + blakk,
rødblakk = rød + blakk,
gråblakk = svart + blakk.
I tillegg finnes det et creme-gen, dette genet lyser opp fargene, og lager gul/palomino av rød grunnfarge og borket av brun grunnfarge, slik at gulblakk = gul + blakk, og ullsblakk er borket + blakk.

Her er forresten et bilde av en rød, renraset frieser: http://equinecolor.com/photos/chestnutfriesian.jpg

Edit for å legge til at etter det jeg vet, kan røde friesere kun registreres, ikke avles på.

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 26/04/2006 16:46:48 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  17:05:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Her er forresten et bilde av en rød, renraset frieser: http://equinecolor.com/photos/chestnutfriesian.jpg

Edit for å legge til at etter det jeg vet, kan røde friesere kun registreres, ikke avles på.

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Obizuth (på bildet) tror det er flere obizuther, for det er en hoppe ved dette navnet som IKKE kan avles på.. Har også hørt om en hingst ved dette navn, så ble litt forvirret.. Obizuth har forresten også stjerne.

"The FPS (Dutch Studbook) will no longer approve stallions who carry the red gene"

De DNA tester ALLE hingster for det røde gen. altså du har helt rett.
VI VIL IKKE HA RØDE FRIESERE

Redigert av - Lopke den 26/04/2006 17:09:20 Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.