hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fargeavl
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Fargeavl
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Cesar

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  20:23:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal bedekke Palomino hoppe i år, med Happy Hero.. Og håper på palomino avkom!!! Liker farger, særlig palomino. Men som andre sier ikke farge for enhver pris. Ville heller valgt en brun hingst om jeg ikke hadde funnet en palomino farget en som etter min mening har "alt".

Er lipizzanere fargeavel??? Noen som nevnte det her. Har bare ikke sett sånn på det.
Og helt enig i at sorte arabere er blikkfang. Men eksteriør går absolutt foran farge for meg. Men hadde det stått 2 like individer foran meg.. den ene palomino og den andre brun er jeg ikke i tvil!!!
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  20:34:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
OT: Jeg har alltid ønsket meg en svart Araberhingst, men jeg sitter med en skimmel Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 24/04/2006 :  20:52:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg som selv har varmblodstraver synes godt det kunne fokuseres mer på farge. Alle er jo brune jo!

Litt flåsete utsagn kanskje, men jeg synes farge er morsomt.

Opprinnelig postet av Birre

Har lurt litt på det jeg og.. litt kjedelig når alle hestene i løpet er brune..
fås det ikke pinto, hvite, palomino, flekkete travhester?

Opprinnelig postet av Lopke

Det har jeg aldri sett.
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  21:56:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
som det er sagt tidligere her; en god hest har ikke farge. Fargen har ikke noe med bruksegenskapene å gjøre (med unntak av avl) og om jeg skulle kjøpt meg hest, har jeg ikke valgt utifra fargen. men om jeg skulle kjøpt hest, og skulle valgt mellom to hester som var helt like i prestasjonsevner, bygning, gemytt, osv (ja, vet at det er umulig), og eneste forskjell var fargen, ville jeg valgt den fargen jeg likte best.

men om jeg skal si noe om fargen på hest så syns jeg at palomino har en vakker farge, samt at jeg også liker borkede hester.
Fra jeg var liten har jeg vært fasinert av vakre sorte hester. og syns det er en nydelig farge, men det er slettes ikke alle sorte hester som har en fin sort farge! (beklager om denne setningen ble teit)
for at jeg virkelig skal bli fasinert av fargen på en sort hest, må den være helt sort (mange som kaller hester som har en meget mørk brun-farge, eller er meget mørk grå-farge for sort...)
pelsen må være blank og velstelt (mange sorte hester jeg har sett har matt pels, og da glir de bare litt bort i mengden...)

er noen her som komenterer at hvite hester har ulempen med å bli møkkete, og jo sant det det, men jeg syns også at sorte/mørke hester kan ha et slikt problem (ikke tisseflekker da) det er sikkert flere enn meg som har prøvd å børste en mørk hest som har rullet seg ute, fri for støv...?
står i timesvis og børster, får en blank hest og får en "ah, omsider ferdig"-følelse, og mens man sier noen vennlige ord og klapper hesten forsiktig på rumpa, ser du støvskyen står, og rumpa er full av støv... *Argh!!*

ang dette med varmblodtravere. jeg syns også det er mye brunt. har vært innom en traverstall der det var mange brune varmblodser, og omtrent alle hadde helt lik nyanse av brunt. uten avtegn eller noe. så nesten ut som de hadde putta en hest i ei kopimaskin... de som jobbet der hadde jo ikke noe problem med å se forskjell på de, mens jeg som aldri hadde vært der før syns de så helt identiske ut...
personlig syns jeg denne "typiske-varmblodstraver-brunfargen", er litt kjedelig.
(den setningen får jeg nok pepper for...)
syns det er finest når hestene på en måte har litt nyanser, gamlehesten min hadde en nydlig brunfarge, han var mørkebrun, med sorte ben, sort man og hale, litt lysere område på mulen og flanken.
er litt vanskelig å forklare men om noen er nysgjerrig kan man se det her;
http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=2172&galleri=show&side=1

(ble sikkert mye babling dette, men,men...)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 25/04/2006 :  07:59:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Drag on 86:

Vedr varmblodstravere så er jeg helt enig med deg. Denne rasen må vel være den rasen som er "mest kjedelig" når det kommer til fargekombinasjoner.

Det er tydelig at her er det valet kun på travegenskap. Det er for så vidt helt OK, men det er sojm du sier, det kan se ut til at samtlige hester er kopiert.

Selv har jeg en sotrød hoppe, så på den måten skiller hun seg litt ut, men det hadde vært morsomt med litt flere farger
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  08:28:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!

Er enig i at det er mange kjedelige, brune varmblodstravere. Men det er noen hester innimellom som skiller seg ut. F eks står det en avlshingst i Sverige som heter Tap In. Han har en spesiel skimmelfarge, og den gir han videre til nesten samtlige avkom! Så man ser avkom etter han ganske tydelig i løpsbanen ((:
Bilde av Tap In kan sees her: http://www.kvakstad-gard.no/tap_in.htm

Selvom traveravlen ikke baseres på farge, vet jeg at det er mange som bruker denne hingsten for å få et spesielt avkom. Men Tap In har jo både god stamtavle, gode prestasjoner og gode avkom, så det er jo ikke på bekostning av kvaliteten.

Hilsen Irene

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  11:23:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Anette; jeg skjønner ikke hvor du har det i fra at jeg vil diskutere hvem som har den beste araberen Jeg har da aldri tenkt å hive meg inn på en slik diskusjon, da det er umulig - for som du sier har alle hver sin smak!

Ikke har jeg kritisert DIN hest heller, jeg fortalte hvorfor JEG først og fremst ønsker å avle på hester "med farge". Synes Kremlin er en flott hest, og det har jeg da sagt til deg også Er det noe som kan tolkes som direkte kritikk til spesifikke hester, må det være dine synspunkter om de sorte araberene du har møtt - det er ikke så mange sorte arabere, og for de som er fra nord og vet du har sett begge mine, er det jo ikke så vannskelig å sette to og to sammen! Så da er det vel kansje ikke så rart at jeg "tar dette litt personlig" Men det er da din smaksak og det må du da få mene, jeg har da aldri tenkt å tvinge noen å like mine hester! Og jeg tror personlig ikke det er noen som synes det er særlig hyggelig å lese på et offentlig forum at noen ikke "liker hesten din"

MEN, det jeg ville fram til er at det er mange som slenger dritt om hester som er litt uvanlige rett og slett pga misunnelse (og her har jeg da aldri indikert at du skulle være misunnelig på meg Anette!)! Det gjelder da ikke bare arabere!

Men når det gjelder de sorte araberene florer det jo en god del rykter om akkuret dette! Har du en sort hoppe og bedekker med en sort hingst, ja da er du jo ikke riktig klok! For da er en garantert et dårlig avkom!?! Jeg tørr å si at jeg avler mot å få sorte avkom - men jeg bedekker ikke med hva som helst for at avkommet skal bli sort! Har sett på mange brune hingster som jeg har likt, og har forsøkt å importere sæd fra disse. Men pga at disse ikke har vært EU godkjent, har dette ikke vært mulig! Jeg har faktisk fått flere mail fra personer som holder på med arabere, som synes jeg er tøff som tørr å si at jeg avler sort - og det sier da bare litt om hva enkelte klarer å lire ut av seg for å stemple en farge! Det er jo like teit som å si at alle røde hester ikke kan hoppe

Nå er jeg ikke helt SORT fanatiker heller, jeg har både hester som er sorte, brune, røde og shimmel Men jeg liker de sorte araberene da jeg synes de er spesielle og vakre! Men jeg synes også røde hester med lys man og hale, blod røde, palomino og pinto hester er utrolig flotte Og for å ikke snakke om movindott islandshester (tror det skrives slik) er kjempe kule

Tror nok alltid det vil finnes en form for fargeavel, både bevisst og ubevisst! Noen farger er et blikkfang! Med frykt for å terge noen på meg nå - men tror ikke friseren hadde vært så populær om den hadde vært "traver brun" ...ja apropo traver, for et par år siden så jeg i nabostallen den vakreste traveren noen sinne , det var en blodrød hoppe med helt lys (nesten hvit) man og hale - utrolig vakker hest

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  12:16:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke.

Det er mye dårlig avel innen arabere.
Det at hoppene ikke må godkjennes, og at alle hingster med 2 stener og ok tenner blir kåra, må vel ta en stor del av skylda.
Dette med hingstene er pga at NAHF er underlagt WAHO som er den internasjonale araberhestforeninga.
De har pålagt NAHF å kåre alle hingster som er registrerbare.
Men nå står det på de som får dårlige resultater, IKKE ANBEFALT BRUKT I AVEL.
Fra høsten kommer det et nytt kåringssystem for araber, der vil de bli mer gradert etter som jeg har skjønt.

Pga at enkelte hoppe-eiere ikke lar være å bruke disse hingstene, og at eierne av hingstene setter dem i avel på tross av kåringsnemdas anbefalinger, blir det avlet mye "dårlige" arabere i Norge.
Etter mitt syn er dette mer produksjon enn avel, da avel er noe langt mer komplisert enn å bare ta hoppa til naboens hingst.

Jeg var veldig bevist på at Kremlin skulle ha gode resultater både som 3- åring, og som 5-åring for at han skulle settes i avelen.
I tillegg til at han gjorde det bra på både unghestskue og show.
Hadde han fått komentaren IKKE ANBEFALT BRUKT I AVEL, hadde veien til veterinæren vært meget kort.

Det er så ymse hva folk legger vekt på i ox avelen.
Noen legger vekt på eksteriør, andre på lynne og bruksegenskaper, linjer, og gode papirer, og noen avler farger.
Jeg ville ha hele pakka.
Bra papirer, bra lynne og bruksegenskap og godt eksteriør.
Farge var uviktig, selv om jeg som sagt hadde ønsket meg en brun.
Derfor kjøpte jeg ikke hest fra de Nord-Norske oppdretterne, fant ikke noe av interesse, så vel heller ikke særlig godt etter må jeg vel innrømme.
Min hingst er showhest veldig skjelden da vi bor i gokk og det er dyrt å reise langt med hest.
Ellers er han en helt vanlig hverdagshest.
Og da er det jo andre ting som er langt viktigere...

Det er skjelden at en Norsk oppdrettet eller Norsk eide arabere hevder seg i toppen på internasjonale show.
Vi har noen få, og det er i tillegg kjøpt inn noen meget gode internasjonale hingster det siste året.
Men disse må jo igjen benyttes på gode hopper da...

Dette ble veldig OT, men kanskje du fikk noen svar Lopke.

Anette Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  12:28:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja takker :).. men du svarte ikke på det med hodet.. kunne du sett litt på det? Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  12:56:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uten å diskutere en spesifikk hest Lopke, så nei araberen skal ikke ha lite og smalt hode.

Her er et utklipp av rasebeskrivelsen.

Hodet: Dette er en av de viktigste delene på araberhesten - det er rasens "stempel". Hodet skal være lite og kileformet, profilen konkav eller rett. Hodet avsmalner mot en meget liten nese uten merkbar runding over nesepartiet. Underkjeven skal være rett uten utbuktninger og skal gå over i en markert underleppe. Munnen relativt lang og lukket. Pannen meget bred med stor avstand mellom øynene. Øynene er store, mørke og formede som avrundet oval, lavt plassert på hodet og nesten vinkelrett mot profilen. Øynene er våkne og lysende - det kan forekomme at øyenhviten kan skimtes. Neseborene er store, nesten parallelle med neseryggen i hvile, men forstørres meget kraftig ved anstrengelse eller utblåsning. Ørene, små fint formet med markerte kanter, ofte peker øretuppene inn mot hverandre. Hoppene kan ha lengre ører enn hingstene

Alvorlige feil.
Konveks hodeprofil, hjortehals hos hingsten eller stiv vinkelrett halsansettning. Hengende ører, små øyne, trange ganasjer, dårlige høver. Små eller altfor vinklede haser, kort rett hals. Defekter på hode, hals og hale er alvorlige feil på denne rasen.

Anette
Redigert av - anettex den 25/04/2006 13:11:57 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 25/04/2006 :  14:50:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!

Er enig i at det er mange kjedelige, brune varmblodstravere. Men det er noen hester innimellom som skiller seg ut. F eks står det en avlshingst i Sverige som heter Tap In. Han har en spesiel skimmelfarge, og den gir han videre til nesten samtlige avkom! Så man ser avkom etter han ganske tydelig i løpsbanen ((:
Bilde av Tap In kan sees her: http://www.kvakstad-gard.no/tap_in.htm

Selvom traveravlen ikke baseres på farge, vet jeg at det er mange som bruker denne hingsten for å få et spesielt avkom. Men Tap In har jo både god stamtavle, gode prestasjoner og gode avkom, så det er jo ikke på bekostning av kvaliteten.

Hilsen Irene

Opprinnelig postet av Irene A

Det var en "snål" fargekombinasjon. Han hadde litt av alt. Men flott var han:-)
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 25/04/2006 :  16:19:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ja heimdals hester er en helt spesiell rase jeg ikke husker i farten..

Opprinnelig postet av Lopke

rase og rase fru blom. De er tsjekkisk varmblod om jeg forsto rett. Fra en spesiell linje/stutteri. Står om det på siden jeg linka til...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 25/04/2006 :  16:38:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er lipizzanere fargeavel???

Enig, ble litt sjokket over den påstanden.

Med så lite avlsmateriell verden over, hadde det vert utrolig dumt med fargeavl. Vanskelig nok å finne en god hingst som ikke er i slekt med hoppen min fra før (ikke sant Cesar).
At de aller fleste er hvite kommer vel av at mange av hestene som la grunlaget for rasen var skimmler??
Har heller aldri tenkt på friseren som fargeavl, selv om de aller fleste er sorte.

Jeg må innrømme at farger ofte har fascinert meg, da særlig farger som det ikke er så mye av.
Når jeg var liten, var trav på tv ofte det nærmeste jeg kom hest, og der var alle brune, sortbrune OG sorte, derfor har jeg aldri brydd meg så mye for disse fargene (selv om jeg meget godt kunne tenke meg å kjøpe en sort araber i fremtiden.. pass opp Pre- Arab ).
Nesten alle varmblodstravere er brune, mens omtrent halvparten av kalblodsene er sorte/sortbrune, som ofte skyldes solen.

Hvit har allid vert det flotteste syns jeg (og man blir flink å pusse), og det var startet min for lipizzaner interesse, selv om jeg nå liker rasen i seg selv uten tanke på farge, og gjerne skulle ha bedekt hoppen min med en god hingst selv om den var brun.

En venninne av meg hadde en gang en stor helt skinnende hvit oldenburger på for. En vakker solskinns dag red hun på tur mens jeg gikk ved siden. Vi stoppet ved en butikk og jeg gikk inn. Når folk så den store hvite hesten utenfor gikk de nesten på ruten i butikken (bommet på døren haha), mange så måpende ut.

Ellers elsker jeg kontrastene på en pinto, særlig sort/hvit og rødt/hvit.
Islandshestens farge vindott er en drøm, mens palomino er et fryd for øyet, får lyst til å spise hesten som en karamell

Ser overhodet ikke noe galt i å vente litt lenger med å finne den rette hesten som har både fargen og alt det andre vi gjerne vill ha.

Redigert av - Stall-Vinga den 25/04/2006 16:44:31 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 25/04/2006 :  17:14:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Vinga: Lippizaner og Frieser er vel ikke fargeavl nå for tiden. Men tidligere ble det nok også lagt vekt på farge i disse linjene. Derfor er de ganske ensfarget nå
Skimmel er ofte ganske dominant, mulig derfor mange har den fargen innen PRE og lippizaner. Nå er jo PRE av andre farger enn skimmel ettertraktet. Men tror de skimle var mer ettertraktet før.

Også fredriksborger er dominert av en fargge, fuks. De fantes i mange variasjoner før.
Fargeavl tidligere hadde kanskje litt med at kavaleriene skulle "matche" og ikke så mye med hva som er pent. men det er mest spekulasjoner fra min side, og kan ikke dokumenteres tror jeg ;)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/04/2006 :  17:47:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke glem knabstrupperen.. den prikkete frederiksborger.. litt fargeavl det og.. og appaloosa.
synes det blir litt feil å kalle alt for farge avl fordi de har en rasetypisk farge. Det finnes brune friesere, brune lippizanere, brune knabstuppere, brune sko osv..

ikke se på farge men gemytt og kropsfason.. en svart araber er ganske ulik en svart araber.. eller en svart frederiksborg for å nevne en tyngre hest.

hva med fjordingen, er det og fargeavl? noen som har sett en svart fjording?? hadde jo vært litt tøft da... :)

ja.. har vel egentlig ikke noe poeng.. ville bare si det!

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.