hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fargeavl
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Fargeavl
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

carambee

Skrevet - 24/04/2006 :  12:08:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kom over denne siden: http://www.horse-genetics.com/index.html
Utrolig så mange farger det finnes. Spesielt innen creme og champagne fargene.
Lite fargeavl i Norge tror jeg. I USA er det veldig stort har jeg sjønt. Der har de egne farmer hvos de avler sjokolade arabere, eller alomino morgans osv.

Hva synes dere om slik avl? Kan man fort glemme de mer viktige ting enn fargen hvis man velger å avle slik?
Tilbakesteg eller framsteg hvis denne typen avl blir veldig pop i Norge?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  12:11:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er utrolig spennende med farger!!!

MEN, det må ikke gå på bekostning av fysikken!

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  12:15:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye av Pintoavlen er i mine øyne på lik linje med å tro at man får en papegøye ved å fargelegge en kråke..
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 24/04/2006 :  12:54:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Enig Renate. Pinto har blitt populært her. Veeeldig mye ureg pinto til salgs. Ta en pintohingst og kryss med hva som helst liksom.

Palominoavl i Sverige og Danmark ser mer seriøst ut synes jeg. Mye flotte varmblodser med palominofarger

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Garvik

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  13:08:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
EN GOD HEST HAR INGEN FARGE....... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  13:38:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig Renate. Pinto har blitt populært her. Veeeldig mye ureg pinto til salgs. Ta en pintohingst og kryss med hva som helst liksom.

Palominoavl i Sverige og Danmark ser mer seriøst ut synes jeg. Mye flotte varmblodser med palominofarger

Opprinnelig postet av carambee

HEIMDALS HAMLET!!!
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  13:41:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke noe om fargeavel!
Innen "min" rase, fullblodsaraber, er det en del av dette, da på sorte arabere.
Det har gitt en del gode hester, men utrolig mange veldig dårlige.
De jeg har sett har ikke vært "all that" for å si det sånn.

Ser at enkelte priser sorte arabere høyere pga fargen.
Selv ville jeg aldri gitt mer for en sort araber, enn en hvilken som helst annen.

Linjer, eksteriør, lynne osv teller langt mer enn farge.
Jeg ser til en viss grad på farge når jeg ser etter hest.
Men ofte blir det ikke sånn som planlagt, sist ønsket jeg meg en brun, men endte med en skimmel.
Bare fordi det sa pang liksom...

Anette Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 24/04/2006 :  15:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg som selv har varmblodstraver synes godt det kunne fokuseres mer på farge. Alle er jo brune jo!

Litt flåsete utsagn kanskje, men jeg synes farge er morsomt.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  15:40:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg som selv har varmblodstraver synes godt det kunne fokuseres mer på farge. Alle er jo brune jo!

Litt flåsete utsagn kanskje, men jeg synes farge er morsomt.

Opprinnelig postet av Birre

Har lurt litt på det jeg og.. litt kjedelig når alle hestene i løpet er brune..
fås det ikke pinto, hvite, palomino, flekkete travhester?
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  15:46:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
En får mer for de sorte araberne pga av at fargen er sjelden og ettertraktet! Har merket meg at mange "araberfolk" er flinke til å kritisere de sorte araberne, og mye tror jeg bunner ut i misunnelse! Har fulgt litt med på "det svarte marked" de siste årene, og de sorte føllene blir alltid solgt nesten med en gang, og til en mye høgere pris - så jeg vil nok tro at det er derfor det snakkes så stygt om fargen hos de som eier arabere med andre farger! Det som er sjelden, må en ofte betale mer for! ...Nå får jeg sikkert mange på nakken

Nå har jeg to sorte arabere (som i følge antettex ikke er "all that"). Det som er litt irriterende er at andre arabere av andre farger som ikke er "all that", aldri blir kritisert på lik linje...det er vel de ferreste som eier World Champion's her i Norge

Jeg har bedekket min hoppe med en sort hingst, og driver vel derfor "fargeavel" i manges øyne! Og jeg må ærlig innrømme at jeg håper på et velskapt SORT føll Men da jeg skulle velge hingst, stod valget mellom flere andre hingster i andre farger (ikke shimmel da fargen ofte er dominant)! Men valget falt til slutt på Al Shuruf pga stammen, bevegelsene og størrelsen (og det at han var sort var jo ikke akkurat negativt)! I raser hvor det er mye shimmel, er det ofte ønskelig med fargede hester, da statestikken viser at 50% av alle shimler får hudkreft! Praktisk så er fargede hester også enklere av flere årsaker, bla er shimler ofte plaget av å bli solbrent, det er en stor sjangs for at de utvikler hudkreft og så vises jo naturlig nok "skiten" ganske godt

Det er mange raser hvor det drives "fargeavel" på; pinto, haflinger, fjording, friser, palomino, Lipizzaner, Tinker mm.

Fargen på hesten er absolutt ikke avgjørende, men det er jo litt ekstra stas å ha noe som er litt sjeldent, vakkert og spesielt!

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/

Redigert av - pre-arab den 24/04/2006 15:50:07 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  16:03:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mye av Pintoavlen er i mine øyne på lik linje med å tro at man får en papegøye ved å fargelegge en kråke..

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Det er f'n meg noe av det bedre jeg har hørt på lenge!!!

Sånn ellers:
Om det er en fenomenal hest i andre henseender er det jo et pluss at den i tillegg har en heftig farge,men det må aldri gå på bekostning av bruksegenskaper og byggning.

Dessuten er det jo individuelt hva som er en heftig farge da.
I min leir betales det mye ekstra for såkalte "movindotter" eller som svenskene sier "silversvarta".Mørk grå hester med lyst faks...jeg personlig synes ikke disse er så heftige jeg da...

Vil helst ikke ha en hvit en selv (upraktisk,krever mye ekstra jobb for virkelig å se velstelt ut) samme med en flekketing med mye hvitt på MEN som det ble sagt lenger opp: En god hest har ingen farge.

Løfter den nok på beina kan den være grønn med gule elefanter på for meg.
Don't care.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  16:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liss.

Jeg er ikke på forumet her for å diskutere med deg hvem som har den beste araberen, bare så det er sagt.
Og nei, jeg er på ingen måte missunnelig.
Det har jeg da ingen grunn til å være etter min mening.
Ingen vits å diskutere smak og behag heller, da jeg liker en helt annen type araber enn deg.
Ved å sammenligne våre hester ser man det veldig tydelig.
Og det er greit synes jeg, vi er ikke alle like.
Men jeg har da rett til å mene hva jeg vil, og jeg står for det jeg sier uten problem.

Synes det blir tåpelig å ta ting personlig, da jeg ikke har nevnt dine hester.
Faktisk har jeg sett en del flere svarte arabere, både her nord, i Sør-Norge og på show i Sverige.
Og nei, jeg har ikke likt noen, og det må jeg da ha lov til å si uten at det skal bli tatt personlig!
Grunnen til at jeg ikke har likt de?
Jo mange av de har vært avlet for fargen, og dermed har oppdretterne glemt andre viktigere ting.
På den måten har de ødelagt for svarte arabere etter min mening!
Man skal da ikke avle helt utenfor rasen pga farge?.

Nei la folk få ha en mening Liss, selv om den ikke er lik din.
Ærlig talt bryr jeg meg ikke om at andre ikke synes at Kremlin er "all that".
For jeg er fornøyd, OG han har gjort det bra på unghestskue, 2 forskjellige show og 2 kåringer.

Anette Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 24/04/2006 :  17:10:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av carambee

HEIMDALS HAMLET!!!

Opprinnelig postet av Lopke

Jaaa, han er ikke dum du! Vurderte ei palominohoppe fra DK ei stund. Da snakket jeg også med eier om å få henne bedekt før hun ble sendt til Norge. Da vurderte jeg sterkt han eller Happy Hero tror jeg han het. Fra samme stall.
Men Renate klarer ikke ta noen avgjørelser, så et år etter er jeg fremdelse ikke hesteeier, selv om det er to stykker jeg nesten har vært klar til å kjøpe.

Åj, litt OT det der Lopke, men det er vi jo flinke til.

Grunnen til at jeg tar opp dette er at jeg selv er litt facinert av uvanlige farger. Men samtidig synes jeg mye fargeavel tar litt av nå for tida, som sagt, tenker mest på pintofargen nå da.

Edit: Legger til link med et par palominoer som ikke det er kun fargen som er bra: http://www.stald-heimdal.dk
Siklesikle

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det.
Redigert av - carambee den 24/04/2006 17:15:26 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  17:21:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja heimdals hester er en helt spesiell rase jeg ikke husker i farten.. Gå til toppen av siden

kristin&pirado

» VIP

Skrevet - 24/04/2006 :  17:22:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Liss.

Jeg er ikke på forumet her for å diskutere med deg hvem som har den beste araberen, bare så det er sagt.
Og nei, jeg er på ingen måte missunnelig.
Det har jeg da ingen grunn til å være etter min mening.
Ingen vits å diskutere smak og behag heller, da jeg liker en helt annen type araber enn deg.
Ved å sammenligne våre hester ser man det veldig tydelig.
Og det er greit synes jeg, vi er ikke alle like.
Men jeg har da rett til å mene hva jeg vil, og jeg står for det jeg sier uten problem.

Synes det blir tåpelig å ta ting personlig, da jeg ikke har nevnt dine hester.
Faktisk har jeg sett en del flere svarte arabere, både her nord, i Sør-Norge og på show i Sverige.
Og nei, jeg har ikke likt noen, og det må jeg da ha lov til å si uten at det skal bli tatt personlig!
Grunnen til at jeg ikke har likt de?
Jo mange av de har vært avlet for fargen, og dermed har oppdretterne glemt andre viktigere ting.
På den måten har de ødelagt for svarte arabere etter min mening!
Man skal da ikke avle helt utenfor rasen pga farge?.

Nei la folk få ha en mening Liss, selv om den ikke er lik din.
Ærlig talt bryr jeg meg ikke om at andre ikke synes at Kremlin er "all that".
For jeg er fornøyd, OG han har gjort det bra på unghestskue, 2 forskjellige show og 2 kåringer.

You go girl!!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/04/2006 :  17:42:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm.. det var da svært.. synes arabere er flotte jeg. Men har egentlig ikke peiling på denne rasen. Om jeg må være så frekk å kommentere hestene deres... (siden dere likevel starta:)

Svarte arabere: Liss.. flotte, jeg har selv frieser så liker jo svart, men jeg la merke til spesielt hals og hodefasongen ikke var så ædel/araberaktig som f.eks anettex sin skimmel.. tar jeg feil??

Derimot har jeg aldri sett en araber med så utpreget lite hode som den svarte araberen du skal bruke i avl Liss.. husker ikke navn nå men den var helt glinsende i hodet..

Så hva legges det vekt på i OX avlen??
Dere sier dere har veldig forskjellige typer araber.. var det det jeg la merke til eller hva mener dere med det??

Og hvor lite kan hodet bli? jeg har selv hatt perser katt.. og ja det har sine ulemper å avle smått hvis dere forstår.. kan ikke hodene til araberne blir litt vel giraffaktige?.. STORE øyne, knøtt små nese og munn.. ikke for å tråkke på noen.. dette er bare spørsmål fra en uvitende araberbetrakter..

ang skimmelfarge gjelder det jo alle skimler og av samme årsaker (kreft og ser skitten ut) synes jeg jo at en svart araber er flott.. men når jeg tenker på araber ser jeg helst en hvit hest.. Likeså en PRE.. helst hvit takk!!!

og til sist vil jeg bare gratulere med veldig flotte resutater på begge deres hester.. dere er flinke begge to!! men ikke krangle om det da.

Redigert av - Lopke den 24/04/2006 19:24:56 Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.