hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høynett
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Høynett
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tone_

Skrevet - 22/04/2006 :  10:47:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en skal ha høynett er det best å ikke henge det for høyt ja, men uansett vil jeg tro at støvpartikler sirkulerer mer rundt i boksen til hesten om det henger i et nett.

Når hesten kontinuerlig går og napper i nettet virvler det opp litt støv. Ikke mye, men nok til at ømfintlige hester kan få luftveisirritasjoner.

Hester er utrolig flinke til å sortere ut høystrå fra spøna, min er rene "støvsugeren";-)
Ved å la dem gå å nappe ut strå fra spøna gjør jo i tillegg at de blir "sysselsatt" med noe de timene den står på boksen om natta, og kan dermed forebygge kjedsomhet ol. vil jeg tro..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:03:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høynett er noget omdisktuert,ja...*s*
Mange ulemper,som feks støv ovenfra(dersom det henges for høyt),risiko for å henge seg fast(dersom det henges for lavt) feil spisestilling som kan resultere i feil sliping på tennene,og ikke minst,når hesten spiser med hodet lavt så stimuleres spytt-funksjonen bedre enn dersom den står med hevet hode.
Litt mer jobb for oss er det jo også...

Men er jo også fordeler,som at det er mer økonomisk dersom ikke hesten "støvsuger" boksen,og at man lettere kan bløte tørrhøyet med høynett...

Jeg forer med høynett om natten,men på golvet resten...

Dette fordi han ellers tråkker rundt i høyet,og ikke får i seg den mengden han skal...
Blir voldsom sløsing med høy på den måten...siden jeg må gi så mye for at han skal få i seg nok...

Men strengt tatt er det beste å fore fra gulvet.

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  13:39:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min får kun et måltid inne, og det er kvelds. Da gir jeg han høyet i nett. Det gjør jeg fordi han trør høyet VELDIG utover i hele boksen hvis han får det på gulvet, og da spiser han det ikke. Og boksen blir et sabla arbeid å gjøre rein. Når han får høynett spiser han opp alt, og det er mye enklere å måke boksen.

Hesten får i seg en GOD del støv av å "støvsuge" boksen sin også, så jeg tror ikke det er SÅ stor forskjell. Det vrimler en del støv rundt omkring når den stikker mulen nedi sponet, og jeg vil tro at hesten puster mens den driver på slik. Og da er det vel ganske naturlig at det kommer støv i luftveiene slik også!
Og strekt på halsen tror jeg hesten min får gjort uansett, den får frokost og middag ute, så det tenker jeg ikke på som noe problem i det hele tatt.

Jeg kommer til å fortsette med høynett til hesten min, og det gjør jeg for å spare både tid og penger
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  01:38:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Bruker ikke høynett til mine forutenom lengere transport i henger.
Mye fordi det er mere naturlig for hesten å spise fra bakken, og i meget stor grad fordi fôring i høynett utgjør en stor risiko for at de skal sette seg fast.
Et høynett skal henge bra høyt om hesten ikke skal klare å sette fast en fot, og da er det heller ingen gunstig stilling å spise fra.

TIL HARNESHAUG: At ikke dine hester har satt fast en fot tror jeg du skal prise deg lykkelig for. I Knehøyde er vel risikoen likt maksimal.
Blir litt for naivt å si -"Eneste er jo om de setter fast en fot men har enda ikke skjedd"
Er ikke noe å gå å vente på at det skal skje, i verstefall kan det bety døden for hesten.

Vet om to hester som har satt foten fast i nettet, falt på rygg og vridd av seg foten. Unødvendig og lite koselig..

Et tips til de som har hester som kaster høyet rundt i hele boksen:
Prøv å fordel høyet langs hele veggsiden i en stripe i stedet for i en dunge. Gjør det til hoppa mi, da sluttet hun med å spre det rundt i boksen. Kanskje det funker for flere...?

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  08:36:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kenzo får høyet på gulvet, men én av hestene i stallen har en sånn "metallgitterboks" hengende ganske høyt på veggen, for ellers roter han så fælt med høyet at han ikke vil spise det. Kenzo får alltid høy når han blir transportert, uansett hvor langt/kort han skal..!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  11:57:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hester er laget for å spise fra bakken. Luftveiene er også tilpasset et dyr som står med hode lavt meste parten av døgnet. Da renses de. Hester som står mye inne og som spiser fra høynett el. kan få problemer med luftveiene da de ikke blir renset som de skal når hesten står med hodet høyt meste parten av døgnet. Så det har ingen ting med mer eller mindre støv i høyet ved bakke/nett fôring Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  13:29:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ung hingsten min står på spilt om natta ellers går han ute fra 06.00 - 21.00.
Han får da mat inne, må gi maten hans i høynett ellers graver han det så langt bak at han tisser på det å da vil han jo ikke ha det. Derfor bruker jeg høynett....
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 27/04/2006 :  17:02:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Speedy as a bullet;
Hestene mine hverken stresser på boks eller graver med foten på nettet... kan selvfølgelig ikke garantere det men ila 2 år har det ikke skjedd, det var det jeg mente. De står inne kun 8 t og det er kun det ene nattmåltidet de får i nett. Da jeg forer med ensilage som er litt fuktig setter det seg fast masse spon og er DET naturlig da?
Har prøvd nå i 3 netter uten nett, inspirert av denne debatten, men nei.... fy f... som boksene ser ut!
Har lagt i både dunge og stripe, med ene hesten går det ganske bra, de 2 andre bare graver utover alt, ruller, tisser og roter...
Blir nok (dessverre) å bruke nett.... sorry

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  17:37:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg bruker heller ikke høynett, annet enn på transport. Men som andre får hesten min alltid høy på transport, uansett hvor kort eller langt vi skal. Men transporterer henne ikke så ofte..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 28/04/2006 :  13:11:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg brukte høynett før, men gikk bort fra det når jeg lærte mer om alle ulempene med det, og hvor unaturlig det er for hesten.
Trodde jeg "måtte" bruke det, fordi hesten griset med foret, men hvis man legger seg litt i selen for å gjøre det mest mulig naturlig for hesten, finner man som regel en løsning.

-Er det for lavt kan de sette fast beina.
Synes det er litt lettvindt å si at de står inne kort tid, og at det aldri har skjedd før. Det kan være gjort i løpet av neon sekund, og da sliter hesten..
-Er det for høyt kan det gå utover muskulatur, tenner og luftveier.

Hesten min har veldig lett for å dra høyet utover i boksen og tisse i det.
Nå har jeg løst, eller hvertfall begrenset, problemet ved å snekre på 3 planker i det ene hjørnet, så det ble en slags lav krybbe å legge høyet i.
På den måte drar hun utover minimalt med høy, og spiser fra gulvet.

Vil heller hive ut litt nedtråkket høy, enn å utsette hesten min for noe så unaturlig og farlig som høynett.

Gjorde det samme da hesten min sto på spilt, snekret en krybbe på gulvet fremst i spiltet.
Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2006 :  18:18:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Apropo dette med å hengse seg fast i høynett.
Har brukt mye nett jeg og har 1 gang opplevd at hest har hengt seg fast.
Dette var en liten vbl og et høynett som hang godt oppe på veggen, selv da det var tomt (ca 1 meter opp fra gulvet når det var tomt) samt i ganske stor boks.

Hesten rullet seg og hektet bakbeinet i nettet. Heldigvis var det folk i stallen som fikk klippet han løs.

Må innrømme at jeg bruker nett forde, men helst ikke på boks hvor hesten kan henge seg fast i det.
Hoppa mi bruker nett innimellom ute (om natten) forde hun ikke gidder spise høy som er tråkket på og spesielt ikke ensilage som er tråkket på.
På dagen kan hun få mindre måltider oftere men det går jo ikke om natten, det må holde til morgenen.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.