hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Høynett
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Høynett
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

jameho

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  12:42:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har noen spørsmål angående bruk av høynett.
Bruker du det, og isåfall hvorfor?

Jeg forer med høy fra rundball og har ennå ikke fått anskaffet meg høyvekt (er bestillt). Foringen går da litt på skjønn morgen og middag, men til kvelds bruker jeg høynett. Må legge til at hun får maaasse høy om dagen, så ingen tror hun får for lite. ;) Nettet tar ca. 4 kilo. Jeg bruker det om kvelden fordi hun da må jobbe litt mer for å kunne spise, ikke roter det rundt i boksen, og ikke gumler opp alt på en gang (hun er temmelig glupsk..).

Hva er din mening?

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/

Tone_

Skrevet - 21/04/2006 :  12:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, jeg bruker det ikke..gir høy fra gulvet..

fordi da får hesten strukket seg, spiser på en mer naturlig måte, og en unngår støv i luftveiene dens...
Syns det er ekstra arbeid å ta det i nettet...

Dessuten er hesten min er også glupsk, men han liker å "støvsuge " boksen etter han har spist høy..

hehe

Bruker høynett kun på transport, over lengre strekninger.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  12:57:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
gir høy fra gulvet fordi dette er det mest naturlige for hesten,å jeg vil unngå luftveisproblemer.
bruker kun høynett på henger.

å desuten liker jeg ikke at folk skal gi jobbende måter å for eksempel gi kraftfor på,fordi hesten ikke skal kjede seg.da dette gir frustrerte hester.vil heller ha latt hesten min gå mer ute,o.s.v. da.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Redigert av - sigyn,brauta og rubin:) den 21/04/2006 13:00:46 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  13:09:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, men skulle gjerne hatt en hay bar. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  13:11:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir alltid i nett om natta, da det er eneste inne-måltid. Mine får ensilage og jeg synes det fester seg så mye spon i det... gjør ikke det noe eller?
Mvh Helen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  13:20:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan kan det bli mer luftveisproblemer ved å gi høyet i nett? Det støver vel ikke mindre om det blir lagt på gulvet? Bruker nett av nylon med store hull, så det er luftig og godt.
Min hest står ute fra morgen til kveld, så problemet med frustrert inne-hest har jeg heldigvis ikke. :)

Godt å høre de forskjellige meningene. Ser fram til flere. :)

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  13:30:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
S, B & R.
Ang. jobbende måter; det var vel snakk om grovfor her og ikke kraftfor? eller mente du noe annet? Blir det ikke mer støv i luftveiene om de står med nesa i gulvet?
Mvh Helen

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  13:32:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
fordi hesten må heve hode,å da samler det seg slim i halsen o.s.v.

trodde hester var flinke til å sortere maten ut fra flisa jeg...

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  13:37:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm.... kanskje det er pga at jeg gir ensilage som er litt fuktig at den samler opp mer spon? jaja... har det i alle fall i nett, store fra Finntack, de henger langt nede så de må jo bøye hodet ned ( ikke slik at de kan tråkke seg fast i det altså (-;
Mvh Helen

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  14:02:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
Hesten min får i høynett ( så lenge jeg ikke har veldig dårlig tid), men dette er fordi han har kronisk luftveisallergi (har hatt d siden før jeg fikk han...) og jeg væter høyet hans... Lettere å gjøre dette når han har høynett! Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  14:07:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har sluttet helt med høynett til hestene mine. Etter det ble gamlegutt mye bedre i luftveiene sine.
Det jeg har lært er at om høyet ligger på bakken så faller høystøvet ned på bakken, i forhold til om det henger i nett. Da vil støvet fra høyet falle ned i luftveiene og gi irritasjon og evnt. problemer.
Har også hørt at hestene kan få ryggproblemer ved og stå og spise fra høynett. Om dette stemmer kan jeg ikke svare på, men de står vel i en noe unormal stilling da.

Før ga jeg dem alltid fra høynett og var ivrig med i en gammel debatt her. Men etter og ha fått mer erfaringer med dette pga gamlegutten min, og ha tenkt meg om en og to ganger, fant jeg ut at slik jeg gav dem høyet var feil..
Men det er mine erfaringer, kanskje høynett passer bedre til andre igjen :o)

Eneste tiden de får fra nett er på hengeren, men skulle virkelig ønsket at de kunne spise fra bakken der også ;o)
Men nå spiser de ikke så mye når de står på hengeren da.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  14:27:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi bruker ikke høynett siden det er mer naturlig for hesten å spise på bakken.. (men dette gjelder da selvfølgelig ikke fôret :-P)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  15:43:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker ikke nett.
Kun kveldsmaten som gis inne og den får de på gulvet.
Om nettet skal henges slik at det er sikkert et ikke de setter et ben i må det henges såpass høyt at spisestillingen da blir uheldig.

Det har og vært ulykker med hester som har satt fast tenner i nettet og deretter har dratt til og fått skadet tenner/kjeve med nylonnett.( Fra England,der det nok også er langt vanligere med nett-bruk enn her i Norge)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  17:12:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Hadde høynett til hesten min før, for at ho skulle kose seg lenger med maten inne og fordi at høyet ikke skulle blåse bort ute og havne i gjørma ute...

Men slutta med det etterhvert, blei litt lat Og det fungerer nesten like bra uten.

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  23:26:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spiser fra gulvet morgen og kveld og middag stort sett ute i gjerdet. Vant en auksjon her på hestemarked for over 1 år siden på høysekk og den syns jeg er genial å legge høy i så gamlingen har i boksen når han kommer inn om ettermiddagen fra gjerdet. Og den henger ikke så høyt heller siden åpningen er ganske langt nede og tett i bunnen Må bøye og strekke på hals/nakke for å spise
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  01:06:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor i alle dager høyt må et nett henge for at støvet skal falle ned! i luftveiene? Nettene mine henger i knehøyde på hestene og de bøyer seg ned og river ut høy.
Eneste er jo om de setter fast en fot men har enda ikke skjedd, da må de jo grave høyt.
Dassuten går mine ute 16t i døgnet på beiter så de får vel strekt nok på halsen... men må vel kanskje vurdere det om det ikke er bra? Jeg synes vel ikke det er noe bedre å spise for som er fullt av spon? Om de roter det ut i boksen da, nå i røytetiden med masse pels om de legger seg på det osv... det synes jeg er litt æsj...? hm... trodde det var vanlig med nett jeg?
Mvh Helen

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.