hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor går grensen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hvor går grensen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lopke

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  13:11:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så da er ikke KWPN og NV nødvendigvis "renraset" da?? For i DK kan man få registrert sin trakhener, hannoveraner eller frederiksborger som DV om den blir parret med en DV hingst.. Alså da er "varmblods" bare en betegnelse for en slags type hest?

KWPN kan i teorien være 50% Holsteiner og 50% Hannoveraner? Og det samme gjelder for alle varmblodsraser både DV, NV, SV KWPN og?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  13:35:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og lurte på i samme slengen om det da blir sånn at:

Om ikke hesten er kåret (siden NV og DV og KWPN bare er rasebetegnelser) kan man ikke kalde det for det, men en blanding om den er halvt noe annet?

eksempel:

Eieren sier hesten er DV (i Norge) fordi begge foreldra er kåret DV.
Men føllet er IKKE kåret i DK. Om moren da er Trakehner kåret DV og faren er f.eks Don Shufro DV. Så blir føllet en blanding? for når den ikke er kåret i DK som DV og ikke i Norge som NV forstår??

altså lurer jeg på om at KUN hester KÅRET i det pågjeldene land f.eks DK kan hesten kaldes for DV?

Kun hester KÅRET i Holland er KWPN?

ergo INGEN føll født i Norge kan bli DV eller KWPN? kun NV?

sorry.. dette burde ligge under AVL.. sorry Kurre, stjal tråden litt.. du får sende meg en stygg påpekende melding i GB :)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  13:45:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ler høyt! Her ble jeg forvirret av å henge med i tråden.... Måtte lese den flere ganger =) En renraset hest av DV blir bedekket med en renraset DV (begge har papirer). Føller hoppen i DK blir føllet DV og føller hoppen i Norge blir føllet NV. Men føllet trenger ikke kåres, det blir det automatisk. En hest jeg hadde på prøve før Katie hadde far som var DV og mor som var fullblods, og hun hadde full stamtavle og papirer på at hun var NV. Ergo om jeg bedekker Katie som er Hollandsk med en varmblods fra et annet land blir føllet uansett ekte vestlandsk NV da hun bor i Norge =)
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  15:46:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mest hadde viket unna, var viss eieren og hesten ikke gikk sammen og klarte ikke å samarbeide.

Også inkudert det Lopke skreiv:
Kopi av melding:

- Hadde hest alene
- Lite utslipp
- Rideskole
- Dårlig foring
- dårlig stallforhold
- Unge barn som ryttere
- Avl hvert år
- Utstyr og håndtering jeg tar skarpt avstand fra..

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Redigert av - Flokus den 22/04/2006 15:47:41 Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2006 :  23:36:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg er så utrolig fornøyd med de jeg solgte hoppa jeg hadde før til! Nå står hun ute sammen med andre hester hele dagen lang, hun blir stelt kjempegodt, blir ridd masse på tur, og er med på dressur/sprang-treninger nå og da. Og jeg er så heldig å få se henne om sommeren, da de kommer til Atlungstad på rideleir! Kjempebra SolveiS!
Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  00:06:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å fortsette videre på OT'en; Du har helt rett, Lopke.
Slik jeg har forstått det, er alle disse varmblodsrasene mer eller mindre samme rase, slik at dersom du kjøper en KWPN, bedekker med en KWPN og hesten føller i Norge, blir føllet NV.
KWPN, DV, NV osv. er avlsforbund, og hva hesten blir avhenger av hvilket avlsforbund føllet regisreres i. Føll født i Norge registreres i norsk varmblod.

Arrester meg gjerne om jeg tar feil...
Men nå kuppes tråden helt, kanskje vi skal starte en ny tråd?

Renate
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 27/04/2006 :  03:17:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Og for å spore tilbake...

I en hypotetisk verden der jeg skulle solgt hesten min hadde jeg satt følgende som minimumskrav. Listen hadde nok blitt mye lengre ved et eventuelt salg:

-Trening! Hesten måtte blitt brukt mer enn en gang eller to i uken.
-Mest mulig utegang sammen med andre hester. Egen luftegård for all fremtid er uaktuelt.
-Ikke rideskole eller andre organiserte ridegreier - hun er ikke nybegynnerhest og tester ut alle som sitter litt vinglete oppå der. Rideskole i seg selv kunne jeg solgt til med visse kriterier, men ikke den hesten jeg har nå.
-Gjenkjøpsrett
-Tannstell av hestetannlege og nøye oppfølging av skoer/barfottrimmer
-At ny eier følger min fôringsanvisning og ikke eksperimenterer på egenhånd
-Hesten skal selvsagt stå oppstallet sammen med andre hester

Alt i alt ville jeg solgt til en voksen og oppegående person med vett i knolten og som tenker noenlunde likt som meg selv. I og med at jeg har hobbyhest med begrenset potensiale innefor konkuransearenaen har jeg ikke listet opp utstyrsbruk osv, det faller naturlig bort av seg selv pga hestens bruksområde.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 27/04/2006 03:18:44 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.