hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor går grensen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hvor går grensen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kurre

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  16:06:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel,nå tenkte jeg ikke først og fremst på den eller den hesten,men hvilken hest som helst egentlig?
Hva er ikke akseptabelt?

Slikt som gjelder normalt m vann og mat ser jeg her som en selvfølge.Ingen ville vel med vitende og vilje selge hest til noen som sulter eller tørster dem...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  16:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan vanskelig se for meg at jeg hadde solgt Horton til noen andre enn meg selv

Kresen? Mnjjjaaa...mulig det

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/04/2006 :  18:51:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde ikke akseptert..

..mindre utegang enn 7 timer pr.dag.

..ikke så liten luftegård at hestene ikke kan få strekke ut å løpe litt.

..ikke stå mutters alene på gården.

..ikke type varm "stue-stall" som er mer egnet for frosne folk enn hest.

..ikke overdreven bruk av kraftfor eller andre ting som sikkert er "kjekt og gi for andre gjør det", og på "kiloen-veid" høy.

..ikke type hestefolk som er overbevist om at hesten må ha tre 600 grams dekken for ikke å fryse når ett hadde holdt.

..ikke barfot-fanatiker med dårlig holdning til metallet jern.

..ikke en "geometrisk" tenkende treningsnarkoman som aldri har sett sola skinne fra hesteryggen,men kun hørt fugla kvitre utenfor ridehusveggen.

-Og det var vel det viktigste.

Redigert av - xxxx den 21/04/2006 19:01:57 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  21:17:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Veldig enig med deg, Nancy.

I tillegg ville jeg styrt klar av folk som vil bruke hesten til noe jeg har erfart den ikke liker eller er egnet til.

Line.
Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  23:52:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Jeg vet at hvis jeg hadde solgt hesten hadde dette vært krav
* ikke mindre enn 7-10 timer ute
* Barn kan ri men ikke mer enn 2-3 ganger i uken. erfarene ryttere må ri og trene hesten
*SKAL ha selskap, om ikke hest, geit,ku,sau noe dyr som er større enn en kanin så flokk instinktet blir bevart og den naturlige kosingen dyrene imellom
*Hesten skal ut på tur, ikke bare bane ridning, en tur til en banedag
*Riktig foring, men ikke fanatiske dietter
* om hesten skal ha sko eller ikke kommer veldig ann på om den nye eieren er villig til å bruke 2-3 år på og venne min "sko" hest på å gå barfot, min hest har fine hover med sko på, men med en gang de er av er hoven svak, så det vil ta tid og venne og styrke opp hoven til og tåle barfot livet. Jeg for min del " orker" og har ikke tid til å tenke på hvor jeg kan ri fordi hesten er sårbeint HVER DAG
* Om hesten står på utegang eller boks er forsåvidt det samme, men hadde jeg hatt en hest som var vant til masse dekken hadde jeg sagt de måtte se ann saken, og kanskje bruke et par vintere på å la hesten få den naturlige vinterpelsen tilbake. For dere som ikke liker utegang og tenker at stakkars hesten min blir jaget ut av skuret og står der ute i regnet, de fleste heste foretrekker faktisk å så ute med rumpa til vinden enn å stå inne, jeg ser selv på våre hester osm har stor låve og gå inn og ut av om dagen at regner det står de like gjerne ute, om ikke det er ALT for surt. Utegang er mest naturlig, men sånn som den ene tungdølen vår hadde jeg nok måtte sagt at den ikke kunne hatt fri tilgang på høy/silo om ikke den ble brukt mye for da blir den fet og får mer problemer med astma og tungpust
*og til sist ville jeg ha krevet normalt og sunt hestevett variert ridning, gjerne med noen ridetimer, enten ukelig eller i ny og ne. riktig sal tilpassing og godt stallmiljø !

sooove ja takk Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  00:02:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Skulle jeg ha solgt Ibbus, hadde dette vært absolutt kriterier:

- Utegang hver dag.
- Ikke rideskole
- Selskap av en eller flere hester
- Nøye oppfølging av skoing, veterinær osv.
- Jevnlig ridd og trent med variasjon (ikke syv dager i uken i ridehus liksom)
- Også hadde jeg KREVD at vedkommende skulle elsket han av hele sitt hjerte

Nå skal jo aldri Ibbus selges da, så jeg trenger ikke bekymre meg for noen ting

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  00:18:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
men for å spørre så dumt da.. noen her som har solgt hest og faktisk HAR forlangt disse kravene? eller er det fine tanker, men kanskje ikke gjennomførbart?

Jeg er ikke så arrogant å tro at andre absolut ikke kan ta bedre vare på min hest en jeg kan, selvom jeg håper og tror at det jeg gjør, er rett og ønsker andre skal gjøre det samme..

Så om situasjonen oppstod.. vanskelig å si tror jeg.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  00:19:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For dere som ikke liker utegang og tenker at stakkars hesten min blir jaget ut av skuret og står der ute i regnet, de fleste heste foretrekker faktisk å så ute med rumpa til vinden enn å stå inne, jeg ser selv på våre hester osm har stor låve og gå inn og ut av om dagen at regner det står de like gjerne ute, om ikke det er ALT for surt.
Opprinnelig postet av Tia-Smashing

For min del så har jeg ikke noe IMOT utegang, men spørsmålet her er hvilke krav jeg hadde stilt om jeg måtte selge MIN hest. Dette er jo stor variasjon fra hest til hest, og ikke bare fra eier til eier. Faktisk har jeg vurdert å sette føll på hesten min, og dette kommer da til å gå på utegang med 2-3 andre føll/unghester til det blir 3-4 år og klart til å begynnes å jobbes med mer seriøst enn leieturer ol. Men å sette ut hesten jeg har nå på utegang er uaktuelt!!!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  00:26:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
For dere som ikke liker utegang og tenker at stakkars hesten min blir jaget ut av skuret og står der ute i regnet, de fleste heste foretrekker faktisk å så ute med rumpa til vinden enn å stå inne, jeg ser selv på våre hester osm har stor låve og gå inn og ut av om dagen at regner det står de like gjerne ute, om ikke det er ALT for surt.

For min del så har jeg ikke noe IMOT utegang, men spørsmålet her er hvilke krav jeg hadde stilt om jeg måtte selge MIN hest. Dette er jo stor variasjon fra hest til hest, og ikke bare fra eier til eier. Faktisk har jeg vurdert å sette føll på hesten min, og dette kommer da til å gå på utegang med 2-3 andre føll/unghester til det blir 3-4 år og klart til å begynnes å jobbes med mer seriøst enn leieturer ol. Men å sette ut hesten jeg har nå på utegang er uaktuelt!!!

Opprinnelig postet av TORHILD

OT OT: SÅ SPENNENDE!! hvem er den heldige herren??
skal du hente fra Holland eller Norge? eller tar du naturmetoden?
Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  00:28:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig jeg ville heller aldri satt en hest som var vant til å stå med dekken og være inne om natta på utegang. hvertfall ikke sånn plutselig det måtte ha kommet veldig gradvis. Jeg syns det er greit å ha hesten inne om natta på vinteren og er det moderat( ikke konkurranse og hard trening) er det ok uten dekken. eiren til hestene som står på stallen hvor jeg rir nå, trives best med utegang og siden det er hun som eier og bestemmer har vi dem på utegang det startet vi med i påasken. men jeg for min del kommer nok til å ha både dekken på hele vinteren og er det en hest med masse pels så barberer jeg den kanskje. dette er bare fordi jeg syns det er kjedelig for både hesten ( med masse vinterpels) og megselv når hesten har vært på en skikkelig hard treningsrunde og er dy våt pga pelsen. da syns jeg det er ok og fult forståelig at man vil ta vekk litt ved "problem områdene" men dette gjelder for meg bare når jeg har hester jeg bruker mye og skal ha med på stevner osv. Det er ikke alltid det passer med masse pels, og det er heller ikke alltid det passer seg at hesten står med superthermo pluss boble dekken for å holde varmen. Litt rotete og klønete skrevet, og kanskje noen misforstår meg nå, men men!
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  01:40:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Lopke skrev:
"men for å spørre så dumt da.. noen her som har solgt hest og faktisk HAR forlangt disse kravene? eller er det fine tanker, men kanskje ikke gjennomførbart?"

Da kan jeg telle hester jeg har solgt og forholde meg til det.
Alle har møtt kravene uten at jeg engang trengte stille dem.

Det handler om hva slags kjøpere du velger ut og hva de kan fortelle om seg selv og sine egne synspunkter og krav til hvordan hest skal ha det.
Altså bør du finne ut hva slags folk det er som er interessert i hest du skal selge.
Spør hva slags oppstalling de kan tilby, hva slags bruk de planlegger og hvordan de mener en hest skal ha det. Da får du mye informasjon du kan bruke når du skal finne rett kjøper.

Line.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  11:24:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av TORHILD

OT OT: SÅ SPENNENDE!! hvem er den heldige herren??
skal du hente fra Holland eller Norge? eller tar du naturmetoden?

Opprinnelig postet av Lopke

Selv om hun er Hollandsk Varmblods, så blir jo føllet født i norge og blir Norsk Varmblods. Derfor blir det Norsk Varmblods jeg bedekker med om jeg gjør det...

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:05:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
OT: Torhild.. er ikke KWPN (eller noe sånt) en egen rase? eller er det det samme som DV og NV?
Ville du ikke fått et renraset HV om du valgte en sånn hingst eller blir det ett fett liksom?

og vil det si om du bedekker din norske varmblodshoppe eller din hollanske med f.eks Blue hors sine hester vil det bli NV da og?
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 22/04/2006 :  12:14:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg trodde det iallefall.... Skal vi rope på noen eksperter her? HALLOOOOOO!!!!
Jeg har ikke satt meg så veldig inn i det enda =)

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  12:54:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT: Torhild.. er ikke KWPN (eller noe sånt) en egen rase? eller er det det samme som DV og NV?
Ville du ikke fått et renraset HV om du valgte en sånn hingst eller blir det ett fett liksom?

og vil det si om du bedekker din norske varmblodshoppe eller din hollanske med f.eks Blue hors sine hester vil det bli NV da og?

Opprinnelig postet av Lopke

KWPN er samme "greia" som DV og NV.
F.eks om man bedekker/ inseminerer sin KWPN- hoppe her i Norge med en DV og føllet blir født i Norge vil man kalle det NV.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.