hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor går grensen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Hvor går grensen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kurre

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  20:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjennom årene har man jo solgt ( og kjøpt) en og annen hest og idag begynte jeg å tenke:Er det noe jeg absolutt ikke ville "tillatt" at ny eier gjorde med dyret?

Jeg vet at man ikke har kontroll etter et salg uansett kontrakt eller muntlige avtaler,men om man hadde?

Hva er din grense? Hva ville du sagt absolutt nei til?

Det er så mye jeg ikke nødvendigvis er heelt enig i,og mye jeg ikke selv ville gjort med mine hester,men hva er det som ville gjort at jeg sa absolutt NEI til salg?

Min "grense" ligger på selskap.Og utslipp.
Hest alene? Ikke tale om. (Vet flere er uenige,det kan vi ta en annen gang,et annet sted)
24 timer på boks? Så absolutt ikke.

Hva med deg? At hesten går i rideskole? Blir skodd? Ris av barn? Går på løsdrift?

www.forum-hest.moo.no

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  20:17:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
For meg ville det vært at hesten måtte ha hatt selskap, ikke gått i rideskole og den måtte ha fått gått mye ute. Er liksom det som er kriteriene mine, og jeg hadde nok spurt en evt. kjøper om de kunne ha tilbudt det der ja.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  20:19:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm. om Lopke i teorien skulle selges, hadde jeg ikke solgt til folk som:

Hadde hest alene
Lite utslipp
Rideskole
Dårlig foring
dårlig stallforhold
Kanskje sko (vanskelig å ta 100% stillling til)
Unge barn som ryttere
Avl hvert år
Utstyr og håndtering jeg tar skarpt avstand fra..

Uansett ville jeg fått en "feeling" om personen" og ville sett stedet. Kanskje det var ghelt andre grunner.. dårlig kjemi mellom kjøper og selger kan være nok for min del!

Eller om jeg ikke liker hårfargen på personen..
her mener jeg at man kan selge til akkurat den man vil og si nei til samme av private årsaker..
Ingen selgetvang bare fordi det er en interessert kjøper. Dem vil det være flere av om ikke noe var galt med hesten..
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
skulle jeg solgt hesten min slik hun er hadde jeg sagt absolut nei ang travtrening og sprang (pga helsa hennes)
ellers hadde jeg forlangt at hesten hadde fått riktig foring, fri fra boksen, hovstell etc.
hadde også sagt nei til at hesten skal gå på løsdrift.
sikkert mer og jeg kunne mislikt eller nektet men;-)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:43:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hadde også sagt nei til at hesten skal gå på løsdrift.

Opprinnelig postet av lucky june

nå bare lurer jeg.. hva er galt med løsdrift??
Dette er vel det mest optimale "fangeskaps" tilværelse en hest kan ha eller??

Undrer bare da jeg idag leste denne artikkenen http://www.heste-nettet.dk/nyheder/1650/
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  22:31:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nok også sagt nei til løsdrift. Kanskje fordi jeg ikke er vant med det selv, og litt fordi jeg ville at "babyen" min skulle få sove i en lun og god stall. Ellers er jeg enig med dere andre at mye utegang med selskap av andre hester er et "must"! Og så ville jeg komt med det strenge kravet at rytteren må ha tilgang på volte og instruksjon. Mange som vil steile på dette utsagnet, men det er slik JEG føler det i forhold til MIN hest (varierer jo selvsagt fra rase til rase og hestens personlighet). Etter dette hadde det sikkert komt flere ting, men det er slike ting som du kommer på etterhvert, ser kjøperne an osv.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 20/04/2006 :  22:57:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom jeg skulle solgt min fantasihest (har ingen nå, og sikkert ikke de neste ca. 10 årene eller noe sånt) og hadde hatt tid til å bruke lang tid på å finne rett eier (helst til rett pris), ville jeg stilt spørsmål og fisket og gravet og forsøkt å finne ut hva vedkommede ser på som rett hestehold og treningsmetoder. Jeg ville styrt unna alt som lukter av fanatisme - uansett leir.
Løsdrift ser jeg ikke på som noe negativt, med mindre det er en skikkelig frysepinne av en hest. Da ville jeg forsikret meg om at vedkommede har vett nok til å sette på dekken.

Ellers ville jeg sett an både hest og den mulige kjøperen, at vedkommede kan kontrollere den og at det virker som om de vil trives sammen er jo selvsagt et must, men det er jo ikke alltid lett å se med en gang. Og så tror jeg ikke at jeg ville solgt til noen med et veldig annerledes syn enn meg, tror jeg...

Renate
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  08:44:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg hadde nok også sagt nei til løsdrift. Kanskje fordi jeg ikke er vant med det selv, og litt fordi jeg ville at "babyen" min skulle få sove i en lun og god stall. Ellers er jeg enig med dere andre at mye utegang med selskap av andre hester er et "must"!
Opprinnelig postet av TORHILD

jeg bare stusser over at noen er imot løsdrift og for mest mulig utegang.. det harmonerer ikke i min hjerne..

I løsdrift er jo poenget at hesten SELV kan gå inn og ut etter humør og værforhold.. Nesten optimal bevegelse hele dagen,
eller vet vi bedre når hesten fryser og skal slappe av??
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  09:26:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Artig...
Ser her at skal jeg ut og kjøpe ny ponni kan jeg ikke kjøpe av Lopke... (antagelig i hvertfall,kommer an på hvor du lander med hensyn til skoene )
Ei heller Torhild kan jeg gå til...her er hverken bane eller instruktør...

Glemte en ting når det gjaldt salg fra meg selv,Jeg kan vanskelig forestille meg å selge hest til barfotfolk.
VIl ha sko på dyra ved behov og stoler ikke nok på at en evt ny eier ser når "ved behov" er selv.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  10:04:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg hadde nok også sagt nei til løsdrift. Kanskje fordi jeg ikke er vant med det selv, og litt fordi jeg ville at "babyen" min skulle få sove i en lun og god stall. Ellers er jeg enig med dere andre at mye utegang med selskap av andre hester er et "must"!
Opprinnelig postet av TORHILD

jeg bare stusser over at noen er imot løsdrift og for mest mulig utegang.. det harmonerer ikke i min hjerne..

I løsdrift er jo poenget at hesten SELV kan gå inn og ut etter humør og værforhold.. Nesten optimal bevegelse hele dagen,
eller vet vi bedre når hesten fryser og skal slappe av??

Opprinnelig postet av Lopke

Jeg vil at hunden min også skal være ute mest mulig, men jeg hadde ikke satt han ute om natten selv om han hadde hundehus. Samme med hesten, mye ute om dagen, men inn om natten (unntatt fra mai til august, da er hun ute) Det er jo for å ha mer kontroll på temperaturen til hesten i forhold til snø, regn, vind osv. Her på vestlandet regner og blåser det jo nesten vannrett av og til! Tenk om to av hestene kranglet og ikke fikk komme inn i skjulet? Og så er det for å ha mer kontroll med mat, drikke osv. Og tilslutt kommer det de litt mer egoistiske grunnene inn , nemlig at jeg kan komme opp på formiddagen, ri en gullende ren og pen og tørr hest, før jeg slipper den ut etterpå. Nå kan den få være ute i mange timer og kose seg sammen med de andre

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  10:45:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har sett ofte i salgs-anonnser.
eneste krav:må ikke selges til folk med løsdrift!
forstår heller ikke dette..

men uansett så hadde jeg satt forskjellige krav til hvilken heswt jeg hadde solgt,da de krever det forskjellige.
men gjerne så naturlig så mye:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 21/04/2006 :  11:33:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det kommer jo selvsagt veldig anpå hesten, men hadde jeg skulle solgt den jeg har nå ville jeg ikke solgt til barfot-folk, folk som skulle hatt hesten alene (det ville jeg aldri uansett hvilken hest) eller rideskole. Men jeg er ganske sikker på at ingen rideskoler ville vært interessert i trollet mitt uansett, da..

Løsdrift hadde jeg gjerne solgt til, ønsker meg det selv.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  12:07:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

nå bare lurer jeg.. hva er galt med løsdrift??
Dette er vel det mest optimale "fangeskaps" tilværelse en hest kan ha eller??

Undrer bare da jeg idag leste denne artikkenen http://www.heste-nettet.dk/nyheder/1650/

Opprinnelig postet av Lopke

der er ikke noe galt med løsdrift men jeg vil ikke ha det på min hest.

hesten min trives godt inne og helsa hennes er ikke den beste.
så siden den kan bli forverret hvis hun skal stå på løsdrift så ville jeg sagt nei.

hun får gå ut og inn som hun vil om dagen og da velger hun veldig ofte å være inne.
så da ser jeg ikke helt problemet med å lukke døren etter henne om natta.
torhild hadde for øvrig noen gode argumenter.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

jameho

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  14:56:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da er det ingen her som ville solgt til meg, fordi her er det kun en hest..

Hjemmeside: http://www.freewebs.com/kajaroma/
http:/www.freewebs.com/lardalhesteforening/
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  15:09:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg vil at Bjerge skal få mye utegang, selskap, riktig trening (må ikke ha bane eller instruktør, men pånni'n min liker å jobbe, og trenger det, blir han for tykk, noe han lett blir, sliter det veldig på fremknærne hans), helst ikke rideskole. Jeg vil at han skal ha sko også. Barn kan gjerne ri ham, men ikke bare barn, det tror jeg ikke han liker i lengden. Fint hvis eieren også vil kjøre medd ham, fordi han syns dette er veldig morro.
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  15:52:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Kunne skrevet en lang liste, men det viktigste for meg er

-at h*n jobber vidre meg det jeg har slitt for(har jobbet fire år med Blida, ikke fanden om noen skal komme og ødelegge det!!!)
-at hesten får gått på utegang
-Blida MÅ holde ei viss vekt pga av tidligere benproblemer, blir hun overvektig igjen nå så er det over og ut..
-ny eier må ha flere hester

Kommer sikkert på mer etter hvert..
Men jeg må kunne stole på kjøperen, at h*n git Blida/Brana best mulig stell og oppfølgning som overhode mulig. Jeg vil bare mine kjære små deres aller beste ;D

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.49 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.