hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skjønner ikke =/
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Skjønner ikke =/
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MadlaogRauen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  17:44:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadlaogRauen  Svar med kopi av melding
Noen sier at Pinto ikke er ei rase, bare ei farge på hester, mens noen sier det er hesteraser òg farge.. Feks. om jeg søker på pinto på google, så kan det komme opp mange islandshester eller arbere med pintofarge..Håper på svar
Ælska dåkker
Himmelbjør Tora
Texas Rauen
Madlavinnen
Vinella

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  18:00:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Pintohest = American Paint Horse, hvis ikke jeg er helt på jordet. Pinto er vel også betegnelsen på en farge.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  18:18:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ingenting som heter 'pintohest'. Det finnes en rase som heter Paint, og en fargebetegnelse som heter Pinto. Jeg har skrevet mer utfyllende om dette på en annen debatt, men har ikke tid til å lete opp den nå.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  19:32:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Hvis du går inn på www.norskpintoforening.no kan du lese om Pintoen der.

Jeg har en Pinto, så hvis folk spør meg om åssen rase han er så sier jeg at han er en Pinto. Men jeg nevner som regel hva han er blanding av også.
Men grunnen til at jeg sier at han er en Pinto er fordi han blir registrert som det.
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  21:34:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Saksa frå Norsk Pintoforening:

Pinto er ikke en rase, men en avlspopulasjon med hovedvekt på farger. Det er samtidig også både mulig og ønskelig at hesten entydig kan tilordnes en av de seks oppførte typene. Denne tilordningen gjøres på bakgrunn av hestens avstamming og/ eller på grunnlag av hestens ytre fremtoning. Kryssinger er ikke ønskelig, men heller ikke forbudt.

Betegnelsen Pinto forutsetter at fargemønsteret er typisk for pintoen og uforandret fra fødselen av. Man skiller mellom tobiano- og overotegninger.

Tobianomønsteret utmerker seg med rene konturer, hvit rygglinje, beina er stort sett hvite, man og hale er ofte tofargede og hodet har liknende avtegn som ensfargede hester har. Småflekker (mindre enn 10 cm i diameter) med rolige konturer forekommer og må ikke forveksles med tiger-pinto (tiger-pinto har mønstre som hos Knabstruper og Appaloosa).

Overomønsteret forekommer hovedsakelig med ujevnt avgrensede flekker. Det hvite går ut fra siden og krysser ikke rygglinjen. Hodet er hovedsakelig hvitt og beina har samme type avtegn, eller mangel på dette, som ensfargede hester.

Pintoer med en flekk på minst 10 cm i diameter, registreres som minimumspinto. Ved uenighet om minstekravet til en minimumspinto, avgjør avlslederen og raserepresentanten dette i fellesskap, evt. kan en uhildet person utnevnes av foreningslederen.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  22:03:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis du går inn på www.norskpintoforening.no kan du lese om Pintoen der.

Jeg har en Pinto, så hvis folk spør meg om åssen rase han er så sier jeg at han er en Pinto. Men jeg nevner som regel hva han er blanding av også.
Men grunnen til at jeg sier at han er en Pinto er fordi han blir registrert som det.

Opprinnelig postet av Jack&Mahjiino

bare lurte på hvilken blanding du hadde jeg?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.