hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tungdøl vs varmblods...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 tungdøl vs varmblods...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lucky june

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  20:55:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
her kommer spørsmål på høyt nivå

skal ha ny hest, men er usikker på om jeg skal gå for varmblods eller tungdøl.

hesten vil bli brukt til dressur og sprang (hobby) og selvsagt tur.

lenge siden jeg har hatt noe med disse to rasene å gjøre, men slik jeg husker de så er begge egnet for mitt bruk.

noen som kan hjelpe meg med for/mot?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Flokus

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  21:28:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du funnet de to hestene det står om? Viss ikke er det helt meningsløst å plukke ut to raser det skal stå mellom ;-)
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  22:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
har to "i kikkerten"(en av hver rase) og av det som står så kan begge passe.
vet egentlig ikke hvorfor jeg kommer med det utrolig inteligente spørsmålet...er vel for å få noen andres mening før jeg bestemmer meg.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/04/2006 :  23:24:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Skal vi se. Tungdølen er jo mer nøysom. Den er ofte mindre utsatt for skader.... Hvis du mener tungdølen vil kunne fungere greit til ditt bruk (at du ikke har planer om MB med det første selv om alt er mulig) så ville jeg tatt den. Er det forresten trav-varmblod eller ride-varmblod?
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:40:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
i annonsen sto det; varmblods selges som ridehest. så da går jeg ut fra at det er en traver som ikke er travtrent.
har ikke planer om MB med det første nei:)

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  23:45:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det var da også noen ytterpunkter!

om mulighet prøveri eller i hvert fall møt begge hestene på forhånd,så skal du se de velger for deg:))

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  00:05:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det var da også noen ytterpunkter!

om mulighet prøveri eller i hvert fall møt begge hestene på forhånd,så skal du se de velger for deg:))

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

mye mulig, men jeg tror nok ikke jeg finner ut så mye mer av å prøveri en gang eller to.
måtte være at jeg bestemmer meg for å ikke kjøpe dersom ene hesten slenger meg i bakken med en gang.

derfor jeg liksom vil helle mer mot den ene før jeg skal se på de.

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  00:18:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
mye mulig, men jeg tror nok ikke jeg finner ut så mye mer av å prøveri en gang eller to.

For en innstilling... Man merker mye om man prøver. Kjemi er viktig, og jeg merker iallefall med en gang om kjemien stemmer eller ikke.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/04/2006 :  01:00:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt av noen ytterpunkter for valg av rase.
Ville da selv vurdere hvilke stall-fasiliteter, utemuligheter og bruksområdene du tenker deg i tillegg.
Min gamle ridelærer gav meg et råd: "Skal du kjøpe hest, så se FØRST på øynene til hesten."
Det har jeg fulgt, og har siden kunnet "se" på øynene til en hest om jeg ville kjøpt den eller ikke.
Hester har nemlig det jeg vil kalle "blikk", et uttrykk i øynene som sier mye om hvordan den er som "personlighet". Vet ikke riktig hvordan jeg skal uttrykke det, men det samme gjelder folk også - samt bikkjer og katter mm. Øynene fortreller mye om individet.

En tungdøl kan være en "kosebamse" eller en "uregjerlig urkraft". En varmblods kan være "godingen" eller "fisefin, hysterisk, uregjerlig og løpe-ut-for det-minste". Det må du vel finne ut av før du bestemmer deg.

Søk råd hos folk som kjenner hestene fra før, og ikke la deg lure av "salgstriks".
Siste spørsmål: Hva koster de? - Det samme, eller er det stor forskjell?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  01:01:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro det går mye på individet, ikke rasen.

Lykke til!

Mari synes du skal velge døl da, men du må bestemme selv.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

villmi

» VIP

Skrevet - 13/04/2006 :  12:39:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg syns du skal velge tung dølen for den er en meget alsidig hest og den er rollig og stødig og får ikke så lett skader!! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  17:27:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

For en innstilling... Man merker mye om man prøver. Kjemi er viktig, og jeg merker iallefall med en gang om kjemien stemmer eller ikke.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Opprinnelig postet av kristy

ja jeg vet også at kjemien er viktig.
det jeg mente her er at jeg tror nok ikke valget mellom de to blir tatt av seg selv etter å bare ha prøveridd en gang.

de koster så og si det samme.

jeg er også klar over at det går på personlighet og individet.
men slik de var annonsert så er begge hestene godt egnet.
jeg velger først den rasen jeg ønsker, deretter leter jeg etter rette hest.
ser ikke poenget i å dra rundt å se på fjordinger hvis det er tungdøl jeg vil ha.

Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  18:05:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jess,jess.
du er forstått:)

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  18:21:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jess,jess.
du er forstått:)

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

takker:)

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  20:35:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Jeg ville prøvd begge to likevel jeg. Når jeg skulle kjøpe hest, prøvde jeg to kaldblodser, begge kunne omtrentlig det samme og kostet omtrent like mye. Men med den første, når jeg pusset den og red den (prøvde den), var det liksom "bare en hest"... Når jeg prøvde Lukas, var det bare "det er han!" Man bare vet det...
Jeg pleier å si at man kan finne fine halvblodser og dårlige halvblodser, like mye som fine shettiser og dårlige shettiser.
Poenget er: gå for magefølelsen!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  21:22:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
OK. Sånn HEEELT nøytralt:
Hvor mye vekt drar en tungdøl rundt på?

Hvilken belastning kan man anta det vil påføre frambeina om en bedriver sprangridning med en slik? I mine øyne må en se på to ting når en velger seg en hest man skal bruke til sprang; det er tyngde totalt, og det er hestens kroppsbygning.
Når jeg i tillegg sitter på kjennskapen til at tungdøl som rase sliter med forkalkningsproblematikk, så ville jeg løftet blikket en smule.

Kaldblodstraveren har ikke de genetiske problemene tungdølen har. I tillegg er de lettere i kroppsmasse. Om man ser etter en hest som kan tåle sprang, må man altså gå etter en lettere hestetype. Ingen ville vel krevd av en Shire at den skulle mestre sprang som arbeid?

Forøvrig har både varmblodstraveren og kaldblodstraveren vist at de kan takle sprang svært godt.
Jeg anbefaler at du ser på noe annet enn tungdøl hvis sprang er en lidenskap for deg.

Line :-)

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.