hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  12:26:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Etter mange diskusjoner om tredelt og todelt trinsebitt, og jeg skulle kjøpe nytt bitt til gampen pga slitt bitt så tenkte jeg fadern heller vi prøver et tredelt bitt... Stakk innom Ridetreneren min som jeg hadde Garsy til før, hun har ridd garsy for meg og veit hun funker bra på et todelt bitt men sa det ikke var noe i vegen for å prøve, så jeg kjøpte et tredelt messing bitt, hun brukte det på sine hester så hvorfor ikke? Når jeg satte det på hodelaget la jeg merke til det at det var nien få cm mindre (ikke mye) enn det gamle trinsebittet, men prøvde det på hesten, stakk ikke så mye ut som det gmale og garsy begynte å smatte, ikke bite men smågomle på bittet. Tenkte jeg skulle ri på ridebanen rei masse i skritt for å se hvordan hun oppfører seg, må si det at jeg rir av og til med graman tøyler for jeg har begynt å ri til Varmblods traveren min, men tenkte at fadern heller med nytt bitt prøver vi uten så jeg fikk se hvirken innvirkning bitet hadde (må tilføye at garsy har gått på trinsebitt s lenge jeg kan huske, dvs fra jeg begynte å ri henne i 6 års alderen) var jo som vanslig opptatt med lyder og alt rundt seg, han som eier stallen driv å mekket noe så garsy var vel mer opptatt av det enn p høre på meg, banen var et evig klin og sank godt ned i sørpa, red heller på tur, hesten var fortsatt høyhalset men lystret kjempe når jeg tok i løylen og ba henne stoppe, trevet sagte og jeg hadde kontroll selv om hun gikk som en giraff, galoperte litt å jeg må innrømme å si at garsy har aldri klart en litt samlet galopp, så vi galoperte faktisk samlet, i oppover bakke da men likevel..... når vi skulle sale av og spyle ben så såg jeg at kjeften hadde bittelitt hvitt skum og bitet hadde et lag med hvitt skum..... Tror dekk jeg har funnet et bitt som funker bra på min hest nå? Ettersom det er bittelitt mindre enn det jeg hadde fra før, har det noe å si? stakk jo ut av kjeften å såg etter om leppene ikke ble klemt av ringene, ettersom valkene på leppene bygger litt ut....

Håper dekk gadd å lese... Vårhilsen fra Lillian

Garsy du er verdens beste!

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/04/2006 :  13:32:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Lillian

At hesten skummer litt på bittet er et godt tegn. Da jobber hun på bittet, noe som tyder på at du har funnet et bitt som fungerer bra på din hest.

Tredelte bitt er mer anatomisk formet til hestemunnen og du unngår press i ganen som oppstår ved todelte.

Riktig lengde på bittet kan du enkelt måle ved å se hvor mye av selve bittet som går fra munnviken og til bittringen. Ca 1/2 cm på hver side av bittet er passe lengde.

Selv har jeg alltid brukt det tykketse todelte trinsebittet man kan finne siden det skal være det mildeste, men når jeg nå har fått meg en varmblodstraver har jeg gått til anskaffelse av et tredelt D-rings bitt med kobberkule. Hester liker kobbersmaken og stimulerer de til å jobbe på bittet.

Jeg synes det virker som om du har funnet et fint bitt til hesten din.
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  13:40:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
fra munne og ut på ringene er det vel ikke så langt, men bittet stikker jo ut, ser ikke ut til at ringene er for nære munnen til hesten, er ikke noe flink til å se dette men merker fort om noe ae galt om det er for lite.... får vel bare prøve å se.. er vel bittelitt mindre en 1,5 sm før bittets slutt men ser ut til at det går bra.... virker i alle fall slik på hesten=)
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 19/04/2006 :  14:07:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er alt for mange som rir med for tjukke og lange bitt! Høres ut som du har funnet et som passer. Husk at tredelte bitt ofte virker mildere på hestemunnen fordi de har flere brytningspunker pluss at de gir tydeligere signaler! Alle hester kan ha godt av å ha noen forskjellige bitt å bytte på

Klem Jenny & Quine
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  14:40:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Bittet her er ikke tykt da.... Trinsebittet jeg har er heller ikke noe tykt, tror ikke jeg får di tykkeste bittene i munnen på Garsy stakkar...Men virkes som hun trives med nytt bitt å håper bare jeg får henne ned og fram når ridebanen blir bedre, trenet skikkelig...

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  16:41:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Riktig lengde på bittet kan du enkelt måle ved å se hvor mye av selve bittet som går fra munnviken og til bittringen. Ca 1/2 cm på hver side av bittet er passe lengde.

Feil feil feil! Det bittet vil være en cm for langt, og gli frem og tilbake i hestens munn. Korrekt størrelse vil være helt inntil munnvikene på begge sider.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 19/04/2006 :  19:10:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
JIPPI ingen ting å bekymre seg over da for da passer bittet perfekt!

nn

Afghanistan

Skrevet - 19/04/2006 :  21:10:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Feil feil feil! Det bittet vil være en cm for langt, og gli frem og tilbake i hestens munn. Korrekt størrelse vil være helt inntil munnvikene på begge sider.

Opprinnelig postet av kristy

Beklager, da tok jeg feil gitt
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  22:51:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det er nok mange meninger om bitte skal stikke uten for eller ei..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  23:27:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
La oss nå se vekk fra forskningsresultater litt, og svar meg på dette: Hva tror du er mest behagelig? Et bitt som sklir frem og tilbake i hestemunnen, eller et som ligger stødig på plass?

Lolita gav meg hennes svar ganske kjapt...

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 20/04/2006 :  23:50:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Jeg for min del hadde vel likt et bitt som lå stødig i munnen, men kan jo ikke være alt for lite... men dette ser mn jo da.. er ringene i kjefetn burde man skaffe et større, men ut fra hvordan bittet er til gampen min tror jeg det passer perfekt...

nn

Afghanistan

Skrevet - 21/04/2006 :  08:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
La oss nå se vekk fra forskningsresultater litt, og svar meg på dette: Hva tror du er mest behagelig? Et bitt som sklir frem og tilbake i hestemunnen, eller et som ligger stødig på plass?

Lolita gav meg hennes svar ganske kjapt...

Opprinnelig postet av kristy

Jeg er helt enig i at bittet skal passe, ellers er det ubehagelig for hesten og man får selvsagt ikke den kontakten med hestemunnen som man får ved et riktig tilpasset bitt.

Men noe av bittet må jo nødvendig stikke ut av munnviken til hesten, ellers vil jo bittringene komme inn i munnen? Og bruker man event kryssneserem så er det vel en fordel at denne ligger foran bittringene og ikke over? Og 1/2 cm er ikke så mye, det er 5 mm på hver side.

Ja, ja, det er sikkert mange lykkelige hester uansett
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  13:14:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg for min del liker bittet om det passer hesten min jeg og han liker det best når det ligger stødig i munnen,med ikke altfor mye stikkende utenfor..
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  17:09:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
5 mm på hver side blir 1 cm til sammen. 1 cm er mye!

Sånn er begge bittene til Lolita:

Før så har alltid Lita hakket og rotet mye i bittet. Jeg gikk ned 2 cm i str og fikk en ny hest. Jeg har også slakket veldig mye på sidestykkene. Med fullsjekkbittet har hun kanskje en liten rynke, mens det udelte bittet er helt slakt. Hun har faktisk klart å snu det opp ned en gang da hun var løs på banen . Men det er sånn hun liker det.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  17:39:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
så bra:)
men en ting jeg lurte på:hvordan klarer du å få hesten din til å stå slik med bittet i munn?

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2006 :  21:26:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjøp nye hodelag .
Nei, helt ærlig så klør jeg meg like mye i hodet som deg, jeg måtte dra bittene ut av munnen hennes. Det er den eneste gangen hun har gjort sånn.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.