hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  16:52:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
fant bare en fin liten sak som forklarte en del om bitt:

Av og til mottar jeg kataloger fra forskjellige utstyrsforhandlerer som ønsker å selge sine varer. Når jeg blar i disse katalogene ser jeg mange sider med stellesaker, saler og annet utstyr for hest og rytter. Den delen som bestandig fanger min oppmerksomhet er sidene om bitt. All verdens forskjellige bitt. "You name it- they have it". Alt fra "stopp og Wow" til "røsk og dra". Dobbelvridd ståltråd bitt og mekaniske hackamore med motorsykkelkjetting over nesen. Folk bestiller alle slags typer bitt i sin søken etter en ting; KONTROLL.

Det finnes èn grunn til å gå over til å bruke skarpere bitt: Forfining. Hvis din hest gjør alle oppgaver mykt og lett i et vanlig
bitt er kanskje tiden inne for å bruke noe som forbedrer manøverene. Flott!
Desverre er det ikke det som er årsaken når rytterene kjøper seg skarpere bitt. Hva er da årsaken? Kontroll.
"Før så pleide hesten min å stoppe lett når jeg red med et vanlig trinsebitt. Nå må jeg ha et med stenger på."
-Og så "Vel, han pleide å stoppe lett med et trisebitt med stenger på, men nå trenger jeg et stivt stangbitt med
kjetting under haka."

Og så videre. Ganske snart har du salrommet fyllt opp med bitt, - og en hest som fremdeles ikke stopper.
Kanskje det er noen fundamentale endringer hos rytter og hest som må til.

Hvis kontrollen over og responsen fra din hest ikke er helt som den burde, kanskje akkurat nå er tiden inne til å gå
tilbake til det grunnleggende. Et enkelt og godt trinsebitt er et verktøy som kan gi deg all den kontroll du trenger og
samtidig hjelpe deg til å komunisere bedre med hesten.
Curb-bitt og stangbitt er konstruert slik at de virker vertikalt -oppad og nedad. Trinsebitt derimot, er konstruert slik at funksjonen er lateralt - sideveis.
Et viktig holdepunkt;" To tøyler gir komunikasjon. En tøyle gir kontroll."

Hvis du har forsøkt å stoppe din hest med et trinsebitt ved å dra i begge tøylene, har du sansynligvis møtt motstand, og hesten har kanskje dradd tilbake. En drakamp. Det er fordi et trinsebitt aldri har vært ment å bruke vertikalt (opp og ned) men lateralt (sideveis), bøye hestens hode fra side til side. Se en jocky ri i et galoppløp. Han har stramme tøyler fra start til mål. Hesten legger seg på bittet så lenge løpet varer. Når de har passert målstreken vil jockyen løfte den ene tøylen og bøye hestens hode til en av sidene for å slakke av på tempoet. Å dra i begge tøylene førte ikke til at hesten slakket av på tempoet under løpet. Det ga den bare noe å "henge" seg på slik at den løp så fort den kunne.

Her vil du få beskrevet en manøver som vil hjelpe deg og din hest i de fleste situasjoner. Hvis du kan la handen gli ned
langs den ene tøylen (mot bittet), gripe tak i tøylen og bringe hestens til deg, vil oddsen for å opprettholde kontollen
øke dramatisk. Hvis din hest begynner å bukke, se spøkelser eller løpe avsted er dette manøveren som vil gi deg
kontrollen tilbake. Husk - å stoppe med èn tøyle (ta tak i tøylen langt nede og dra hestens hode rundt) fungerer kun
når hesten har hodeutstyr som fungere lateralt (sideveis) f.eks trinsebitt, sidepull, bosal og grime. Og er det usikkerhet om du har kontroll eller ikke kontoll, har du mest sansynlig ikke komtroll og du ikke behov for å bruke stangbitt eller lignende. Hvis din hest bukker, løper avsted eller gjør andre ting som er ute av kontroll er det viktig å gå tilbake til mye lateral (sideveis) trening. Bøye hestens hode fra side til side.

Øv på denne "nød-stopp" manøveren. Hold tøylene med begge hender, la den ene gli ned langs den ene tøylen ( som om
du skulle spille en trombone), fest grepet og bøy hodet til siden. Husk at hesten har to sider og dette må trenes på begge sider. Først begynnert du når hesten står stille. Deretter i skritt og trav. I galopp er det anerledes. Dersom hesten har
høyregalopp og du bøyer hestens hodet til venstre kan hesten komme i så ubalanse at den styrter. Erfarene ryttere
kjenner hvilken galopp (høyre/venstre) har og kan manøvrere deretter.
For de med mindre rutine og nybegynnere frarådes det å stoppe hesten ved hjelp av en tøyle når hesten galopperer.

Det eneste du oppnår ved å prøve å holde igjen en hest med hjelp av begge tøylene er å skape en hard hestemunn som blir god til å dra tilbake.

Ved å tilføre deg og hesten denne teknikken skaper du en god følsomhet hos hesten og du får et salrom tomt for
ineffektive bitt!

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  18:33:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra innlegg Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 22/04/2006 :  21:58:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Bra innlegg, men burde ikke være i denne tråden... fikse en egen tråd så alle får lese den, var vel mer eller mindre det om jeg hadde kjøpt for lite bitt eller ei min tråd var om.... ikke mer..... og at jeg er svert fornøyd med tredelt trinsebitt...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.